Economia

JOSEP ANDREU

PRESIDENT DEL PORT DE TARRAGONA DES DE FEBRER DEL 2011

“L’augment de creueristes és un repte que posarà a prova la ciutat”

Fa set anys que és president del Port de Tarragona i acaba de presentar un dels millors balanços, tant econòmics com en tràfics. La seva aposta principal és pels creuers

El Port de Tarragona ha tancat un bon any en tràfics i en resultats econòmics.
Sí, hem tancat un any amb molt bons resultats. En tràfics hem pujat un 7,8% (amb un total de 34 milions de tones) i els resultats econòmics (amb uns ingressos de 57,4 milions d’euros) han estat molt positius, amb una generació de recursos important, que és la nostra font per a les inversions futures.
Aquest darrer any el port ha quedat petit per emmagatzemar productes agroalimentaris. Com ho resoldran?
Sí, hem tingut problemes amb el tràfic agroalimentari. No hem pogut atendre de manera eficient tots els vaixells que ens venien i alguns no han pogut operar a Tarragona per manca d’espai i de disponibilitat. Va haver-hi un dia que vam tenir fins a 18 vaixells –molts amb productes agroalimentaris– esperant sense poden entrar al port perquè no hi havia molls disponibles. Això ens ha disparat les alarmes i ha provocat que tots –operadors, estibadors, importadors, clients finals i la mateixa Autoritat Portuària– hi busquem solucions. Enguany les anirem implementant, buscant més espais per emmagatzemar i millorant la distribució logística, els horaris, etcètera.
Quines grans inversions farà el Port de Tarragona enguany?
El més important és el projecte logístic intermodal a Guadalajara. Ja tenim el vistiplau de les administracions implicades. És una inversió important, d’uns 10 milions. Una altra serà la rehabilitació de l’antiga seu de l’Autoritat Portuària, que serà d’uns 5 milions. I la resta seran petites inversions. Tenim un paquet, presentat a Madrid i ja aprovat, d’uns 30 milions en inversions per a aquest any.
Una altra actuació és la passera que unirà el port amb la ciutat. Quan estarà acabada?
La part estructural ja està acabada i ara falten les instal·lacions: les baranes, els llums, els ascensors... Si tot va bé, el 31 de març ja estarà acabada. Al mes d’abril ja es podrà estrenar.
Enguany preveuen l’arribada d’uns 80.000 creueristes. El Port i la ciutat estan preparats per a aquest increment?
Cada vegada estem més preparats. És un projecte de ciutat i de territori. Enguany, la previsió de 80.000 creueristes i de 55 creuers és un creixement important, un repte que posarà a prova la ciutat i el territori. Ho hem de superar amb nota.
Hi haurà alguna actuació o millora relacionada amb la recepció dels creueristes?
No farem cap obra important, més enllà de la nova terminal de creuers, perquè ens cal un nou espai d’acollida de creuers més funcional que l’actual. Volem la terminal de la Pineda. De fet, més que la terminal de la Pineda li direm dels Prats, perquè serà al contradic dels Prats, dins el Port de Tarragona. Tenim el projecte tècnic i el pressupost aprovat, només ens falten les autoritzacions. És el que estem tramitant amb Madrid.
Que la terminal de creuers sigui a tocar de la Pineda pot perjudicar les visites dels creueristes a Tarragona?
La terminal de creuers seguirà sent de Tarragona. No volem entrar en polèmiques estèrils. El port és de Tarragona i la terminal de creuers serà de Tarragona. I avui, el 80% dels passatgers visiten Tarragona i un 20% la resta del territori. Tots hem de veure que cal un nou emplaçament per seguir creixent. No ha de perjudicar en res que els creueristes vinguin a la ciutat, que vegin el territori. És un projecte que dona joc a tothom. I no oblidem que el projecte de la terminal dels Prats és temporal, perquè al que realment aspirem és a una terminal urbana, al costat del Port Esportiu de Tarragona. Allà és on volem arribar, el problema és com. Parlem d’una inversió d’almenys 120 o 140 milions d’euros. Com que les instal·lacions actuals queden limitades, necessitem la terminal temporal. Però remarcant la idea de temporalitat.
El problema és que la temporalitat s’eternitzi.
Hem de tenir molt clar l’objectiu. Si comencem amb recels, no hauríem d’haver iniciat el projecte de rebuda de creueristes. Tots ens hem de creure el projecte de creuers, perquè hi ha recorregut i ja arribarà l’espai per a tots. Els passatgers que vulguin visitar Tarragona ho faran igualment, pari on pari el vaixell.
Tenen algun projecte per aixecar un hotel en zona portuària?
No en tenim cap que estigui en tràmit, però sí molts contactes i idees. Construir un hotel en l’àmbit del domini portuari té una certa complexitat, però no és impossible. Creiem que seria bo per a la ciutat.
Confia continuar com a president del Port de Tarragona?
El meu càrrec és de designació política i jo estic a disposició. Ser president del Port de Tarragona és un privilegi, però també entenc que es pugui demanar un altre perfil. Estic a disposició del que pugui decidir el conseller de Territori i el president.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.