Opinió

La rellevància dels actius intangibles

El coneixement, la confiança entre empleats, la capacitat de gestionar noves situacions, les rutines d'una organització, les capacitats científiques, la capacitat d'innovació, la marca i la reputació de l'empresa pels seus productes o serveis i com interactua amb empleats, clients o proveïdors, són recursos intangibles de l'organització.

Els actius intangibles no apareixen al balanç però això no significa que no tinguin valor, és més, poden ser més valuosos que els tangibles.

Per començar, els actius intangibles poden considerar-se una font superior d'avantatge competitiu per a l'empresa. Els recursos intangibles estan arrelats en la història de l'organització o l'esperit dels fundadors i s'han desenvolupat a través del temps, per la qual cosa són menys visibles, més difícils de comprendre, de comprar o d'imitar pels competidors i, per tant, produeixen un avantatge competitiu més sostenible.

Un altre avantatge dels recursos intangibles respecte als tangibles és que, a diferència d'aquests, el seu ús no és excloent, una màquina que és utilitzada per a una determinada funció no pot ser utilitzada per a una altra, mentre que l'intercanvi de coneixements entre dos empleats no solament no limita compartir-ho amb altres, sinó al contrari, pot crear coneixement addicional útil a l'organització.

Dit això, la valoració d'aquests actius i qualsevol mesura de la seva rendibilitat resulta especialment complicada. Per començar, els actius intangibles tenen diferents valors per a diferents persones, mentre una mina d'or, per exemple, és igual de valuosa per a qualsevol empresa ja que pot ser venuda en última instància a una empresa minera. Per complicar-ho més, els recursos intangibles rarament impacten als resultats financers de manera directa, sinó que ho fan a través de complexes cadenes causa-efecte.

Tot això dificulta enormement la valoració d'actius intangibles, però ens indiquen el tipus de valoració a fer, el valor d'aquests actius està integrat amb l'estratègia. Podem concloure que mesurar el valor d'actius intangibles consisteix en realitat a avaluar de quina manera estan alineats amb els objectius estratègics de l'organització. El valor estratègic per a una organització d'un acabat actiu intangible depèn de la mesura en què són capaços de contribuir al desenvolupament dels processos interns crítics per a l'estratègia del negoci.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.