Gran angular

David Batalla

president de la Federación Empresarial de Hostelería y Turismo de Tarragona

“Botigues i restaurants han d'acompanyar els hotels per renovar la Costa Daurada”

Cal acabar amb tot el que relacioni la destinació amb l'alcohol, el sexe i l'incivisme
Aquest estiu hem tingut molts turistes ‘prestats' i ara cal treballar per fidelitzar-los

Com valora la campanya d'estiu a la Costa Daurada?

L'agost, el mes de més ocupació turística de l'any, ha tingut unes dades satisfactòries, tant pel que fa a l'ocupació com per l'increment de la mitjana dels preus d'allotjament. No obstant això, cal que apel·lem a la prudència ja que la temporada ha estat “atípica” a causa de la situació que s'ha viscut en alguns dels mercats competidors. Hem tingut molts de turistes prestats i ara cal que treballem per fidelitzar-los.
Com s'ha comportat el turisme rus?

A vegades s'han magnificat els efectes del descens d'alguns mercats. Fa tres o quatre anys la Costa Daurada tenia un 30% de russos i la proporció s'ha reduït a la meitat. Bé, nosaltres seguim fent promoció perquè sabem que quan ells superin les dificultats tornaran a venir. Per contra, el nombre de britànics augmenta bastant.
El ‘Brexit' hi pot afectar?

No sabem com hi pot afectar. Però els operadors turístics no hi estan preocupats, gens ni mica, per tant, nosaltres tampoc. Què passarà en dos o tres anys? No ho sabem.
Ferrari Land ajudarà a obrir nous mercats?

Ferrari és una de les marques més importants del món, i això ens posa com a destinació turística de primer nivell. Pensem que ens ajudarà amb mercats com l'alemany. Fa quinze anys teníem força mercat alemany i ara no, i no sé per què. I també, per l'italià i altres mercats. A la destinació tenim un pla de promoció per entrar en nous mercats, com l'escandinau. Aquest any ja arriben els primers suecs i finlandesos, que feia anys que no venien.
Pla de promoció?

Amb els dos milions d'euros que en conjunt han rebut els municipis de la destinació s'ha creat una bossa de 900.000 euros que gestionem de manera conjunta i coordinada els empresaris, els patronats de turisme dels municipis i la Diputació. Només si treballem junts podem valorar la nostra oferta excepcional: platges, una gran proposta complementària, Barcelona a 45 minuts, un gran part temàtic i un altre que ens situa al món.
L'oferta hotelera està al nivell?

Els propietaris d'hotels, càmpings i apartaments fan una aposta decidida per la renovació. Ja hi han invertir uns cent milions d'euros. A més a més, hi ha molts hotels que aposten per pujar la seva categoria, a Salou aquest any tres hotels han passat de tres a quatre estrelles. I tenim els millors càmpings d'Europa. Ara toca que el sector de la restauració, el comerç i la mateixa administració es posin les piles.
Cal millorar l'oferta de restauració i comercial?

Tenim una bona oferta però una part de restaurants i de comerços s'han de reconvertir per millorar la destinació. La categoria mitjana-baixa ha de renovar la seva imatge.
Per què no es fa? És una qüestió de lideratge dins del sector?

De lideratge i de regulació, si la regulació et permet fer determinades coses ¿com s'afronta un canvi de model en benefici del conjunt de la destinació? Per molt que tinguis més hotels de cinc estrelles si la resta de la destinació no hi acompanya, els hotels estaran buits.
I qui hauria de moure fitxa?

És un tema que ha d'agafar l'administració. De fet, nosaltres els estem empenyem cap aquí. Hi ha el precedent del pla de reconversió de destinacions turístiques madures, que s'ha fet a Lloret i aquesta podria ser una via.
Com valora l'anunci de la cancel·lació del Saloufest?

Ens felicitem. Només representava un 0,005% dels mes de dos milions de visitants que arriben cada any a Salou però tenia un gran impacte mediàtic negatiu. L'aposta de la Costa Daurada és i serà el turisme familiar i esportiu, i de qualitat. En aquest sentit, recentment s'ha presentat el Compromís per una destinació turística de qualitat, que aposta per acabar amb les operatives turístiques que han fet que l'opinió pública relacioni la destinació amb el turisme vinculat amb l'alcohol, el sexe, el llibertinatge o l'incivisme.
BCN World està encarrilat?

El PDU defineix el projecte perquè no estava clar què es podia fer i què no. A partir d'ara les coses poden anar més ràpidament, però hi ha tota la part que depèn de l'administració, la urbanització i la dotació de serveis, que no és una obra petita.
Cal actuar sobre l'aeroport de Reus? En quin sentit?

Volem col·laborar amb les companyies aèries perquè es quedin i no se'n vagin a altres aeroports, però amb coherència. N'hi ha que basen el negoci en aportacions públiques i no podem dilapidar els recursos públics per suportar artificialment una oferta que no sigui sostenible.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.