Gran angular

El negoci creixent de matar els polls

L'any passat es van facturar al voltant de 34 milions d'euros només en productes farmacèutics contra aquesta plaga

S'han creat unes 100 empreses dedicades a l'eliminació manual

El mes de juny, només en una tarda de dissabte podem vendre fins a 10 tractaments antipolls”, explicava la farmacèutica de Rivera Farmàcia del carrer Calàbria de Barcelona.

No és la seva principal font d'ingressos però els productes antipolls s'han convertit, per a algunes oficines de farmàcia, en una de les gammes de productes que no són medicaments que més venen en certs moments de l'any.

La infestació de polls entre la població escolar no és res nou, però ha deixat de ser un fenomen estacional que no s'aconsegueix erradicar. Ara com ara genera al voltant de 50 milions d'euros de negoci a tot l'estat. Segons estudis sectorials, només mitjançant farmàcia es van vendre l'any passat 34 milions en productes contra la pediculosi (el terme científic de la infestació de polls) i la resta es reparteix entre el canal de gran distribució (a supermercats com Carrefour, Mercadona, etcètera) que també tenen als seus lineals aquesta mena de productes, i d'altres negocis paral·lels. Darrerament, a més, amb l'evolució del mercat cap a productes naturals el negoci dels antipolls també ha arribat als comerços d'herbolaris

El mercat dels productes antipolls és madur però creixent. Tot i que durant la crisi se'n van estancar les vendes, és una àrea amb una evolució d'entre un 3% i un 5% anual. Les principals empreses farmacèutiques de Catalunya tenen una línia de productes contra aquests molestos habitants del cap de molts nens i també adults.

Segons dades de l'OCU, les infestacions són més freqüents que fa dècades; de fet, si el 1983 era del 6,5%l'any 2003 gairebé es va duplicar aquesta xifra: 12,7%, i segueix pujant. La prevalença de la infestació per polls se situa fins un 14% de la població escolar. Aquest augment està relacionat amb l'aparició de resistències a alguns tractaments. Per això, explica Lluïsa Torquemada, category manager de productes d'autoconsum del laboratori farmacèutic Sanofi, una de la desena de firmes farmacèutiques que tenen una línia de productes antipolls, que si van baixar les vendes en la crisi no és perquè s'acabés la plaga sinó perquè les famílies tenien menys pressupost per combatre'ls i optaven per mesures manuals.

A Sanofi, els productes antipolls al mercat espanyol representen un 3% del negoci del departament d'autoconsum del laboratori i menys d'un 1% de la facturació global a tot l'estat.

La majoria dels laboratoris farmacèutics que estan en el negoci dels polls fa més de vint anys que van incloure aquestes referències en la seva cartera de productes i des d'aleshores només han fet que ampliar l'oferta. La marca OTC, del laboratori farmacèutic Ferrer, per exemple suma una dotzena de referències, dues de les quals les van treure al mercat el juny passat. “És una linia en què seguim treballant per buscar més innovació i trobar noves solucions”, anuncia Sílvia Cuscó, marketing manager de consumer health de la marca de productes antipolls OTC de Ferrer.

Una de les darreres companyies que s'han sumat al negoci ha estat la firma de fotoprotecció ISDIN, que l'any 2013 va posar a la venda el seu primer producte formulat amb ingredients d'origen natural. “Estem tenint un creixement al voltant del 25%en aquesta línia i ja hem començat les vendes internacionals. És un mercatascendent del qual no volíem quedar-nos-en al marge”, explica Cristina Mateos, responsable de la marca antipolls d'ISDIN.

El mercat s'està orientant ara amb potència cap als productes més centrats en la prevenció. “L'eficàcia passa per un tractament complet i la prevenció s'ha convertit en essencial”, explica Jordi Garcia, responsable dels productes antipolls dels laboratoris Ferrer. De fet, segons dades de la consultora HMR, la compra dels productes preventius va creixent quasi al 30% anual.

Per la seva banda, Mònica Martínez, la product manager d'antipolls de la farmacèutica Uriach, que tenen en cartera una de les primeres marques en aquests afers: Filvit, assegura que les referències que tenen en aquests camp generen tres cops més ingressos a la companyia que els productes antimareig (la famosa biodramina), per fer una comparativa amb un negociat similar. Ara, a més han tret un producte nou, que està reimpulsant més el departament: un esprai per matar els paràsits que queden als coixins o als llençols.

Però el negoci dels polls no se l'enduen només les farmacèutiques. Tot i que no disposen de dades concretes, el gremi d'herbolaris de Catalunya també admet que les vendes en productes naturals contra la plaga han anat creixent progressivament els darrers anys. Especialment, arran de l'èxit d'un producte preventiu, l'oli essencial d'arbre de te.

El fet que els nens comparteixin aula i activitats durant moltes hores els converteix en els principals receptors d'aquests paràsits que viuen al cap i s'alimenten de petites quantitats de sang. El contagi és molt comú i es produeix per contacte directe cap a cap. Els nens entre 3 i 12 anys, i sobretot les nenes, són els més afectats, i que sovint també contagien els adults de la seva família.

Un cop detectada la infestació les famílies comencen un feixuc procés per eliminar-los amb diferents tipus de tractaments, que pot allargar-se mesos si no es fa bé i que no els garanteix que no recaiguin. Els tractaments per eliminar els paràsits a casa poden costar entre 8 i 25 euros, segons la seva tipologia, i alguns inclouen llemenera i gorres.

Eradicar la plaga no és fàcil doncs i requereix de molt de temps, un bé molt escàs a la majoria de famílies. D'aquí l'èxit d'empreses dedicades a l'eliminació manual dels paràsits, la primera de les quals, Fuig Poll, es va obrir a Barcelona l'any 2010 (veieu requadre de sota). Només cinc anys després que Neus Quimasó obrís l'empresa es calcula que hi ha més d'un centenar d'empreses, moltes d'elles perruqueries, que per uns 50 euros fan la feina que abans feien pacientment mares i àvies.

El tixit que repel·leix paràsits

StingBye és una empresa tèxtil de Terrassa dedicada a roba d'esport des de feia uns vint anys, que en fa sis van decidir reorientar el seu negoci i donar una altra funcionalitat a les seves peces de roba. “En el tèxtil o innoves o et mors”, explica Sílvia Oviedo, la seva directora general.

Després d'un temps de recerca es van centrar en la fabricació i comercialització de samarretes que repel·leixen els polls i també d'altres insectes que poden transmetre una malaltia en picar. A més de samarretes han anat ampliant cap a d'altres peces protectores, com llençols, estovalles o pantalons que actuen com una barrera per a malalties causades pel virus del dengue, la febre groga o el Zika. L'any passat, explica Sílvia Oviedo, veient les oportunitats del mercat antipolls, van treure la primera goma de cabell que funciona de barrera protectora davant les infestacions. Oviedo assegura que el producte està impregnat de permetrina, de manera que evita el contagi, i té una durada de cent rentades.

Superar les expectatives.

La directora general de StingBye reconeix que ha estat una decisió encertada haver reorientat el seu negoci, que els ha servit a més per fer un salt internacional. De fet, el primer any de treure al mercat la goma per al cabell van vendre'n un 30% més del previst. I actualment el 20% de la facturació global ja és a fora.

Dedicada a netejar els caps infestats

Neus Quimasó va fundar l'abril de l'any 2010 Fuig Poll, la primera empresa de tot l'Estat dedicada a l'extracció i eliminació de polls i llémenes amb mètodes 100% naturals. Quimasó va optar per aquesta via després d'una conversa entre mares de l'escola dels seus fills desesperades per trobar una solució a les reiterades infestacions de polls. “Una d'elles va dir que estaria disposada a pagar perquè els treguessin i se'm va encendre la llumeneta”, recorda. Després d'una recerca, Quimasó va veure que aleshores començava a haver-hi empreses d'aquesta mena a Gran Bretanya i a Xile i s'hi va llançar. Es va convertir en emprenedora d'un negoci i un mercat creixent, pel qual han passat al voltant de 7.500 persones i amb dues franquícies, a Lleida i a Sabadell.

Posteriorment es va associar amb un enginyer i van desenvolupar Stopmonster, una aspiradora per eliminar polls i llémenes per vendre al públic general. La primera producció de 1.000 exemplars a 50 euros la unitat es va esgotar només de sortir a la venda. Ara estan fan la segona tanda de producció. Quimasó avança que estan desenvolupant un pla de creixement internacional de la mà de l'ICEX.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.