Gran angular

Armes contra l'exclusió

En temps de desigualtat, la societat se les ha d'empescar per pal·liar, fins on és possible, situacions de necessitat extrema, sobrevinguda o permanent. I quan parlem de mancances, hi ha molt més que matar la gana, hem de parlar del dret a la higiene i anar vestit amb dignitat. I, aquí, hi entra una entitat com l'associació cívica La Nau, un banc de productes no alimentaris que ja fa 18 anys que desenvolupa una tasca que no té preu per combatre l'exclusió social. “Quan vam néixer ja existia el Banc dels Aliments, i vam observar que calia fer alguna cosa per sistematitzar la recollida i distribució de productes no alimentaris de la higiene de la llar; d'higiene personal; roba, calçats i complements, o articles per a nadons”, com explica Emília Català, que amb una vintena de voluntaris més carrega sobre les seves espatlles la tasca de La Nau, que d'un petit local a Sants ha evolucionat fins a una capacitat logística amb tots els ets i uts, de 500 m² d'una nau a la Zona Franca i els 1.000 m² a Sant Joan Despí, on entren i surten al llarg de l'any 3.000 palets. Justament, amb els anys, la gent de La Nau ha desenvolupat una gran capacitat logística, per anar a les empreses a recollir els excedents que ofereixen, i després anar a lliurar a les entitats socials tot allò que s'ha recaptat. Però si parlem de logística, parlem d'espai, de si en sobra o en manca, i ara mateix La Nau està cercant més espai de magatzem per poder allotjar els seus recursos, i no morir d'èxit.

Trama d'entitats

I una xarxa molt ben tramada, amb contacte amb les 160 entitats -hi podem trobar Càritas o Creu Roja, entre d'altres- que fan el repartiment final a les persones. Per la banda dels proveïdors, una cinquantena d'empreses ha entaulat un vincle fluid amb La Nau. Hi trobem grans noms de la distribució, com ara Caprabo, amb qui va organitzar un gran recapte de productes no alimentaris en trenta supermercats, en la campanya “No te'n rentis les mans”. Altres campanyes que organitza La Nau són una recollida de joguines totalment noves per Nadal, temps en què es reparteixen també les anomenades “Bosses d'autoestima”, i una altra campanya de recollida de productes de la llar i d'higiene personal, just abans de l'estiu.

Emília Català insisteix que, al receptor potencial de l'ajut de La Nau, algú que entra i surt del mercat laboral i roman en un estat de precarietat permanent, cosa que el fa flirtejar sovint amb la pobresa, “el que és important és aixecar-li l'orgull, i qualsevol gest és important”.

No és menys important preservar la dignitat de les persones que han de recórrer a aquest particular banc, i és per això que la roba o el calçat que se'ls donarà és d'absoluta estrena.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.