Empreses

Mapelsa entra en la producció ecològica de compreses

La firma de l’Anoia ha dedicat tres anys de recerca i 150.000 euros a introduir la nova línia de negoci

Hem recuperat la filosofia de cura i protecció de la meva mare

Manipulados Espelt (Mapelsa), l’empresa d’Òdena dedicada a la fabricació de productes d’higiene íntima per a dones, començarà a comercialitzar al juliol una línia ecològica sota la marca Nur. L’empresa fa una aposta per un nínxol de mercat que viu un moment de creixement exponencial.

Adaptar la maquinària de la companyia per fabricar aquesta gamma ecològica ha estat un procés costós de més de tres anys de durada i una inversió d’uns 150.000 euros. La nova proposta de Mapelsa es comercialitzarà a farmàcies, herbolaris i locals de gran distribució que hagin fet una aposta per productes biològics. Es converteixen així en la primera empresa amb la producció a Catalunya que ofereix un gamma de productes d’higiene íntima femenina amb, fins i tot, plàstic biològic. La nova aposta ecològica de Mapelsa té, a més de les compreses bàsiques, altres d’específiques per al postpart, salvaslips i també, per primer cop, una copa menstrual.

Cristina Llorens, que forma part de segona generació de l’empresa i que s’ha reincorporat a Mapelsa justament per impulsar aquesta nova línia, explica que és una resposta al moviment ecològic creixent i a la nova mirada que tenen les dones sobre la seva menstruació. “Fa 14 anys vaig fer la proposta però aleshores la societat encara no demanava aquest canvi ni l’empresa tampoc no estava preparada”, diu Llorens, i reconeix que la gamma de productes ecològics beu a més de la intuïció que la seva pròpia mare i fundadora de Mapelsa ha tingut sempre. Ella no ha fet servir mai tòxics per a les seves marques i va refusar fabricar productes més agressius: “Hem volgut recuperar la voluntat de protegir i cuidar la feminitat que va implementar la meva mare a l’empresa des dels orígens”, explica Llorens

L’empresa la va engegar fa 35 anys Carmen Rico Leal. La seva iniciativa empresarial en el món de la higiene íntima femenina va arribar per casualitat, però ha estat capaç que continuï 35 anys després, en el sector i amb una marca pròpia (Lisa i Ailis). El seu marit, que era enginyer industrial i es dedicava al disseny i fabricació de bens d’equipament, es va haver de quedar amb unes màquines de producció de compreses un cop ja estaven construides i la mare va decidir aprofitar-les per muntar la seva pròpia empresa.

Aleshores eren pocs els fabricants d’aquest producte d’higiene femenina, però en qüestió d’una dècada se’n van crear moltes altres, la gran majoria de les quals van ser després absorbides per multinacionals que van deslocalitzar la producció a tercers països. De fet, avui en dia només en queden dues que fabriquin a tot l’Estat espanyol, Mapelsa a l’Anoia i el grup Inda a Andalusia.

Canvi de clients.

Si el sector industrial de la higiene íntima ha canviat en 30 anys, encara ho ha fet més el de la distribució. Quan Mapelsa feia les seves primeres passes comercialitzaven en petits supermercats . Amb la concentració del sector, el seu client principal va desaparèixer i van centrar les seves vendes a les drogueries, que també han anat desapareixent i sent substituïdes per botigues multipreu regentades per xinesos. Es dona la paradoxa que el producte fabricat a casa nostra es ven en aquests establiments i els dels grans supermercats, la majoria de capital local, venen producte produït a fora. “Mantenir-se en grans superfícies a preus rebentats és molt difícil per a una empresa petita com nosaltres. Comprometre tota la producció amb un únic client és molt arriscat i hem preferit mantenir-nos-en al marge”, explica Llorens.

El 2011, impulsats per la mala situació del mercat intern, van apostar per la internacionalització. Es van iniciar en els mercats del Pakistan i a diferents països d’Àfrica, on aquest producte comença a fer-se servir de manera més extensa. “Nosaltres oferim una compresa de cel·lulosa millorada a un preu molt assequible que té bona sortida en aquests mercats”, diu Llorens.

Ara com ara venen uns 12 productes diferents a Sud-amèrica i Àfrica, principalment. A mesura que han anat incrementant el nombre i la qualitat dels productes que exporten, el pes de la facturació en el mercat internacional ha anat pujant, avui suposa el 50% i aspiren a fer-lo créixer més. Part d’aquesta empenta al mercat internacional vindrà de la línia ecològica Nur.

Mapelsa, creada fa 32 anys per Carmen Rico, està dirigida pels seus fills. Ivan Llorens, que se n’ocupa de la direcció financera i de producció, i Cristina Llorens, que està al capdavant de la línia de producció ecològica. La companyia aspira a créixer més d’un 30% amb la nova aposta.
Facturació
1,4 M€
Treballadors
7
Any de fundació
1985
projecte personal

Dins d’un moviment femení

L’aposta per una nova línia de productes és un projecte de Cristina Llorens, que va més enllà d’una nova oferta en el sector de la higiene femenina. La iniciativa comercial es dotarà de contingut, formació, etcètera al voltant de la menstruació. S’emmarca a més en un moviment femení creixent, en què Llorens treballa des de fa temps des d’una vessant artística i terapèutica perquè la menstruació es vegi des d’un altra perspectiva.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a