Economia

Economia

Les vendes de l’ automoció creixeran un 6% a Catalunya durant el 2018

El Clúster de la Indústria de l’Automoció calcula que es crearan 2.000 llocs de treball directes en l’exercici

Noves empreses hi van instal·lar la seu el 2017

El sector de l’automoció viu una de les seves millors temporades, amb plantes a gran rendiment i nous projectes en marxa que n’asseguren el futur. Pel nou president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), Josep Maria Vall, nomenat a finals de novembre, el 2017 ha estat un bon any i l’exercici del 2018 millorarà els resultats. El clúster calcula que aquest any la facturació de les empreses del sector millorarà un 6% a Catalunya, on hi ha dos grans fabricants, Seat i Nissan, i importants empreses de components. Això podria generar la creació de fins a 2.000 llocs de treball directes, amb un creixement d’un 4%. “Ha estat un bon any, especialment per a Seat”, assumia ahir Vall en el seu primer contacte amb la premsa. “Les companyies del sector gaudeixen de bona salut i ara recullen els fruits de les grans inversions que han realitzat els darrers anys.” A Catalunya, la producció es va mantenir estable durant l’any passat i es van assolir vora 555.000 unitats fabricades, però a Espanya la producció va caure un 1,51% fins als 2,8 milions d’unitats, quan l’objectiu fixat era arribar als 3 milions de vehicles.

“L’explicació podria ser que tots els fabricants han tingut nous projectes i han hagut de fer moviments a les fàbriques per adaptar-s’hi, la qual cosa provoca un alentiment de la producció”, explicava Vall. Amb tot, les plantes catalanes de Seat i Nissan també s’han hagut d’adaptar als nous models i no han vist minvada la seva productivitat. El president del CIAC va recordar que les vendes al mercat espanyol van augmentar un 7,7% durant l’any passat.

Atracció d’empreses

El CIAC, creat el 2013 i integrat per 200 empreses sòcies, treballa per atraure noves empreses del sector a Catalunya i està en contacte amb algunes empreses xineses del sector auxiliar de l’automoció per oferir-los la possibilitat que s’instal·lin aquí encara que la decisió es prendrà a mitjà o llarg termini. Respecte al decret de trasllat de seus arran del referèndum de l’1-O, el gerent del CIAC, Ferran Verdejo, va assegurar que no havia tingut cap efecte pel fet de ser empreses poc sensibles al boicot comercial. “Dues terceres parts de la producció es venen a fora i hi ha empreses que exporten un 90% del que fabriquen”, va explicar. A més, va assegurar que durant el 2017 el saldo va ser positiu i durant l’exercici se n’hi van instal·lar de noves, i va citar alguns exemples, com ara una enginyeria de serveis (internacional), una companyia de robots de soldadura (italiana), una altra de ciberseguretat (holandesa) i una empresa de motlles d’injecció plàstics (xinesa).

Entre les dificultats del sector hi ha la necessitat de trobar personal format en noves especialitzats que no s’ensenyen als centres de formació professional, com ara la mecatrònica o la visió artificial.

‘Tarraco’ per al nou SUV de Seat

Tarraco, a banda de tenir “ciclòpies muralles”, que deia la cançó, podria donar nom al nou model SUV (utilitari esportiu) de la marca Seat. Així ho asseguraven ahir algunes publicacions del sector i d’àmbit local, i també les agències d’informació citant fonts sindicals, però la companyia automobilística no va confirmar la notícia i es va limitar a dir que “Tarraco té un 25% de possibilitats” de donar nom al nou model, juntament amb Alborán, Aranda i Ávila. Seat diu que ho comunicarà oficialment en breu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.