Economia

NUNO NEVES

ENGINYER INDUSTRIAL I GERENT DE FICEP S3

“Si no es canvia la manera de fer les coses, mai no hi haurà res de nou”

Aquest enginyer nascut a Portugal i format als Estats Units s’ha convertit en un referent en la impressió 3D aplicada a la indústria. Acaben d’ampliar les instal·lacions a Vilassar de Dalt

Què és la indústria 4.0?
És el nivell següent de la indústria. Primer vam tenir la revolució industrial amb la mecanització, després l’era digital amb els ordinadors i sistemes de control, i finalment la programació. Ara estem en el pas següent, on en lloc de mecanització apostem per sistemes de comunicació 4G o 5G, intel·ligència artificial o la impressió digital que fem nosaltres.
I per a què serveix?
No hi ha límits del que podem dissenyar. Visualitzem i podem fabricar en un espai molt curt de temps. Per exemple, tens un braç mecànic que el vaig dissenyar en un tovalló de paper i pocs dies després ja el tenia a la mà. Ens facilita la validació de peces que podríem trigar setmanes a saber si poden funcionar i la geometria de la peça és perfecta per a la seva aplicació. Vol dir que no es pot millorar més, tant de força, de torsió, de resistència de temperatura, tot està previst en una única peça. L’avantatge és que també pesa molt menys i això fa que tota la cadena que la fa funcionar sigui més petita i compacta. Tot està optimitzat i estalvia consum energètic i en el mateix espai hi tenen cabuda més sistemes.
Primer feu prototips?
No, primer en fem un per testar i validar, però després ja és la peça final i està a punt per ser instal·lada en una màquina.
Què li diuen quan explica que treballa en impressió 3D?
Molts imaginen aquestes petites impressores a partir de 300 euros que serveixen per fer ninots. Però el procés i la tecnologia que fem servir no té res d’això. Nosaltres fem peces tan fortes com l’alumini, com un petit cub de plàstic PA12 que pot aguantar fins a 90 quilos.
Tot el 3D es fa amb plàstics?
També hi ha ceràmiques i metalls. El plàstic té mala fama, però és un bon material per combinar elasticitat, resistència, durabilitat. El nostre negoci no és la impressió de peces en 3D, sinó ajudar les empreses perquè fabriquin o facin el canvi d’alguna peça amb aquesta tecnologia. Que arribin al punt on estem nosaltres, que hem pogut dissenyar les nostres màquines.
Això és el que vau explicar en les jornades sobre indústria 4.0?
A petició d’Acció i Foment del Treball, per conscienciar la gent, perquè ens trobem que els fabricants de maquinària són resistents als canvis. Si no es canvia la manera de fer les coses, mai no hi haurà res de nou.
Posi un exemple pràctic en 3D?
L’optimització de peces que hem fet per a una empresa de drons. Finalment cada dron és 40 grams més lleuger que el mateix que feien amb fibra de carboni. També és més fort i no es trenca en mil bocins quan s’estavella contra el terra.
Alguns sectors són més receptius a la revolució 4.0?
Estem veient que el sector de l’automoció s’hi comença a interessar, per les peces del procés de muntatge. També les que fabriquen tubs per als cotxes, per evitar que es dobleguin. Altres empreses ens contacten per fer peces en sèrie però canviant un petit detall i sense que calgui fer motlles diferents.
Com a referents en el sector, sou finalistes en uns premis.
Vam presentar la màquina Da Vinci, amb un 40% de les peces fetes en 3D. És molt interessant perquè consumeix un 76% menys d’energia que les de la competència i treballa cinc vegades més ràpid. A més també incorpora intel·ligència artificial, perquè pensa tota sola i ensenya les altres màquines instal·lades a altres llocs del món. També utilitza realitat augmentada pel servei tècnic de la màquina.
I què fa aquesta màquina?
Serveix per pintar estructures metàl·liques, com ara les bigues dels edificis. Per a gratacels tan alts com el Shard de Londres, els enginyers un cop l’han dissenyat hi ha el software per fabricar les peces individuals des del principi fins al final i sense intervenció humana. En aquest procés intervé una màquina per granallar i treure l’òxid i una altra per pintar. Avui ho fa a una velocitat de 80 centímetres per minut i fan servir gas per al túnel d’assecar. Les nostres no requereixen gas i poden pintar a cinc metres per minut.
No deu ser petita, la Da Vinci?
No, fa 5 metres d’ample i 16 de llarg. Volíem aprofitar totes les tecnologies que tenim a la mà perquè volia fer la màquina del sector. Està dissenyada amb mòduls, perquè si en el futur hi ha sistemes nous la puguis millorar i no comprar-ne una de sencera.
Li heu posat nom propi.
Sí, jo preferia unes xifres, però els socis van batejar-la. A Vilassar de Dalt hi ha l’R+D del grup multinacional italià, però també podem desenvolupar els nostres propis projectes. Aquí produïm peces, però l’objectiu és assessorar les empreses perquè puguin arribar a fer-ho o incorporin alguna peça.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.