Política

FRANCESC BADIA I DALMASES

DIRECTOR DE LA WEB DEMOCRACIA ABIERTA

“L’elit llatinoamericana mai ha cregut en la democràcia”

“Els rics no han volgut mai pagar impostos”

“L’etapa de bonança no es va aprofitar per reestructurar l’economia i instaurar un pacte fiscal”

“La fermesa genera més violència; militaritzar un espai és una mesura d’impacte polític”

“Veneçuela es pot acabar cubanitzant del tot. Resistir és una via per al govern”

Trajectòria sòlida
Escriptor i expert en política internacional, Francesc Badia i Dalmases ha estat investigador, editor i gerent del CIDOB, gerent de l’IEMed i coordinador de la Fundació Interarts. Ha treballat per a la Comissió Europea, el Ministeri d’Afers Exteriors espanyol i la secretaria d’Afers Exteriors de la Generalitat. Des del 2005, dirigeix Democracia Abierta, la secció en castellà i portuguès d’Open Democracy, un web sobre democràcia i drets humans que opera com a projecte resident del BIPP HUB, espai que impulsa iniciatives que analitzen els reptes globals de les polítiques públiques, amb seu al recinte modernista de Sant Pau.

Incorporar visions des de la perifèria per obrir espais de reflexió sobre la democràcia i els drets humans és l’objectiu d’Open Democracy, una plataforma sobre afers internacionals que s’ha consolidat a internet. Francesc Badia i Dalmases en dirigeix la secció dedicada a l’Amèrica Llatina, Democracia Abierta, un web sobre les realitats a aquest subcontinent que aporta una mirada transversal.

Per què s’acaben els governs d’esquerres a l’Amèrica Llatina?
Fa una dècada, hi va haver governs progressistes durant un cicle expansiu, amb economies basades en l’extracció de matèries primeres que van portar ingressos. Per això, aquests governs van poder fer polítiques de redistribució de la riquesa, treure gent de la misèria i fer arrencar una classe mitjana baixa que començava a consumir i a participar en la vida política i social; això és el que consolida la democràcia. Però l’etapa de bonança no es va aprofitar per reestructurar l’economia i instaurar un pacte fiscal. No es va assolir que les empreses i la classe alta paguessin impostos. No hi ha hagut redistribució de la riquesa i, en baixar els preus per la crisi econòmica, els programes socials no es poden mantenir.
L’exemple més clar seria el de Veneçuela?
Sí, un país molt ric on els governs mai no han fet una reforma econòmica de debò. El chavisme ha captat sectors estratègics de l’economia (petroli, comunicacions, transports...) amb una gestió que ha accentuat el desequilibri, perquè no s’han fet les inversions adequades per modernitzar la indústria i no s’han sabut gestionar els mercats. No són gestors professionals i, a més, hi ha molta corrupció. I quan la classe política fa negocis i no en sap, aleshores, la corrupció és doble.
Cap on va Veneçuela?
Pot ser que acabi cubanitzant-se del tot. Resistir és una via per al govern i el marge que té és infinit perquè la capacitat de patiment és infinita. L’alternativa és la violència, que és poc probable. També podria ser que el govern afluixés, acceptés millorar l’accés a medicines i a menjar i restablís el diàleg amb l’oposició, que està molt dividida.
Quin ha de ser el model global de reforma fiscal a la regió?
Hi ha dos impostos, sobre la renda i sobre el consum, que fan que l’economia funcioni. Però a l’Amèrica Llatina les economies són informals i costa aplicar-los. Apujar impostos als rics no és fàcil, perquè tenen mecanismes per evadir o per evitar que la llei és compleixi. Les elits de Llatinoamèrica mai no han volgut pagar impostos i mai no han cregut en la democràcia. Pensen en quin és el mínim que cal pagar perquè el sistema no es col·lapsi.
Els governs no haurien de collar les classes altres?
Els governs forts poden mirar que el desequilibri es reverteixi amb polítiques socials i inversió en infraestructures, que són els dos grans reptes d’aquests països. Però la justícia no funciona bé perquè està al servei de les elits i deixa espai a la impunitat, a la violència i als abusos.
Quines són les democràcies fortes de la regió?
Xile i l’Uruguai, on l’alternança del poder és reglada i la justícia té certa independència. També el Brasil, tot i que encara hi ha molt camp per córrer.
Què passarà en les eleccions mexicanes del juliol?
El comportament electoral a Mèxic és molt conservador. Si guanyés l’esquerra d’Andrés Manuel Lopez Obrador, les polítiques tampoc canviarien tant perquè el poder està molt repartit en el sistema federal. A més, Mèxic té el problema de la violència causada per la impunitat judicial que facilita la corrupció.
Què en pensa, de fer una amnistia per als narcotraficants com proposa López Obrador?
El cost és elevat. Per què indultar uns criminals i no uns altres? Salvant les distàncies, és un mica el cas de Colòmbia. Al principi, les FARC tenien un objectiu polític i han assolit un acord de pau, però donar categoria d’interlocutor a una banda criminal a Mèxic... Ara bé, es pot pactar abaixar la tensió militar i que la violència afluixi.
És adequada la militarització de les faveles a Rio de Janeiro?
Això té a veure amb la ineficàcia de la policia, que és captada per qui domina les faveles. Llavors, els polítics es posen nerviosos i hi envien l’exèrcit. Són mesures d’impacte polític, però la fermesa genera més violència.
Lula podrà ser candidat a les presidencials de l’octubre?
Lula va ser un líder fort, però el mandat de Rousseff es va degradar amb la crisi, que la va forçar a fer polítiques conservadores. La dreta es posa nerviosa amb Lula, però està en un atzucac judicial incontrolable. No sé si serà candidat d’última hora.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.