Economia

BENJAMÍ DÒNIGA I BERNAT VILARASAU

REGIDOR DE FIRES I MERCATS DE VIC I GERENT DE L’ORGANISME AUTÒNOM DE FIRES I MERCATS

“El Mercat del Ram ha de tornar a ser el mercat estel·lar”

Durant tres dies, Vic s’omple de milers de visitants per gaudir de les activitats a l’entorn de la ramaderia, combinant el sector professional amb l’educatiu, el gastronòmic, l’esportiu i el musical

Quines novetats hi ha enguany?
[Bernat Vilarasau] N’hi ha diferents, com ara l’espai de la plaça dels Màrtirs, amb jocs infantils i tradicionals i el contacontes, amb tot un espai per a vianants connectat amb la plaça del Carbó. L’any passat aquí ja hi teníem un espai gastronòmic amb la primera edició de les cinquanta cerveses catalanes i l’espai de productes de proximitat, però ara reforcem l’espectacle musical al vespre. Tenim com a convidat el trinxat de la Cerdanya. [Benjamí Dòniga] Donem continuïtat de recorregut a la zona infantil des de la plaça dels Màrtirs, la plaça Santa Eulàlia i carrer de Santa Joaquima Vedruna, que lligarà amb la zona gastromusical. I per evitar la discontinuïtat d’espais amb la zona d’esport, on es fa l’activitat eqüestre, ja que hi ha entre dos i tres quilòmetres, l’Ajuntament ha apostat per tenir un carrilet gratuït cada vint minuts amb diferents parades des del recinte firal, el centre i aquesta zona. [B.V.] A l’espai Terra i Cuina es farà el tret de sortida de la celebració dels 30 anys del Mercat de Música Viva amb un concert dissabte a la tarda del grup Nyandú, a la plaça del Carbó.
I al recinte firal?
[B.V.] Tornem a tenir el concurs nacional de vaca frisona, i enguany fan una aposta innovadora per posar un espai que es dirà La Llet és Salut, on s’explicaran els avantatges de la llet i les seves qualitats nutritives, on es podran fer tastos, hi haurà plafons explicatius, i l’espai de lleteria i munyida es visualitzarà més per destacar el valor del contacte amb els professionals de la llet. A dins del recinte de la Casa de Pagès es reforça la part de l’obrador, amb tres espais: el de la carn, el de la llet i el de les farines. [B.D.] Ampliem format, amb més metre quadrats. Com a novetat, després de la prova pilot de l’any passat, tenim la Mostra de Turisme, que fem conjuntament amb Consell Comarcal i la iniciativa privada, que se situarà al passeig.
Tenen comptabilitzat el nombre de gent que ve a Vic?
[B.V.] Tenim la dada objectiva de les entrades al recinte firal. Normalment hi entren unes 23.000 persones, i nosaltres fem una aproximació d’unes 100.000 persones en tot el Mercat. Com a novetat també hem encarregat un estudi d’impacte econòmic, que inclou el comptatge físic de les persones. Ja ho vam fer amb el Mercat Medieval, i va ser una sorpresa molt gran. Sempre parlàvem d’entre 100.000 i 120.000 persones, i se n’hi van comptabilitzar fins a 298.000. [B.D.] Fa uns anys el Mercat del Ram era el mercat estel·lar, i ara el Mercat Medieval i el de Música Viva superen l’afluència de gent amb escreix. Vic aposta, però, perquè el Mercat del Ram torni a ser el mercat estel·lar; no el deixem de banda. És una fira multisectorial que ha d’innovar i créixer en format.
I quin retorn té per al municipi?
[B.V.] Ho tindrem amb l’estudi, però amb el Mercat Medieval, l’impacte directe, indirecte i induït és de 29 milions d’euros, amb un retorn de 146 euros per euro invertit a la ciutat. El del Ram és divers, i pot ser molt diferent l’impacte a la zona d’alimentació que a les dels concessionaris de vehicles. [B.D.] L’experiència fins ara ens ha demostrat que ens equivoquem en l’impacte, però perquè ens quedem curts. Serà millor esperar a tenir l’estudi.
Què significa el mercat per a Osona?
[B.D.] És un mercat tradicional, que ve de l’edat mitjana, quan venien a les capitals a vendre els productes i conreus de la pagesia. Amb el temps s’ha especialitzat i transformat, entre els anys vuitanta i noranta, en una fira multisectorial, però que no tenia prou integrada la xarxa de comunicació ni havia arribat internet. Les empreses i el petit comerç necessitaven publicitar-se. Ara estem patint una innovació en aquesta promoció, ja que amb les xarxes socials el mercat de l’oferta i la demanda s’escapa de les fronteres territorials. Però veiem que sobretot les petites i mitjanes empreses tornen a apostar per aquest tipus de fires, perquè aposten per la proximitat i consideren que se’ls escapa la qualitat del tracte amb el client cara a cara. [B.V.] Aquest any hem incrementat el nombre d’expositors de 160 a 185, i parlant amb els responsables et cometen que no és tant l’avantatge de ser-hi com el perjudici de no ser-hi, ja que és una manera de fidelitzar el client, i que no es pensin que han tancat o no els van bé les coses.
Tenen alguna qüestió o repte per incorporar al mercat en els propers anys?
[B.D.] Ens agradaria, ja en l’aspecte polític, poder tenir una continuïtat de recorregut i poder lligar les diverses fires i activitats. Que no hi hagi espais entre ells que no quedin enllaçats. Seria una gran cosa que algun dia tinguéssim prou demanda i oferta per poder lligar els recorreguts i fer una anella del Mercat del Ram.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.