opinio

Planifica la teva successió des de l’inici i per a tothom

En resum, la successió és un dels grans factors de l’èxit d’una empresa i, sovint, és tractada de manera frívola i inadequada. Malgrat que sigui atractiu fer grans proclames i documents, en realitat, la successió és quelcom que ha d’introduir-se dins el dia a dia de l’empresa, comunicant constantment a l’equip executiu quina és la idea i involucrant-los tots en la millora d’aquesta estratègia

Una successió d’èxit és aquella que es desenvolupa de manera orgànica i com a resultat d’una constant evolució.

La successió és un dels factors de l’èxit per al creixement de qualsevol empresa, no tan sols de la familiar. De fet, només en el cas que el teu pla sigui que l’empresa mori amb tu (és legítim, però no habitual) no hauràs de tenir una estratègia successòria definida. Però si, com en la majoria dels casos, vols que la teva empresa et sobrevisqui, hauràs de tenir clar què faràs i com ho faràs durant els pròxims anys, encara que falti molt per al dia de la teva jubilació.

Conversa breu i directa.

Recordo que els meus pares em van dir que es retirarien ja quan vaig entrar a treballar. Ho recordo com si fos ahir, perquè va ser una conversa breu, directa i que va anar repetint-se al llarg dels 20 anys que vam compartir projecte empresarial. Uns anys abans de la seva retirada, però, ja van deixar-me clar quin seria el camí a seguir, ja que entenien que jo me’n faria càrrec i van confiar prou en mi per començar a prendre decisions estratègiques. SI jo no hagués estat capacitat i motivat, els meus pares ja tenien prevista l’estratègia que seguirien, tant a curt com a llarg termini. Això em va fer pensar que la successió en una empresa, i sobretot en una empresa familiar, cal que sigui meditada amb molt de temps i revisitada constantment, perquè només així pots anar-la millorant dia a dia fins esdevenir un èxit arribat el dia. És el que jo conec com a Successió Conscient, i que consisteix a fer de la successió un organisme viu dins de l’empresa, que evolucioni, interaccioni i creixi amb l’empresa. Això vol dir que cal que estigui en constant millora, que afecti l’estratègia de creixement de l’empresa i que englobi totes les àrees i persones de l’empresa. A més, com a organisme, ha de ser conscient de la seva existència, per la qual cosa ha de comunicar-se adequadament a l’entorn que l’envolta, ja sigui equip, clients o col·laboradors.

Si vols, doncs, fer una successió que sigui un èxit, pensa en les següents claus:

-Comença d’hora. El problema de moltes empreses és que comencen a planificar la successió tard, quan veuen propera la jubilació de la direcció o propietat, mentre que haurien de pensar-hi ja des del moment en què comencen el negoci i mantenir aquesta flama viva al llarg de la vida empresarial, com un fil vermell que uneix les diferents generacions.

-Treballa-la amb l’estratègia. Introdueix el factor successori en totes les converses estratègiques que tinguis, que haurien de ser moltes al llarg de l’any. L’entorn i les circumstàncies canvien, per tant, per què has de mantenir un pla que ja no és vigent?

-L’equip executiu també es retira. Per tenir èxit, no es tracta només de planificar la successió de la direcció, sinó també la de les persones clau de l’empresa que, sovint, són més grans que la direcció i influeixen directament en el creixement. Mira-ho des d’aquesta òptica: què passaria si demà el teu segon marxés?

-Independitza-la de les persones. Una empresa que depèn de les persones és una empresa difícil de traspassar amb èxit. Fes sistemes i processos de tot allò que fas i aconsegueix ser prescindible a mitjà termini. Així, a més, aconseguiràs augmentar-ne el valor per si la teva estratègia passa per vendre-la en un futur. La meva experiència em diu que les empreses totalment sistematitzades valen un 70% més que les que no ho estan. Paga la pena la inversió, oi?

-Deixa el protocol familiar per al final (si cal). El protocol és el resultat de l’estratègia successòria i de l’acord, i no l’eina per crear aquesta estratègia i arribar a aquest acord. De fet, l’èxit de la successió rau a deixar de tractar-la com un pla estàtic i començar a tractar-la com un procés viu.

Un factor de l’èxit.

En resum, la successió és un dels grans factors de l’èxit d’una empresa i, sovint, és tractada de manera frívola i inadequada. Malgrat que sigui atractiu fer grans proclames i documents, en realitat, la successió és quelcom que ha d’introduir-se dins el dia a dia de l’empresa, comunicant constantment a l’equip executiu quina és la idea i involucrant-los tots en la millora d’aquesta estratègia, perquè esdevingui un pas més en el creixement i la prosperitat: el llegat, aquell fil vermell de la història que permet passar un negoci a la següent generació, perquè aquesta continuï fent-lo créixer i creant oportunitats i riquesa per a les generacions futures.

Demana’t, doncs: té la teva empresa un pla de successió clar per a la direcció i tots els líders clau d’aquesta?

En el pròxim capítol l’autor reflexionarà sobre per què ser el més ràpid té premi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a