Economia

El govern de Girona pretén evitar el turisme d’un sol dia

El pla estratègic de turisme acredita que no deixa cap valor afegit i que molesta veïns i altres visitants

Es dificultarà amb diverses mesures com ara taxes als busos i també controlant i sancionant guies

Es vol un turisme cultural, esportiu, gastronòmic, de negocis i de natura

L’equip de govern de Girona s’ha marcat com un dels seus objectius, després de rebre el pla estratègic de turisme, reduir el nombre de turistes que visiten la ciutat durant unes hores i que no hi pernocten. Es tracta de defugir el turisme “massiu i de consum ràpid”, sobretot dels grups organitzats que arriben amb autobús, visiten durant unes hores el Barri Vell amb un guia i després tornen a marxar. En la presentació del pla, l’alcaldessa, Marta Madrenas, va explicar que el document “acredita” que els excursionistes d’un dia no deixen cap valor afegit a la ciutat, “ni econòmic, ni social ni de cap tipus”. A més, són un dels principals causants dels problemes en la convivència amb els veïns de la zona. A més, segons van assenyalar els autors del pla estratègic –elaborat conjuntament per la UdG i les consultories Ribera i Advanced Leisure Services a partir de la participació de més de 200 persones–, aquests turistes també molesten els visitants amb interès cultural que venen a conèixer de manera intensa el patrimoni de la ciutat. Segons les dades del pla, dos de cada cinc visitants de la ciutat no s’hi queden a dormir.

L’alcaldessa va assenyalar que ara cal treballar per decidir quines mesures en concret es prendran de cara a l’estiu que ve, però ja va avançar que aniran en la línia avançada fa uns mesos de possibles taxes als busos per descarregar turistes en punts cèntrics i sancions als guies turístics si els grups obstrueixen el pas o usen altaveus.

La millora de la convivència dels turistes amb els veïns i veïnes de la ciutat, sobretot del Barri Vell, és un dels tres reptes que es va marcar ahir Madrenas. Les altres dues debilitats del turisme que cal millorar, segons va assenyalar l’alcaldessa, són l’afectació dels pisos turístics en el mercat d’habitatge –vegeu la peça– i la necessitat de professionalitzar els treballadors del sector turístic, ja que de mitjana cobren uns 50 euros menys que la resta. La idea és millorar-ne l’especialització.

“Ciutadans temporals”

A més de reduir el nombre de visitants d’un dia, un altre objectiu és allargar la durada de l’estada dels que sí que es queden a dormir. La mitjana actual és de 2,12 nits i una despesa d’uns 150 euros per dia (gairebé 50 en allotjament i més de 100 en altres conceptes). El que es vol és que es converteixin en “ciutadans temporals”.

En aquest sentit, cal dir que el pla estratègic de turisme, que és un document que ha de servir de full de ruta des d’ara fins al 2022 i que és el primer cop que s’elabora a la ciutat, es basa en la visió que Girona és “una ciutat oberta, en contraposició a la Girona grisa i trista de fa uns anys i també a fenòmens recents de turismofòbia, però no oberta a qualsevol tipus de turisme”, segons van explicar els seus responsables. Van destacar que com que la ciutat és petita i té un patrimoni d’alt valor cal anar “a un turisme triat d’alt valor afegit”, i van assenyalar en concret els cinc productes estratègics que proposa el pla: cultura, esports, gastronomia, natura i turisme de negocis.

L’alcaldessa va subratllar que no es tracta de reequilibrar i que tot el que es perdi de visitants d’un sol dia s’augmenti en visitants de llarga durada, sinó d’“aconseguir el nombre de turistes perfecte per no atemptar contra el benestar dels ciutadans, que és el més important”.

LES FRASES

Hem d’intentar evitar l’excursionista que ve unes hores i no aporta valor afegit, ni econòmic ni social
Marta Madrenas
alcaldessa de girona
Cal consolidar el que tenim, trobar la rendibilitat, el valor afegit, que ens porti el turisme de qualitat
Glòria Plana
regidora de promoció econòmica i turisme
Estem en un context de canvis estructurals. Els propers anys el turisme es transformarà
José Antonio Donaire
Vicerector de la UdG i professor de la facultat de turisme

Estabilització dels pisos turístics

L’alcaldessa, Marta Madrenas, va destacar que un dels reptes lligats al turisme que cal abordar és l’afectació de la proliferació dels pisos turístics en les dificultats d’accés a l’habitatge, però al mateix temps va subratllar que és el factor que menys hi influeix i que, a més, s’ha estabilitzat. Madrenas va deixar clar que aquest tema s’abordarà en el pla local d’habitatge que s’està elaborant, i que es crearà un grup de treball específic sobre pisos turístics.

Quant a les dades, l’alcaldessa va subratllar que no són preocupants, ja que s’han estabilitzat de fa temps en 600-700 i es creu que aquesta xifra es mantindrà o fins i tot baixarà una mica. En aquest sentit, va dir que el fet que s’hagin d’obrir dos nous hotels a la ciutat, una residència universitària i un centre per a la gent gran “no beneficia els pisos turístics”. A més, els autors del pla van afegir-hi que alguns empresaris estan veient que no surt tant a compte comparant-ho amb el lloguer tradicional, i per això hi ha uns 300 pisos amb llicència que no estan actius.

Un sector que suposa el 7% de l’economia de la ciutat

L.A

Les dades incloses en el pla estratègic de turisme –que estudien l’evolució del 2012 al 2016– deixen clara la importància del sector turístic a la ciutat de Girona i també el seu creixement durant aquests anys. En concret, el pes de la facturació del turisme sobre el total de l’economia de la ciutat el 2016 va ser del 7,26%, i el nombre d’empreses turístiques va créixer del 2012 al 2016 un 49,33%, molt més que el nombre d’empreses que no pertanyen al sector, que va créixer un 35,80%. Això també es veu en termes de facturació, en què també van experimentar un augment més important: un 32,81% contra un 18,42%. I una altra dada que és clau i molt clara: els resultats d’explotació de les empreses turístiques el 2016 a la ciutat va ser de 18,1 milions d’euros, una xifra que suposa un increment del 396% respecte al 2012. L’anàlisi de situació del pla també inclou el pes de les diferents branques turístics respecte al total de facturació del sector: l’allotjament suposa el 42,32%; la restauració, el 23,77%; el transport, el 19,40%; les activitats d’oci i cultura, el 8,19%, i les agències de viatges, el 6,31%.

Turismofòbia sense sentit

L’alcaldessa va subratllar la importància del turisme per a la ciutat –va dir que 2.000 famílies en depenen– i va alertar de nou de la turismofòbia: “Ens hem d’apartar de la turismofòbia perquè les dades avalen que no té cap sentit ni des del punt de vista demogràfic ni econòmic.” Així, va remarcar que “no es pot parlar només del turisme com una amenaça per a la ciutat perquè hi aporta molt” i, de fet, va afirmar que la majoria de ciutadans no hi tenen cap problema.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.