Empreses

Printmakers, oberts a liderar operacions de concentració al sector

La firma d’impressió posa el focus en negocis amb tecnologia, maquinària i clientela complementaris

El creixement dels darrers anys ha posat al límit la capacitat actual i ja s’estudia un trasllat

L’empresa de solucions gràfiques Printmakers es mostra disposada a liderar operacions corporatives (fusions, adquisicions o altres fórmules de col·laboració) encaminades a consolidar un sector molt atomitzat. D’ofertes no els en falten perquè molts negocis afronten la jubilació del propietari sense relleu generacional ni solució de continuïtat, però sovint es tracta d’empreses amb estructures comercials i productives que no s’han posat al dia. “Només faríem el pas si fossin organitzacions que ens aportessin valor i sinergies perquè tinguessin una tecnologia o una cartera de clients complementàries”, afirma Fermín Estivill, gerent de la companyia.

La digitalització està transformant el sector de les arts gràfiques de manera important; mentre alguns usos del paper imprès estan en regressió afectant les grans rotatives d’òfset, també s’han generat noves oportunitats, sobretot entre les impremtes dedicades a les tirades petites i mitjanes i als documents personalitzables, hereves de les antigues copisteries que han incorporat tecnologia digital. Aquest subsector està creixent de manera vigorosa. Però són empreses petites i que presenten una capacitat d’adaptació als canvis molt dispar. Una integració horitzontal per generar sinergies és una oportunitat.

La posició compradora que avui dia té Printmakers és ben diferent de la que va tenir el 2008 quan va vendre tot el negoci de producció digital a Service Point. “Va ser una molt bona decisió”, reconeix Estivill. L’empresa arrossegava càrregues financeres importants i una plantilla àmplia, que haurien dificultat el trànsit durant la crisi.

Renéixer.

D’aquell negoci només van mantenir la impremta tradicional i la cartera de clients que pertanyien a AGAL, una antiga empresa familiar amb un perfil molt artesanal que havien adquirit el 2004. Es van traslladar del carrer Viladomat de Barcelona a la Travessera de les Corts de l’Hospitalet, a un local de 350 m² en propietat, i van obrir un període de reflexió: “Vam veure que per sobreviure ens havíem d’actualitzar de cap a peu”, indica Estivill. Es va canviar la marca comercial a Printmakers, es va invertir en la renovació de la maquinària i es va canviar l’estratègia comercial. Tot això, intentant conservar la bona reputació que tenien entre els clients tradicionals. Al cap de cinc anys de la venda a Service Point es van donar per extingits els compromisos legals i es va tornar a invertir en el negoci digital. Actualment, la producció digital és en un local proper de 225 m².

D’aquesta manera, el 2018 van facturar uns 4 milions d’euros, mig milió més que el 2017. En la seva cartera de clients figuren grans administracions (que representen el 26% del total de les vendes), com ara l’Ajuntament de Barcelona i el d’Hospitalet; grans empreses, com ara Desigual, Pronovias i Asepeyo, i institucions com ara el Futbol Club Barcelona i l’hospital de Sant Pau,

Els esforços comercials es reparteixen a parts iguals per fidelitzar els clients públics i privats i per captar-ne de nous. En aquest darrer aspecte, Estivill explica que ja no se surt a cercar clients, sinó que s’inverteix en màrqueting en línia.

L’esforç inversor dels inicis no s’ha abandonat i enguany es destinaran 200.000 euros a la millora dels processos de producció, nous equips d’impressió més eficients, programari més modern i temes de millora mediambiental. El 2018 s’hi van invertir 100.000 euros més.

L’objectiu de l’empresa per a aquest 2019 és consolidar el creixement i preparar-se per a les fites del 2020/21, que dependran del trasllat de tota la part de producció a una planta que preveuen que estarà en alguna localitat del Baix Llobregat. “Tenim dos torns de treball al local de Travessera i no podem doblar en el del carrer Arístides Maillol, on hi ha l’àrea digital; estem al límit i no podem créixer dins de la ciutat”, diu el gerent, que no obstant això té clar que mantindran oficines d’atenció a la ciutat.

Les males experiències passades sobre com afrontar el creixement els fan ser molt prudents sobre com finançar-lo: “Tenim clar que no volem tensions”, diu. També es mantenen molt vigilants amb la conjuntura econòmica, perquè la seva activitat està estretament relacionada a l’evolució del PIB.

PRINTMAKERS

Facturació
4 M€
Treballadors
24
Any de fundació
1994
Fermín munta una copisteria el 1994 i 10 anys després compra AGAL, una reprografia tradicional nascuda el 1952. La refundació del negoci el 2008 significa la creació de la marca comercial Printmakers però la societat encara és AGAL.
Estratègia

Créixer en assessoria gràfica

Fa quatre anys, Printmakers va detectar que la qualificació de la majoria de les empreses en qüestions gràfiques era molt baixa i va decidir rendibilitzar tot el coneixement acumulat internament a través d’una firma d’assessoria gràfica. Així va néixer Plan-makers, un servei de print management que actualment factura 1,2 milions d’euros, dels 4 milions del grup. “És l’àrea de negoci que més ha crescut”, reconeix Fermín Estivill. Desigual és una de les grans empreses que ha contractat el servei.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.