Empreses

BestPrice no troba la font per finançar el creixement

La cadena d’hotels estima que els inversors li fan una valoració baixa

Després del Peuat, els propietaris han centrat l’expansió fora de la ciutat de Barcelona

BestPrice, la cadena hotelera de l’emprenedor tecnològic Óscar Sánchez, no para de trobar dificultats per fer realitat uns ambiciosos plans de creixement. Als dos hotels de Barcelona (BestPrice Diagonal i BestPrice Gràcia), en sumarà aquest any dos més, a Madrid i a Girona. Un desenvolupament important, però insuficient per Óscar Sánchez, que voldria anar més ràpid: “Podríem obrir fins a cinquanta establiments els pròxims tres anys si trobés com finançar-ho”, assegura. S’han estudiat tot tipus de fórmules, des de la sortida a borsa (MAB) fins a l’entrada d’un soci financer o la venda d’una participació a un fons d’inversió, però en tots els casos la valoració que es fa de l’empresa és molt baixa, segons opina Óscar Sánchez, i això ha frenat, de moment, l’operació.

Hoteles BestPrice responen a un model d’establiments urbans a preu econòmic (una estrella de categoria), petits (entre 30 i 50 habitacions), que posen l’accent en la comoditat de les habitacions, la recepció i la neteja i redueixen a la mínima expressió els serveis complementaris i les àrees comunes: “Són hotels pensats per a gent que gaudeix de la ciutat”, diu Sánchez. És el que es coneix com a “hotels boutique”: atenció de luxe a un preu reduït.

Els dos hotels de Barcelona estan en immobles llogats, mentre que el de Madrid s’ha començat a construir en una parcel·la adquirida i el de Girona, situat al vell edifici de la Pegaso, ocupat fins fa poc per la ferreteria Berdala, estarà inicialment en règim de lloguer amb opció de compra. No hi ha una única fórmula d’explotació, depèn sempre de les oportunitats de mercat, tot i que el director general i copropietari de BestPrice reconeix una inclinació al model de cadena patrimonialista: “No ens agrada que ens vegin com a gestors d’hotels purs i durs, perquè això és el que està imposant el món financer, que només pensa en rendibilitat i que si no els satisfà canvien d’operador”, es queixa Sánchez.

Entre les dues obertures previstes per a finals d’aquest any i l’última inauguració, que va ser la del BestPrice de Gràcia el 2015, hauran passat quatre anys. Entremig, el pla especial urbanístic d’allotjaments turístics (Peuat) va aturar la incorporació de dos establiments més a la cadena. Va ser un cop dur. Óscar Sánchez va passar uns anys als Estats Units dedicat a altres negocis, fins que el 2018 va tornar amb ganes d’accelerar l’expansió de la cadena.

BestPrice aspira a seguir creixent a Barcelona, però els nous intents han estat novament frenats des de l’Ajuntament, que ni tan sols ha autoritzat l’ampliació de l’hotel de la Diagonal en una nau industrial desocupada que hi ha al costat. “És impossible”, es lamenta Sánchez, que no obstant això, es declara favorable al Peuat. “Ha d’existir una limitació, però no pot ser que penalitzi els petit i, en canvi, afavoreixi els grans grups financers.”

Així tot indica que la pròxima obertura de la cadena que s’anunciarà serà a Madrid, on les negociacions per fer un nou hotel estan molt avançades. Igualment es miren amb interès altres ciutats com ara Tarragona, Bilbao, Sevilla i València.

Dinamitzadors.

Sánchez s’enorgulleix quan explica que a rebuf dels seus hotels, nous comerços i serveis s’han instal·lat en les proximitats i que això ha ajudat a dinamitzar econòmicament les zones, habitualment no cèntriques de la ciutat. També explica que els seus establiments tenen una clientela domèstica gens menyspreable. Bàsicament hostes catalans de localitats allunyades de Barcelona que es desplacen per gaudir de l’oferta cultural de la ciutat i que hi fan estades de cap de setmana.

La cadena BestPrice va facturar uns 2 milions d’euros l’any passat i de moment ha finançat el seu creixement amb fons propis i no té cap deute bancari.

HOTELS BESTPRICE

Facturació
2 M€
Treballadors
25
Any de fundació
2013
Óscar Sánchez i el seu germà i soci Juan Antonio pensen que la clau de l’èxit és una selecció del personal de recepció molt acurada, així com la seva formació.
El Perfil

Empresari en sèrie i conferenciant

Multiempresari, conferenciant i autor de llibres sobre emprenedoria, Óscar Sánchez es defineix com una persona “amb ganes de fer coses”. El seu nom apareix vinculat a negocis de l’època de la bombolla tecnològica: va ser director general de Lycos, portal que va ser adquirit per Terra (Telefònica) en una operació fallida. Posteriorment, ha muntat l’agència de comunicació Tech Sales Group i les colònies d’estiu en anglès TopColonies, entre molts altres negocis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.