Gran angular

L’audiovisual es fa cada vegada més intel·ligent

A Catalunya, són diverses les empreses del sector audiovisual que estan entrant amb pas ferm en el terreny de la intel·ligència artificial (IA)

La personalització del consumidor és una de les metes que es planteja la IA

L’audiovisual, recordeu els germans Lumière, va néixer com un gran avenç tecnològic, així que no ens ha d’estranyar que la intel·ligència artificial (IA) hagi estat adoptada per la indústria, a través del machine learning, xarxes neuronals, reconeixement de so i imatge i realitat augmentada i virtual, entre d’altres. A Catalunya, diverses empreses de la indústria hi estan dient la seva, com ha quedat palès en la Setmana del Talent Audiovisual, organitzada pel Clúster Audiovisual de Catalunya.

Vysion, empresa que està al capdavant en els camps de realitat augmentada i virtual, ja disposa d’algun projecte en què la IA és protagonista. Xavier Conesa, director de serveis a clients de la firma comenta: “Hem dissenyat un algoritme per crear un sistema que sap apreciar l’art, a partir de recursos d’imatge i àudio.” Com aclareix, es tracta que “la màquina aprengui com funciona el cervell humà”. En un altre projecte en què s’ha embarcat “es dona vida a avatars en capturar tot un actor real en 3D.” L’experiència s’ha realitzat amb actors que han donat el seu consentiment perquè siguin “capturats” i, com diu Conesa, “la gràcia és que el sistema pot ser lliure perquè vagi evolucionant per si mateix”. Per Conesa: “La IA ens permet anar més enllà de la pantalla plana, cap a la personalització elevada a la màxima potència, amb experiències en què les històries no seran lineals.”

Lavinia Voice, una filial de la productora Lavinia nascuda per impulsar l’àudio en línia, està utilitzant la IA, com explica Xavier Fisa, cap d’estratègia, per aplicar-la al món de l’assistent: “Podem utilitzar la veu per interactuar amb continguts audiovisuals, que demanarem per veu.” L’experiència, adaptada a l’assistent Alexa, d’Amazon, i al Google Assistant, “té com a element màgic la hiperpersonalització de continguts a la carta”: “A més, el contingut no serà lineal, jo puc decidir amb quina profunditat ho consumeixo.” Per Fisa, el nou repte per a la IA adaptada a la producció audiovisual serà “entendre la psicologia dels usuaris”.

L’empresa ha realitzat per a RTVE Lunnis de leyenda, en què uns personatge trien d’una ficció i el nen la pot fer evolucionar de manera personalitzada, i Alexa, abre cuentos de Clan, en què l’assistent exerceix de contacontes.

Un altre actor molt dinàmic del nostre clúster audiovisual és Videoconversion, que es dedica a l’arxivística de l’audiovisual. Com explica Santi Soler, director de la firma, fan servir la IA “per fer una gestió intel·ligent de localització de continguts, entre milers d’hores”. El seu sistema pot fer transcripcions de l’àudio amb subtítols en 50 idiomes i fer cerques per paraules o facials: “Poses la imatge d’una persona i et surten totes les escenes en què surt.” Videoconversion està oferint la seva tecnologia a grans productores i televisions, que fins i tot han concebut programes sencers a partir d’aquesta aplicació de la IA.

Perill de saturació per al consumidor: només el 2018, es van llançar a l’esfera audiovisual 12.000 continguts nous. Cal separar el gra de la palla, doncs, perquè si no, “la gent pateix ànsia a l’hora de triar”, com diu Francesc Martori, cap de ciència de les dades de Konodrac, firma especialitzada en tecnologies de big data. Garbellant les dades a través de la IA, hi pot haver dos camins: “O bé observem gent que mira coses semblants a les que tu mires i te les recomanem, o bé detectem continguts que s’assemblen als que t’agraden.” La tecnologia de Konodrac, de metadatar els continguts, “té la gràcia d’integrar-ho tot, les metadades i els patrons de consum, amb la possibilitat de suggerir als consumidors aquell contingut que encara no sap que li interessa”.

Per Miquel Rutllant, president del Clúster, “cal que la indústria, les empreses i l’administració treballin conjuntament per millorar les infraestructures audiovisuals, atreure tecnològiques d’arreu i posicionar Catalunya com un hub d’innovació tecnològica del sector”.

Un camp de possibilitats molt ampli

La IA ofereix cada dia solucions sorprenents per a l’audiovisual que ens fan reflexionar, amb l’expert Joan Rosés, de la publicació Collateral Bits, sobre quin és el territori que volem cedir a les màquines. Ziva Dynamics voreja la perfecció amb els seus models computacionals que imiten el cos. El sistema d’Invidia captura imatges del món real i les ubica en altres contextos o recompon imatges que presenten defectes. Els estudis Disney van en boca de tothom gràcies a Stuntronics, els robots que substituiran els especialistes. Scriptbook ofereix un sistema que serveix per cocrear una obra, ja que és capaç de predir el text i fer-ne l’estructura del guió. També pot fer de director si se’l nodreix de moltes imatges, ja que la màquina les pot organitzar a partir d’una proposta argumental. Als productors del sector els angoixa poder assegurar la taquilla, i per predir l’èxit poden recórrer a Cinelytic i a la tecnologia que simula, a partir d’un gran devessall de dades, quina rebuda pot tenir una producció que congrega un director i uns actors determinats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.