Empreses

Liquats Vegetals creixerà a l’exterior amb fàbriques

L’empresa de begudes a partir de cereals i fruita seca fa el 20% de les vendes en 49 països i ara vol concentrar la internacionalització en pocs mercats

Liquats Vegetals, fabricant de begudes a partir de cereals i fruita seca de les marques Yosoy, Monsoy i Almendrola, ha posat el focus estratègic en la internacionalització. La manera d’abordar-la centra les deliberacions de l’equip directiu, però ja hi ha algunes línies mestres que estan força definides: es limitarà a pocs mercats, amb marques pròpies i amb implantació productiva. Segurament hi haurà un pas intermedi en què una part del producte es continuarà elaborant a Viladrau, on hi ha l’única planta de l’empresa, però s’acabarà a la destinació.

D’aquesta manera, Liquats Vegetals vol agafar les regnes del seu creixement exterior, que si bé ha estat part essencial del desenvolupament orgànic de la companyia des de l’origen fins a representar avui dia un 20% de les vendes, s’ha caracteritzat sempre per una falta d’estratègia clara. Tant és així que actualment els productes de Liquats Vegetals es poden trobar en quaranta-nou països de tot el món de quaranta-nou maneres diferents. “Més que penetrar en més països, el que volem ara és construir mercats, com ho hem fet a Espanya”, explica Laura Erra, directora general i filla del fundador, Josep Maria Erra. Quins països s’atacaran i quina inversió serà necessària són aspectes que es definiran el 2021.

Aquesta reflexió arriba després d’uns anys de fort creixement de les vendes, sobretot a partir del 2010, quan la llet de civada va actuar de locomotora després d’uns primers anys protagonitzats per la soja. Ara la civada és el 40% del mercat. Ràpidament una àmplia varietat de begudes vegetals (arròs, ametlla, avellana, coco i nous) s’han fet un lloc destacat en la dieta de les famílies, amb una penetració que ja arriba al 37% de les llars. Sovint, en detriment de la llet de vaca, el consum de la qual ha caigut un 20% des del 2000, ja sigui per raons de major consciència animal i ambiental o per salut o, simplement, per moda. El cas és que el mercat d’aquestes begudes creix a un ritme del 15% anual, i Liquats Vegetals és líder amb totes les seves marques, al davant d’Alpro, de Danone, i de Vivesoy, del grup Pascual.

Aquest extraordinari impuls ha transformat una petita empresa fundada fa trenta anys d’una manera gairebé experimental en una companyia que preveu facturar 80 milions aquest any, un 20% més que el 2019. Per aquesta raó, amb la incorporació de la segona generació de la família propietària es va aprofitar per professionalitzar l’organització, en un procés que ha durat tres anys. A més, el 2017 es va inaugurar l’ampliació de la planta de Viladrau amb 16.000 m², que va suposar una inversió de 25 milions d’euros.

La factoria encara té marge per absorbir creixement; es calcula que un 20% de la capacitat. Ara bé, les necessitats ascendents d’aigua ja han començat a aixecar veus crítiques a la localitat. L’empresa es defensa dient que només capta el 0,3% de les reserves de Viladrau i que retorna a la natura el 0,2%, però és clar que a aquest ritme difícilment es podrà abastir Espanya i l’exterior des de la població osonenca. També per motius de filosofia empresarial: “El nostre creixement només es pot fer amb criteris de sostenibilitat”, diu Erra, des d’una planta que es troba en ple parc natural del Montseny. “Això significa produir localment”, afirma.

Biogàs.

En aquest mateix sentit, Liquats Vegetals ha encarregat un projecte a la consultora Lavola per reduir la petjada de carboni. S’invertiran uns 4 milions d’euros en una depuradora per obtenir biogàs i també s’utilitza biomassa com a energia. Paral·lelament, s’està estudiant l’origen de la matèria primera, que prové bàsicament d’Europa, per analitzar l’impacte i cercar alternatives més respectuoses amb el medi ambient. “Treballem amb el gra, i no amb farines, per identificar millor els productes que ens arriben, i no hi posem additius”, afegeix.

La diversificació depèn de sofisticar els productes que ja tenen i adaptar-los als gustos del consumidor. Així per exemple, s’ha innovat amb la gamma “barista”, pensada per combinar amb cafè i acostar-la a l’experiència de la llet de vaca, que permet fer escuma. La intenció també és reforçar la penetració en el canal de la restauració, ja que ara domina la distribució.

I fer-hi formatges o iogurts? Laura Erra diu que el focus està en la internacionalització, però que es treballa des de la recerca i que si es detecten oportunitats no descarten desenvolupaments, tot i que a través de spin-offs.

LIQUATS VEGETALS

Facturació prevista
80 M€
Treballadors
246
Any de fundació
1991
Josep Maria Erra va entrar a l’empresa de la família, la productora de llet Letel, després d’estudiar telecomunicacions. Mogut pel que havia après, va analitzar la llet de les diferents granges i va veure la transcendència d’allò que menjaven les vaques. Anant a l’origen, els vegetals, va veure el poder nutritiu de la soja i es va plantejar fer una beguda similar a la llet però sense passar per la vaca.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.