Economia

La restauració concentra les grans pèrdues del cava

El sector va tancar el 2020 amb un descens del 38,8% en vendes en restaurants

L’exportació va recular del 7,92%

Les vendes de cava al sector de la restauració i al mercat interior són les més afectades per la crisi del 2020 a causa de la pandèmia de la Covid-19. Així ho reconeixen les dades que ha fet públiques el Consell Regulador de la DO Cava en el tancament econòmic de l’any passat. A la restauració, el descens de vendes va ser del 38,8%, mentre que a l’alimentació les vendes van retrocedir del 4,7%. Aquesta xifra minsa, però, només beneficia el petit percentatge de marques que han optat per ser als lineals dels supermercats. El mercat interior, segons dades de la consultora especialitzada A.C. Nielsen, es redueix del 12,3% de mitjana, per sota de les previsions que s’havien fet fins ara. De fet, alguns cellers asseguren haver perdut al voltant del 30% de les vendes durant el 2020. Tot i la situació negativa, però, hi ha un increment notable (del 44,9%) de les vendes en línia, perquè el confinament i el tancament de bars i restaurants va fer reaccionar els cellers i van obrir aquest canal com a nou espai de venda. Malgrat tot, el punt de partida era tan modest que això no ha permès de revertir la situació generada a causa de la pandèmia.

L’esperança, a fora

Una vegada més, el sector del cava diposita les esperances en les vendes a l’exterior. “La diversificació dels mercats del cava s’ha mostrat com un atenuant de la caiguda interior”, segons el president de la DO Cava, Javier Pagès.

En el mercat de l’exportació, les vendes van retrocedir del 7,92%, segons les dades de la DO Cava. De fet, l’any passat el 71% de les ampolles que es van vendre ho van fer a través dels canals internacionals, liderats per Alemanya i el Regne Unit, tot i els importants creixements de Rússia, Lituània, Suècia i Finlàndia.

LA XIFRA

44,9%
És el percentatge de creixement
que han registrat les vendes en línia en aquest sector, fins ara molt modestes.

El 2021 i el nou pla estratègic del Consell Regulador

Al llarg del 2021 el Consell Regulador del Cava implementarà la primera fase del pla estratègic que es va aprovar l’any passat i que suposa una nova segmentació i zonificació del producte. La DO Cava assegura que reforçarà els mitjans de control per garantir una millora de la informació i la traçabilitat del producte. El president del Consell Regulador, Javier Pagès, assegura que aquest “és un gran pas per al futur del sector perquè permetrà d’aconseguir que els caves siguin encara més atractius per al consumidor”. La nova segmentació i la zonificació permetran diferenciar més bé el producte, que haurà de complir una normativa qualitativa molt exigent. Segons Pagès, l’objectiu és fer valer la “singularitat” de cada un dels territoris i orígens del cava i que el compromís del sector amb el medi ambient i la sostenibilitat guanyi pes a l’hora de vendre el producte.

De fet, al llarg de 2020 s’ha registrat un descens de la producció mitjana del 13,62%, mentre que en el cas de la producció ecològica la producció només s’ha reduït del 0,11%. Aquestes xifres, segons la DO Cava, confirmen la tendència creixent del cava d’origen ecològic davant del consumidor final.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.