Música

Pep Gimeno “Botifarra”

CANTAOR

“El patrimoni popular s’ha salvat gràcies a les dones”

Pep Gimeno, Botifarra, tenia només “dotze o tretze anys” quan, amb un radiocasset que semblava “un calaix de taronges”, es va dedicar a recórrer els pobles del País Valencià amb la missió de gravar les persones grans cantar i, de passada, preservar una tradició que estava a punt de desaparèixer. Ara, Botifarra, un dels fenòmens més aclaparadors de la música popular durant les últimes dècades als Països Catalans, treu la pols a aquelles cintes per a un espectacle, Arrels, que es podrà veure avui al Palau Firal i de Congressos de Tarragona i, demà, en dues sessions, al C.A.T. de Gràcia, en el marc dels festivals Tradicionàrius i Barnasants. A Botifarra l’acompanyarà el guitarrista Miquel Pérez.

Quina és la història que hi ha al darrere d’aquestes cintes de casset?
Jo em vaig criar amb la meva uela, ja que pare i mare, com passava sovint aleshores, van marxar a viure en un piset. La uela, que era vídua, va néixer el 1897, durant la guerra de Cuba, i l’altra uela, el 1900. Totes dues cantaven i sabien moltes coses. L’una era republicana i no resava, però l’altra era molt beata i jo, tot i no ser creient, em sé encara totes les oracions. Al principi, jo era molt petit i no treia gaire suc al que cantaven, però una mica més tard, quan vaig complir dotze o tretze anys, em vaig adonar que allò era un tresor que calia preservar i vaig començar a gravar persones majors de poble en poble. Tinc cintes del 1971 o 1972, més de tres-centes...
Devia ser una afició certament estranya per a un nano de dotze anys...
Els meus amics se’n burlaven. Devien pensar: “Aquest paio...” A mi, però, m’encantava –i m’encanta– parlar amb la gent gran per tal que m’expliquessin coses. Jo soc de Xàtiva, a la comarca de la Costera, i anava a gravar en pobles com Torrella. Recordo estar a casa del tio Vicent, el Moreno, que era dels pocs homes que cantaven. No volia cantar-me cants de batre perquè deia que eren cançons de “patir”. Jo li ho demanava sempre: “Tio Vicent, home...” I ell em deia: “No, Pepe, això són tonteries! Tu el que hauries de fer és deixar de gravar i anar a buscar una xicona i fer-li dos pessics a les pantorrilles.” Ara estan tots morts, però si alçaren el cap i veiessen com tot això, gràcies a la gent jove, ha ressorgit de les cendres, no s’ho creurien...
Ja en som conscients, doncs, de la vàlua d’aquest patrimoni?
Si m’ho hagueres preguntat fa vint anys, t’hauria dit: “Res, això se’n va a la merda!” Però amb el canvi de segle es va canviar el rumb. Sempre dic que, en bona part, va ser gràcies a Obrint Pas. Sense ells jo no hauria pogut cantar la Malaguenya de Barxeta davant 10.000 o 12.000 persones a Barcelona, la qual cosa em continua semblant fortíssima.
Parlava del tio Vicent. La gran majoria de veus que va gravar, tanmateix, són veus de dona.
Sí, la tia Emilieta, la tia Rosario, la tia Blanca, la tia Maria, la tia Leonor, l’altra tia Leonor... El patrimoni popular s’ha conservat gràcies a les dones. És així. De tot el que vaig gravar, entre un 90% i un 95% són dones.
No tot són romanços ni cants de batre, però. També hi ha contes, frases fetes i embarbussaments.
Tot el que vulguis. Ara que estem al març, per exemple, te’n diré uns quants: “Març, marçot, mata la vella en el foc”; “al març, marçades”; “Març, marçador, que de nit fa fred i al migjorn fa calor”...
I n’hi ha, també, que són lliçons d’història.
El soldat de Borriana, per exemple, me la va ensenyar la tia Mercedes del Palomar, a la Vall d’Albaida, i parla d’un xic a qui es van endur a la guerra de Cuba. Els romanços els cantaven els cecs, i era un ofici. Calia saber-ne almenys vint o trenta per entrar en aquest gremi.
Per què és tan important que aquest patrimoni estigui encara ben viu?
Qui perd els orígens, deia Raimon, perd la identitat. No crec que calgui afegir-hi res més.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.