ecolasetmana

La centenària

Evaristo Riera

Capses decorades des del 1871

Evaristo Riera treballa de manera artesana elements decoratius i capses de cartró a l'Hospitalet de Llobregat. Crea sèries petites i personalitzades al gust del client

Vam ser pioners en el material de decoració, la gent ens venia a comprar novetats
Treballem de manera artesanal, fent sèries curtes de capses de cartró decorades

Aquella dita que diu que el fill continua el negoci i el nét el dilapida no es pot aplicar a Evaristo Riera, actual propietari de l'empresa del mateix nom, que continua fent la mateixa activitat des del 1871. El negoci ha estat en mans de cinc generacions de la família Riera des que es va obrir el primer magatzem al carrer Boqueria, a Barcelona. Però va ser el pare de l'actual director general qui hi va donar l'empenta definitiva, als anys 60, quan es va obrir a l'exterior i va anar a la Xina per importar material de decoració. “Vam ser pioners, la gent ens venia a comprar les novetats”, explica Riera. “Érem els únics que fèiem material per decorar els aparadors tot l'any, i vam crear les caixes decorades per guardar la roba als armaris”, afirma.

El negoci inicial, al carrer Boqueria, consistia en la creació de capses de cartró folrades per contenir productes com guants i camises. Després, l'empresa es va traslladar al carrer Argenteria, al barri de la Ribera, on durant uns anys va ocupar el local on havia estat la mítica sala Zeleste. El 1990, la fàbrica es va traslladar al carrer Cobalt, a l'Hospitalet, mentre que l'atenció al públic es continuava fent al carrer Argenteria. Però aquesta separació, a més del fet que es fa difícil transitar per un barri cada cop més ocupat pel turisme, va fer que totes les dependències d'Evaristo Riera s'unifiquessin a una nau de 5.000 metres quadrats de la carretera del Mig, al terme hospitalenc.

En aquesta nau, l'empresa atén anualment cap a 4.000 clients, atrets pels dissenys que la companyia presenta dos cops a l'any. “La part gràfica és molt important, el disseny el fem nosaltres”, assenyala el director general. Hi ha dues col·leccions: la que es presenta per Pasqua i la que es fa per Nadal. Aquesta segona és més variada, ja que a més de les capses de cartró s'inclouen tot un seguit d'elements decoratius per guarnir els aparadors de les botigues. És en els elements decoratius en què Evaristo Riera marca tendència, ja que cada temporada proposa uns colors. Enguany el que es veurà a molts aparadors serà la combinació de turquesa i fúcsia. A més de vendre a les botigues, l'empresa ofereix a la seu de la carretera del Mig un taller en què un decorador fa propostes als clients.

Però el que realment “tira de l'empresa”, com defineix Riera, i es manté com a motor amb el pas dels anys, són les capses de bombons. “Mai les abandonem”, assegura el propietari, que assenyala que hi ha dues possibilitats. La primera, que el client esculli entre algun dels dissenys que ofereix Evaristo Riera entre la seva col·lecció. Un cop triada la capsa, s'hi estampa el logotip del pastisser. La segona opció és que el comprador aporti el seu propi disseny. Aquesta segona fórmula és molt escollida pels clients d'una altra línia de negoci, l'embalatge a mida per a presentacions publicitàries.

La clau del negoci és la creació de capses a mida. “Treballem de manera artesanal, amb sèries curtes”, explica Riera, que precisa que les comandes poden oscil·lar entre les 50 i les 1.000 capses. “Sèries tan curtes no es poden fer amb màquines”, assenyala, i afirma que aquest model artesanal permet fer unes formes que surten de l'estàndard rectangular. Per exemple, hi ha capses de cartró en forma de cistella impossibles de fer a màquina. Les capses les folren manualment part dels 20 treballadors que té l'empresa, i és en el material de folrat on s'ha fet més evident el pas dels anys. “El cartró és cartró, des del 1871, però els acabats han evolucionat molt”, diu.

Les capses es venen arreu de l'Estat i, des de fa deu anys, s'ha començat a treballar al mercat exterior. L'exportació suposa un 20% de la facturació, que l'any passat va arribar al milió i mig d'euros. La internacionalització és bàsica per lluitar contra una crisi que, com no podia ser d'una altra manera, ha notat també Evaristo Riera. “La notem en la reducció de clients i en la despesa. A més, la competència xinesa ha fet molt mal”, assegura. Però Riera és optimista, ja que ha detectat que els clients “comencen a voler producte nacional”. I a més, volen poc estoc, cosa que beneficia una empresa que és capaç de servir producte a mida en pocs dies.

els anys 60

R.M.B.

La manera de treballar a Evaristo Riera ha canviat poc des d'aquesta imatge dels anys 60. Les capses de cartró encara es munten i folren manualment.

al carrer argenteria

r.m.b.

Durant molts anys Evaristo Riera va ser al carrer Argenteria, a Barcelona. Durant un temps va ocupar el local que anteriorment havia estat la sala musical Zeleste, i que ara és una botiga de roba.

Disseny reciclat

R.M.B.

El primer emplaçament va ser al carrer Boqueria, com recull aquesta targeta antiga. La targeta de presentació actual recupera aquest disseny.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Capses decorades des del 1871

Publicat a