Empreses

Una pime que mira els gegants aeris de tu a tu

Pildo Labs, amb seu a Barcelona, és una consultoria especialitzada en la millora de la captació dels senyals dels satèl·lits, cosa que s'aplica a la navegació d'avions i helicòpters

Toquem un tema nou i punter i poca gent disposa de la nostra experiència

Pildo Labs és una petita empresa, amb una plantilla de 20 persones, instal·lada a Barcelona però amb un camp d'acció que s'estén als principals aeroports de l'est d'Europa, a Àfrica i a Llatinoamèrica i que disposa d'una llista impressionant de clients i socis, com Airbus, Indra, Eurocontrol, Aena, Cathelicòpters i Senasa. L'empresa, fundada per Santiago Soley i Fernando Núñez, està especialitzada en enginyeria i consultoria de serveis en el sector aeronàutic i aeroespacial. Més concretament, treballen en la millora de serveis de navegació per satèl·lit aplicats a la navegació aèria. Adrià Bullon, director de l'empresa, destaca justament que “una de les coses que criden l'atenció de Pildo Labs és com una pime de 20 treballadors treballa en consorci amb companyies tan importants. Ens sentim força reconeguts en el sector de l'alta tecnologia”.

Pildo Labs va néixer el 2001 quan Soley i Núñez es van trobar treballant al centre tecnològic de l'Agència Espacial Europea, a Holanda. Soley es va traslladar posteriorment a París, a treballar a l'agència Eurocontrol –gestiona la seguretat de l'espai aeri europeu–, mentre que Núñez va tornar a Barcelona i, allà, els dos enginyers van crear l'empresa Pildo Labs, que va aconseguir un contracte de consultoria amb Eurocontrol. Aquest projecte el compaginaven amb un altre per a l'Agència Espacial Europea. L'empresa es va mantenir amb una petita estructura, de quatre persones, i dos únics projectes fins que el 2008 Soley es va instal·lar a Barcelona i la companyia va començar a créixer.

L'activitat continua sent la consultoria “amb un alt component tecnològic i aplicatiu, no de papers”, apunta Soley, que és el màxim responsable de l'empresa, amb Adrià Bullon com a director general. Des del 2008 la companyia ha crescut a un ritme anual del 15%, i l'explicació rau en el fet que la facturació és en un 95% exterior. “Estem instal·lats a Barcelona per motius personals, però la feina la seguim fent a fora”, precisa Soley, que destaca que la meitat dels beneficis –Pildo Labs va facturar l'any passat dos milions d'euros– es destinen a la investigació aplicada al món de l'aeronàutica. “Toquem un tema nou i punter i poca gent disposa de la nostra experiència. Per això provoquem molt interès principalment a l'exterior”, diu Soley, que lamenta “la falta d'oportunitats a àmbit local”.

“Busquem la millora de procediments i paràmetres per navegar utilitzant els senyals disponibles via satèl·lit”, expliquen Soley i Bullon. Bàsicament, això s'aplica a l'aeronàutica, ja que Pildo Labs no ha volgut entrar en l'ús del senyal dels satèl·lits en la circulació de vehicles ni en la navegació marítima, sectors que no estan tan estandarditzats com l'aeri.

En el que estan especialitzats és a millorar la percepció dels senyals per satèl·lit per afavorir l'operativa aèria mitjançant l'ús d'aquests senyals. D'aquestes millores es beneficien tot tipus d'aeroports, però especialment aquells de mida petita o bé els que estan instal·lats en països emergents, de manera que aeròdroms amb menys infraestructura que els aeroports grans aconsegueixen un alt rendiment amb una inversió menor. Pildo Labs ha participat en la validació i certificació del servei públic EGNOS, desenvolupat per l'Agència Espacial Europea, que augmenta el senyal dels satèl·lits GPS i que ja s aplica a diversos països europeus. “Hem participat en tres projectes pilot per implementar les primeres operacions amb el servei EGNOS i ha estat un èxit”, expliquen Soley i Bullon. Aquest servei, que està previst que s'implanti a l'aeroport de Girona, dóna un avantatge ràpid als aeroports mitjans, ja que els aporta unes prestacions similars a les dels aeroports grans sense que hagin de fer costoses instal·lacions a terra. “L'EGNOS aprofita i augmenta el senyal que donen els satèl·lits sense dependre d'una infraestructura al terra”, expliquen els responsables de Pildo Labs.

L'empresa està promocionant la implantació d'operacions aèries que permeten la reducció del consum de fuel en la maniobra d'aproximació a l'aeroport, cosa que té com a conseqüència la minimització de l'impacte acústic. Aquest sistema ja s'ha implantat a Praga i Budapest. Està previst fer-ho també a Sofia i la companyia espera llum verd per instal·lar-ho a Dakar i a Abidjan

L'empresa també està treballant en un projecte europeu per millorar la navegació dels helicòpters, que permetrà reduir notablement el risc i afavorir la seguretat amb males condicions climàtiques i de nit. La millora de l'operativitat i rutes permetria connectar els heliports dels hospitals, que seria cabdal en el cas de centres petits i allunyats. “Això afavoriria els trasplantaments, així com el trasllat de material i personal de forma urgent. Es podrien unir els hospitals allunyats, com els d'Andorra, amb els de referència a Barcelona”, exposa Bullon. “Tenim coneixements per fer-ho”, conclouen els responsables de Pildo Labs.

Facturació

2 M€

Treballadors

20

Any de fundació

2001

Pildo Labs és una consultoria que dóna servei al sector aeronàutic i aeroespacial. Aquesta empresa, instal·lada a Barcelona, està especialitzada a millorar el senyal dels satèl·lits, cosa que beneficia la navegació aèria sense que calguin costoses infraestructures a terra. Està treballant en sistemes per reduir el consum de fuel en les operacions d'aterratge i per afavorir la navegació d'helicòpters amb males condicions meteorològiques.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Una pime que mira els gegants aeris de tu a tu

Publicat a