Opinió

L'exportació, el gran aliat de l'èxit empresarial

La internacionalització és també una forma de minimitzar riscos. És la màxima de “no posar tots els ous a la mateixa cistella” en versió empresarial

Cinc-centes empreses catalanes van començar a exportar l'any passat, segons ha publicat ACC1ó, l'agència de suport a la innovació i la internacionalització de l'empresa catalana. Em va cridar l'atenció aquesta xifra, perquè darrere el nombre “500” em vaig imaginar molt fàcilment tots els empresaris i emprenedors que durant molts mesos van estar investigant, buscant contactes, analitzant i fent un pas endavant per internacionalitzar la seva empresa. Sabem per dades oficials que les exportacions van créixer el 2012 més d'un 5%, però el percentatge sembla que amaga la realitat concreta i quotidiana de molts milers d'empreses catalanes.

Les administracions destaquen la importància que les nostres empreses s'aboquin a l'exportació per compensar la dèbil demanda interna. Des de fa tres anys, el comerç internacional s'ha convertit en el “motor de creixement” de l'economia, l'única dada positiva en un PIB que fa temps que no dóna bones notícies. De fet, el 2012 per primera vegada en molts anys les exportacions del conjunt de l'Estat espanyol han superat les importacions. Però els efectes de la internacionalització van molt més enllà de la seva aportació positiva a les dades macroeconòmiques.

El creixement de les exportacions en els últims anys respon certament a la necessitat de trobar sortides enfront d'una dèbil demanda interna. Però eixamplar l'àmbit d'actuació comporta molts canvis en el nostre teixit empresarial, i m'atreveixo a afirmar que tots aquests canvis són d'allò més positius.

Per la meva experiència en el món financer, sempre treballant en el vessant d'empreses, observo que les companyies que obren nous mercats solen comptar amb un management emprenedor i dinàmic, que aconsegueix motivar els empleats en nous projectes. No es tracta només de grans empreses: n'hi ha de mitjanes i fins i tot de molt petites que destaquen per l'agosarament, l'esforç i la constància del seu management, i que independentment de la seva mida busquen nous mercats. Les pimes que tenen obsessió pel detall i la feina ben feta, les que aconsegueixen sentir orgull de marca gràcies a un producte excel·lent, tenen bones oportunitats fora de les nostres fronteres.

Buscar mercats en l'àmbit internacional, en un món on el consum decreix, suposa també obligar-se a ser altament competitiu en qualitat i tenir un preu adequat. Cal aportar valor, i saber guanyar-se el client jugant el subtil joc psicològic de superar les expectatives com a fórmula per fidelitzar-lo.

Estenent la xarxa de contactes, les empreses es beneficien de l'intercanvi d'idees. El contacte amb altres cultures empresarials i noves perspectives necessàriament millora les nostres empreses. La comparació no només permet copiar formes de treballar que funcionen a altres països, sinó també (cosa que em sembla molt important) permet comprovar que les empreses catalanes poden competir en condicions d'igualtat a qualsevol mercat que es proposin.

La internacionalització és també una forma de minimitzar riscos. És la màxima de “no posar tots els ous a la mateixa cistella” en versió empresarial. Exportar productes o serveis a una àmplia gamma de mercats permet equilibrar els cicles econòmics a les diferents zones geogràfiques. Des del punt de vista d'una entitat financera, aquesta diversificació de riscos és una garantia addicional. Les empreses internacionalitzades solen ser vistes amb bons ulls quan des de l'àrea de negoci presentem operacions als comitès de riscos. És un punt al seu favor en un entorn en què les restriccions que imposa la nova regulació financera i les perspectives econòmiques encara negatives el 2013 fan del crèdit un bé escàs.

Les exportacions catalanes continuen estant molt centrades en l'àmbit de la Unió Europea i la zona euro, però la presència a altres zones i a països emergents augmenta any rere any. Per exemple, les exportacions als països anomenats BRIC (el Brasil, Rússia, l'Índia i la Xina) han augmentat un 300% en 10 anys. El radi d'acció de les nostres empreses, grans i petites, s'amplia, i amb això s'obren noves oportunitats. Disposem, a més a més, de l'actiu d'una llarga tradició internacional del nostre teixit empresarial que facilita el procés a tots els empresaris que busquen a l'exterior no la supervivència, sinó l'èxit del seu projecte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.