Empreses

Sorribas vol portar els seus productes ecològics al nord i al centre d'Europa

. L'empresa de Polinyà es marca l'obertura a l'exterior com a objectiu a mitjà termini

L'empresa de Polinyà introduirà nous productes desconeguts pel mercat estatal

L'empresa de productes ecològics Sorribas vol portar la seva gamma Biográ a l'exterior, i té especial predilecció pels països nòrdics i centreeuropeus, que és on hi ha els consums més importants, segons ha explicat el seu director general i tercera generació de l'empresa familiar, Josep Maria Lesperut. “És un projecte que contemplem a mitjà termini i que no volem fer amb presses, encara que és un procés que ja hem iniciat”, deia Lesperut. De fet, el directiu reconeixia que la situació de la companyia al mercat espanyol és “bona”, amb creixement sostingut malgrat la crisi, i que no hi ha una necessitat imperiosa d'anar a fora.

Amb tot, per costos, la companyia estaria disposada a explorar el mercat europeu, tot i que en la recent fira Biofach, que es va celebrar al febrer a Munic i és la més important del món en producte ecològic, ja va rebre propostes de distribuïdors del Japó, Corea i els Estats Units. “Dinamarca, Suècia, Noruega i Finlàndia són països que ens interessen força”, assegurava Lesperut, que reconeixia que també Alemanya, França, Anglaterra i Itàlia són mercats interessants “però també tenen una major oferta en aquests productes”. Amb tot, el creixement no és una de les prioritats d'aquesta empresa, creada l'any 1915 a Barcelona i amb seu a Polinyà des dels anys vuitanta. “No som gent de córrer”, explicava el directiu, “i no és la facturació per la facturació el que ens mou, sinó la qualitat dels productes que fem i venem.” “Tenim l'actitud que tenien els nostres avis i som corredors de fons alhora que molt innovadors”, reconeixia.

De fet, l'empresa també introduirà aviat productes nous que encara són desconeguts en el mercat estatal però que tenen una llarga tradició en els mercats anglosaxons, i està en converses amb una empresa de distribució per desenvolupar-li un dels seus productes. Tot sota la més estricta confidencialitat, perquè en aquest, com en d'altres sectors, hi ha qui està a punt per copiar. “Una empresa petita ha de ser innovadora, perquè si no, no és res”, resumia Lesperut.

De fet, els inicis de la companyia van ser d'allò més humil (va néixer en l'habitatge-botiga familiar del carrer Roger de Llúria 62 de Barcelona) però ara la facturació s'enfila als 7 milions d'euros, un 10% més que l'any anterior, tot i la crisi. El de l'alimentació ecològica és un sector emergent, malgrat que hi hagi qui, com Sorribas, faci gairebé cent anys que s'hi dedica, i el seu client, molt especialitzat, és també molt fidel. L'empresa Sorribas SA la va fundar l'avi de l'actual director, en Pere Sorribas Guasch, practicant mèdic i president de la secció d'Esquerra Republicana a Gràcia, i se centrava en la fabricació d'aliments reconstituents, alts en proteïnes i amb molt poder calòric. Amb el temps, es va anar evolucionant cap a noves gammes, com ara l'alimentació per a diabètics, els qui patien malalties digestives, intoleràncies i malalties cròniques, i fa 18 anys es va crear el segell Biográ per als productes ecològics. Actualment, la marca és una de les tres primeres en aquest tipus de producte a l'Estat i gaudeix d'una posició de lideratge en el mercat.

Els primers productes biològics i orgànics van ser el tofu i les hamburgueses vegetals (de fet, el tofu és la base de molts dels productes que fabriquen, per la seva mal·leabilitat i perquè és una important font de proteïnes), amb prou feines poc més d'una dotzena de referències, i ara la companyia té una gamma de productes de més de 400 referències i produeix uns 230 articles diferents. A banda de les famoses hamburgueses, el tofu i el seitan, dins la cartera de Biográ hi ha arrossos, flocs, farines i grans de cereals, muslis i cereals inflats, pastes integrals, purés, sopes i caldos, llavors, llegums i fruita seca, sucs, salses o melmelades, entre d'altres.

L'empresa encara manté activa la marca Sorribas, que representa amb prou feines el 20% del volum de negoci, amb productes com ara aliments sense sucre, sopes i cremes sense sal, caldos amb baix contingut amb greixos, llevats i lecitines i comprimits de plantes, encara que la tendència de la companyia és incloure'ls dins la gamma del producte ecològic, i a poc a poc els anirà integrant sota el paraigua Biográ. “El nostre objectiu és fer que tot el que produïm sigui ecològic, i per això treballem”, explica Lesperut.

A banda, des de fa un any i mig també tenen una tercera marca, Bionut, per comercialitzar en grans superfícies, i actualment està present en els establiments de la cadena Bon Preu, que té un espai reservat al producte orgànic, i on la rebuda ha estat excel·lent, segons el balanç que fa la mateixa empresa. El creixement d'un any a un altre de la marca Bionut ha estat d'un 20%, quan la millora general de les vendes de la casa ha estat del 10%.

Facturació

7 M€

Treballadors

38

Any de fundació

1915

El naixement de la companyia, explica Lesperut, està molt vinculat al socialisme utòpic, que va introduir el vegetarianisme fa més de cent anys. L'avi, practicant mèdic i president d'ERC a Gràcia, va obrir el primer obrador-botiga el 1915 al carrer Roger de Llúria.

Bistecs que ho semblen però no ho són

Una de les últimes innovacions de la casa de Polinyà són els bistecs vegetals Vistteca, una alternativa a la carn de vedella 100% vegetal i formulat a partir d'una barreja de ceba, flocs de civada, tofu, sèsam i altres ingredients. De fet, n'han fet de gustos diversos: espinacs i gorgonzola, tomàquet i ceba, sèsam i ceba, quinoa i verdures i cereals i grans. La imatge i textura dels nous Vistecca depèn, doncs, dels ingredients que incorpora en la seva formulació, i s'ha donat al producte una forma més aplanada, semblant a la d'un bistec de vedella. A més, la seva és una consistència una mica més dura que la de la tradicional hamburguesa de tofu.

Altres novetats de la companyia són les barreges per fer pans (hi ha actualment cinc varietats en el mercat: d'espelta, d'espelta amb llavors, de segó de civada i espelta, de sègol i espelta, de kamut amb espelta), magdalenes, pans de pessic i bases de pizza, però en prepara moltes altres.

Sorribas elabora des de la seva fàbrica de Polinyà, que ocupa una parcel·la de 5.500 m² i on treballen 38 persones, gairebé tota la gamma de productes, amb l'excepció dels formatges i els sucs, que els fabriquen primers productors biològics d'Holanda i Alemanya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Sorribas vol portar els seus productes ecològics al nord i al centre d'Europa

Publicat a