Empreses

ICA es converteix en un soci tecnològic a mida de cada client

S'ha especialitzat en tot tipus de solucions tecnològiques.

En cinc anys hem aconseguit 75 clients i el 80% de recurrència”

ICA va néixer l'any 1983 a Madrid, com a empresa de xarxes de seguretat. Òbviament, en aquests trenta anys s'ha reinventat en diferents ocasions i ha desembocat en el que constitueix en l'actualitat: una companyia que té com a principal objectiu, segons els seus responsables, convertir-se en el “soci tecnològic” de cada client dissenyant una solució innovadora en el camp que aquest sol·liciti i que pot ser des de la gestió de la seguretat perimetral, el desenvolupament de software, cloud computing, o emmagatzematge de dades o gestió de quadres de comandament, entre molts altres apartats. Constantment s'ha renovat el portafolis d'activitats en el món de les TIC, i s'ha adoptat, segons les mateixes fonts, una actitud proactiva, per situar-se al davant no només de la competència sinó també de les motivacions dels propis clients.

En la reinvenció iniciada fa deu anys es va fer una nova aposta que, a més de l'expansió geogràfica a Andalusia i també a l'estranger, va inaugurar seu a Barcelona, concretament l'any 2006, i se li va donar un rol d'innovació i desenvolupament de nous productes i de recerca de nous models de negoci. L'arribada a Barcelona es produeix just un any abans de l'esclat de la crisi, però la ciutat va oferir prou garanties per tirar endavant l'aposta: “Barcelona té, des d'un prisma de tecnologies, una posició capdavantera, tant en la vessant privada com en universitats i centres tecnològics. Per això vam voler establir que fos el motor de futur i es convertís en la fàbrica del que pot succeir d'aquí a un any o dos. A més, Barcelona combina una situació emprenedora i promotora i una situació de mercat que pot fer i fa interessant l'àrea”, explica el director de la delegació a Barcelona, Xavier Monzó.

Amb l'explosió de la crisi les perspectives, doncs, van canviar, però des d'ICA es va veure la crisi com una conjuntura que, per a Monzó, “només” aplicava uns condicionants, modificava estratègies i plans: “Ens vam adaptar i transformar, però no vam tirar enrere la decisió presa. Es tractava de treure partit de les oportunitats i intentar gestionar els riscos del que no estava sortint”, conclou el responsable de la seu barcelonina.

ICA es mou actualment, segons reconeixen els seus responsables, en un “mercat madur” i ple de competència, ja que l'àmbit que abasten és global. Per aquest motiu defensen que la manera d'introduir-se en l'espectre d'un client és posar tots els efectius en una sola direcció: “Posem tots els vaixells que tenim en una de les petites esquerdes que pugui haver-hi en el global de serveis que rep el client, i des d'allà ens anem introduint”, expliquen. “Toquem moltes tecles, però a més les toquem excel·lentment, i el que busquem és establir la verticalitat que el client té menys coberta.” Amb aquesta estratègia, en els darrers cinc anys a Catalunya han fet més de 75 clients, i el percentatge de recurrència és d'un 80% dels clients.

El ventall de productes que l'empresa té actualment al mercat és resultat d'una particular manera de viure la innovació, amb un plantejament completament obert, que facilita treballar paral·lelament al client que, en un futur, ha de fer servir l'eina que s'està creant. Aquesta filosofia particular d'innovar ha desembocat, per exemple, en un nou producte que s'ha elaborat conjuntament amb l'Institut Guttman, que rep el nom de Neuro Personal Trainer i que és propietat d'un ecosistema d'agents com el propi institut, ICA, la Universitat Politècnica de Madrid o Vodafone, entre altres. Es tracta d'un producte que ajuda malalts de dany cerebral a fer rehabilitació cognitiva mitjançant software, jocs que van interactuant i estimulant i rehabiliten la funció cognitiva i, entre altres avantatges, es pot fer a distància, mentre que, abans, els pacients havien de traslladar-se a Barcelona. En el camp de la salut, ICA ha participat en diferents projectes amb diversos centres com el Parc Taulí de Sabadell o l'hospital de Sant Pau, a Barcelona.

En altres àmbits, com en l'educatiu, han dut a terme participacions com la realitzada amb la UOC, amb la qual han iniciat una experiència en el món de l'ensenyament a distància. En concret, el producte rep el nom d'ICAlia i integra un conjunt de serveis i solucions globals en nous models d'aprenentatge i propostes tecnològiques.

Facturació

25 M€

Treballadors

450

Any de fundació

1983

Empresa de productes tecnològics i informàtics de tot tipus, s'especialitza a personalitzar les necessitats del client en el món de les TIC. Ha instal·lat a Barcelona el que vol ser el motor de l'empresa en la recerca de nous productes i de nous models de negoci.

De la innovació clàssica a la innovació oberta

ICA té un enfocament diferencial pel que fa a innovació. Segons Monzó, cal distingir, per començar, entre millorar i innovar, i en aquest darrer apartat, sí que aposten per la innovació feta des d'una perspectiva clàssica: “Seria la que neix internament, amb la definició d'un producte per a una indústria estable. Aquests models tenen èxit, però també un risc altíssim, i una propietat intel·lectual molt acotada i protegida, a més d'una necessitat d'inversió.

Però el 2008 es comença a Barcelona el que ha estat definit per l'empresa com “innovació oberta” i que ha provocat que a dia d'avui portin projectes per uns 24 milions d'euros: “En aquest model és essencial que un client o potencial client participi en el desenvolupament del nou producte. Que hi hagi quelcom de comú que ens estigui posant l'usuari o la persona que al final ha d'utilitzar aquesta eina i això poden ser diners poden ser hores, o software. El concepte d'obert implica treballar a diverses bandes, amb centres tecnològics o amb universitats: “Ens aporten algoritmes que donen una diferència al producte. I s'aplica també internament, de manera que dins l'empresa hi ha un equip de comercials, gerents i altres professionals que dinamitzen la innovació. A més, aquest tipus de col·laboració dóna lloc a externalitats, ja que estableix contactes amb tota mena d'agents que, en algun punt, també aporten coneixement al nou producte, l'IP del qual es regula mitjançant un consorci.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Un soci tecnològic que innova en col·laboració amb el propi client

Publicat a