Empreses

Samarretes virtuals que cobren vida

Serma&Dnt dissenya ‘transfers' pel tèxtil, innova i aposta per la realitat augmentada

El 3D serà molt més que una moda. Ara és diversió, però anem cap a un món virtual

A primer cop d'ull és una samarreta normal i corrent amb un estampat. Si es posa un telèfon intel·ligent o una tauleta al davant, els dibuixos cobren vida i es pot veure que d'un cigar en surt fum i foc o que uns auriculars giren i apareix una taula de so girant en l'aire com si els tinguéssim a tocar. L'empresa mataronina Serma&Dnt especialitzada en l'estampació de transferències (transfers), a través de la qual, i per mitjà de l'escalfor, s'imprimeix a la roba el disseny que hi ha sobre paper, ha fet un pas més gràcies a les aplicacions tecnològiques. Això és possible a partir d'una tècnica en què se superposa una incrustació (chroma) al dibuix i, a través del dispositiu i l'aplicació que han dissenyat, barreja la imatge que es reconeix amb la virtual. “El 3D serà molt més que una moda, anirà més enllà; ara és diversió però anem cap a un món virtual”, sosté el gerent de l'empresa Josep Serres.

Aquest empresari, que junt amb el seu germà Jordi es van incorporar a l'empresa familiar el 2006 van tenir clar que la realitat augmentada seria un valor afegit per al seu producte: “Vam pensar que era una bona manera de diferenciar-se en un sector en què l'oferta i la producció que arriba de Xina rebenta el mercat.” Segons explica, va ser amb l'aparició dels codis QR quan es van començar a interessar per la captura d'imatges a través dels dispositius mòbils i la possibilitat d'incorporar la realitat augmentada a les transferències que havien fet tota la vida.

L'empresa fundada a Mataró el 1971 està especialitzada en l'estampació dels dissenys que ofereixen a les empreses fabricants de roba i les botigues turístiques on s'imprimeixen samarretes a demanda del client. Els seu catàleg es va anar ampliant amb fornitures i tècniques diverses, fins que el 2009 es va plantejar innovar i fer el salt al 3D i pensar a dissenyar la seva pròpia aplicació Sion, per a mòbils i tauletes. Serma&Dnt, que l'any passat va facturar 2 milions d'euros, té clar que el sector de la moda continua sent el seu client potencial, però aposta per diferenciar-se amb un producte únic i diferent. A l'equip de treball s'hi va afegir Marc Buch, com a responsable d'infografia i modulació en 3D.

L'impacte d'aquestes samarretes virtuals al mercat ha estat un èxit segons els seus creadors. Només en dos mesos l'aplicació ha registrat un volum de 3.000 descàrregues diàries. Això, segons Serres, demostra que hi ha un públic interessat en aquestes potencialitats. Amb tot, reconeix que s'ha de fer un esforç per informar el botiguer de com vendre i atraure la clientela per fer demostracions del que representa el 3D. Això vol dir dotar de pantalles la botiga, perquè el client vegi en directe què s'hi amaga, darrere la samarreta.

el logotip ar.

Així com s'han arribat a popularitzar els codis QR per donar més informació de productes, aviat es reconeixerà el logotip AR que ens indica la realitat augmentada. “S'interactua amb la imatge i es carregaran animacions que es barrejaran amb la realitat”, assenyala Serres. Així no queda gaire lluny que a les botigues es puguin tenir emprovadors virtuals en què el client, sense desvestir-se, es pugui emprovar la roba. Aquest futur virtual que, segons Serres, tenim a tocar fa preveure un llarg camí a les possibles aplicacions virtuals. És per això que han creat una nova societat a la qual ha posat el nom de Sion AR i que té com a objectiu convertir-se en un canal per crear altres objectes virtuals, més enllà dels productes tèxtils, i també més orientats cap al món de la publicitat.

L'empresa va començar a exportar a Europa, sobretot a França i Itàlia, fa cinc anys. La previsió és continuar creixent cada any entre un 8% i un 10% a l'estranger, on ara el volum de facturació representa el 10%. Per això mantindran la presència en fires internacionals, com la que es fa a Lió, adreçades a productes de reclam i del sector publicitari en què es presentarà la nova tècnica.

Facturació

2 M€

Treballadors

22

Any de fundació

1971

L'empresa mataronina es va especialitzar en l'estampació des dels orígens. Els últims anys han apostat per les transferències, un paper que' imprimeix l'estampat a la roba gràcies a l'escalfor. Ara és el torn de diferenciar-se i aplicar la realitat augmentada a aquesta tècnica. La segona generació vol anar més enllà i crear altres productes amb realitat augmentada més enllà del tèxtil.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Samarretes virtuals que cobren vida

Publicat a