Emprenedors

Zona franca per a ‘start-up' tecnològiques

El programa ‘Barcelona Growth' de l'Ajuntament inclou avantatges fiscals per a nous negocis relacionats amb els mòbils

Es una de les mesures que s'inclou en l'agència Barcelona Growth, iniciativa de l'Ajuntament de Barcelona per situar la capital catalana entre les ciutats més reconegudes per fer negocis del món. Es tracta d'establir una free zone o zona franca per a emprenedors tecnològics vinculats a la indústria del mòbil, i que s'ubicarà a l'edifici Media-TIC del districte 22@ de Barcelona, propietat del Consorci de la Zona Franca. Aquesta zona especial acollirà tant start-up de nova creació com noves línies de negoci d'empreses ja consolidades.

Totes elles es beneficiaran d'un preu de lloguer ajustat subvencionat per l'Ajuntament de Barcelona així com de l'exempció de totes aquelles taxes de titularitat municipal. A més, tal i com explica la tinenta d'alcalde d'Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens,“estem negociant amb l'administració de l'Estat altres mesures, com l'exempció temporal de les quotes a la Seguretat Social, per exemple”. Recasens admet que aquest darrer punt no serà senzill i de moment les converses es mantenen obertes. Ara bé, si finalment l'acord no és possible Recasens no descarta que l'Ajuntament pugui assumir el pagament d'aquestes quotes si finalment l'acord amb l'Estat no és possible, tot i que afegeix que “confia que s'entengui que es tracta d'una iniciativa que genera riquesa i ocupació, i que està vinculada a la capitalitat del mòbil, catalogat per congrés com a esdeveniment d'especial interès”.

En un primer moment l'Ajuntament va preveure acollir en aquesta zona franca un centenar d'empreses, però la responsable de l'àrea d'Economia, Empresa i Ocupació del consistori barceloní prefereix deixar obert aquest punt “ja que dependrà molt del perfil d'empreses que s'hi instal·lin i de si són majoritàriament start-up d'un o dos treballadors o empreses més consolidades que portin més plantilla”.

Per tal de “generar sinergies” amb el sector està previst que el setembre vinent l'edifici Media-TIC també aculli les oficines centrals de la Barcelona Mobile World Capital i les oficines de la GSMA, explica Recasens.

El projecte de l'agència Barcelona Growth inclou també com a mesura la creació d'una nova Oficina d'Atenció a l'Empresa, ubicada al mateix edifici del 22@. Aquesta oficina integrarà un servei d'acompanyament i d'atenció per atendre les necessitats tant en tràmits administratius com en la recerca de finançament per a aquestes empreses.

Finalment el programa Growth també generarà un centre de dades i recursos sobre el potencial econòmic de la ciutat, que inclourà un espai expositiu. La voluntat, expliquen els responsables del consistori, és presentar la ciutat des del punt de vista empresarial i econòmic i per a tots els sectors.

Quant al pressupost assignat a aquesta iniciativa encara està per tancar, en part pendent de les negociacions obertes per definir el nou pressupost municipal per a inversió i despeses corrents. El primer acord que es va tancar amb el grup municipal del Partit Popular contemplava una assignació per a despesa corrent de 25 milions d'euros, i dins aquest capítol hi havia una partida de 8 milions d'euros per a promoció econòmica. “Amb aquesta quantitat haurem de sufragar totes les iniciatives de promoció econòmica de la ciutat de les quals la principal pota és el Barcelona Growth, però encara no tenim definida quina assignació exacta hi destinarem”, explica Sònia Recasens.

Pel que fa als calendaris, la responsable d'Economia de l'Ajuntament destaca que la previsió és “anar per fases”. El primer pas serà el trasllat de les oficines de la Barcelona Mobile World Capital i del GSMA i el Mobile World Hub, i l'objectiu és que l'Oficina d'Atenció a l'Empresa estigui operativa ja el pròxim octubre. Respecte a la zona franca per a emprenedors, Recasens destaca que “pot ser més immediat perquè l'Ajuntament ja pot aplicar els seus ajuts i descomptes fiscals a aquests emprenedors mentre s'acaba de negociar amb l'Estat les quotes a la Seguretat Social”. Quedarà per definir, això sí, quantes empreses se'n podran beneficiar.

Ciutat de turisme i de negocis

L'objectiu global del Barcelona Growth, explica la tinenta d'alcalde d'Economia, Empresa i Ocupació de l'Ajuntament, és posicionar la marca Barcelona com a un referent en el sector dels negocis i l'economia, “com ja ho és i de manera destacada en altres temes com el turisme, o de creativitat i disseny”. Amb aquesta estratègia l'aAjuntament pretén ajudar a créixer la ciutat, però també les empreses que hi estan ubicades, “oferint-los una marca forta i coneguda internacionalment com a element de competitivitat”. Sònia Recasens reconeix que no és un objectiu senzill. “Ho plantegem com un projecte a llarg termini, no podem aspirar que l'any que ve tothom ens conegui com un Silicon Valley o una Boston”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.