Opinió

EDITORIAL

Barcelona marca molt, positivament

Als turistes l'estàtua de Colom no els feia ni fred ni calor -com a souvenir no té res a fer davant els barrets mexicans- fins que li van posar una camisa de dormir blaugrana, i el fitxatge de Neymar fa més per atraure l'atenció dels estrangers que cinquanta dossiers sobre les infraestructures del Port de Barcelona. La marca Barcelona, que va tenir un gran impuls amb els Jocs Olímpics, manté la seva potència, tot i que a molts barcelonins no els acabi d'agradar la imatge d'una ciutat abocada al turisme de masses. Percepció que, en tot cas, no es té des de fora, ja que Barcelona no és vista només com un lloc per passejar-hi amb xancletes sinó que se l'associa més a la innovació i la creativitat que no pas ciutats amb tanta requesta com Berlín o Londres.

La força positiva de la marca Barcelona contrasta amb la debilitat de la marca Catalunya, que no és ni positiva ni negativa, sinó simplement desconeguda. És normal, doncs, que les empreses que volen obrir-se a l'exterior intentin que se les relacioni amb Barcelona, que està entre les deu primeres ciutats a escala mundial en reputació. D'alternatives n'hi ha poques, i per descomptat no ho és la marca Espanya que el govern espanyol i les multinacionals espanyoles volen impulsar: a la reputació negativa que per raons històriques té en algunes zones com l'Amèrica Llatina s'hi ha afegit la mala imatge recent d'un estat en perill d'intervenció, i si a Zara no li interessa vendre's com una marca espanyola, menys li interessa a una exportadora catalana. Mentre la marca Catalunya no es creï un lloc en el món, s'han d'esprémer els avantatges que t'associïn amb marques ben considerades com Barcelona o la Costa Brava.

Catalunya, un país d'emprenedors

Sempre s'ha dit que Catalunya és terra de creativitat i d'emprenedoria. Un fet que els darrers anys abans de la crisi potser havia caigut el pes d'aquelles persones que tiraven endavant una iniciativa personal perquè creien en el seu projecte. Ara, en plena recessió econòmica, s'observa que està augmentant el nombre de persones que tenen per objectiu impulsar una idea pròpia. Un estudi presentat aquesta setmana assegura que gairebé el 8% de la població adulta catalana estava involucrada en activitats emprenedores el 2012, un 15% més que l'any anterior i un 56,3% més que el 2010. Són dades del darrer informe GEM per a Catalunya presentat en el marc del saló Biz Barcelona aquesta setmana. Amb tot, si bé prop de 386.000 persones estaven involucrades en processos emprenedors, només 89.400 van acabar formalitzant la creació d'un negoci, una xifra inferior a la de 2011. Això evidencia que no n'hi ha prou d'emprendre, cal que les administracions i els inversors privats apostin d'una vegada per les iniciatives emprenedores. I més en aquest moment tan durs per la crisi que també colpeja contra molts projectes impulsats per emprenedors.

Un bon exemple per potenciar els projectes dels emprenedors ha estat el saló Biz Barcelona, celebrat aquesta setmana. En aquesta tercera edició s'hi han trobat 14.000 visitants i s'hi han fet més de 1.800 entrevistes entre emprenedors i inversors. També ha estat una bona idea donar entrada a les pimes al saló i també la relació Barcelona amb Silicon Valley o la pèrdua de la por al fracàs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.