Empreses

Salvador Alcover

Director general Garmin Iberia

“Escoltar el mercat és el que ens ha fet líders”

La innovació tecnològica consisteix a crear el que l'usuari ens demana cada dia
La nàutica no és una afició de rics, com molts es pensen, i la crisi l'està afectant
A la muntanya, amb els dispositius de localització, tot és més senzill

Garmin és la companyia líder en navegació portàtil. Com han arribat fins aquí?
Garmin comença l'any 1989 amb un sol producte per a la nàutica. Ben aviat van veure que les aplicacions de la navegació GPS es podien obrir molt més. Ara tenim productes en els mercats de navegació per a automoció, outdoor, fitness, nàutica i aviació. Som l'única empresa que arriba a tots els mercats i ens basem molt en la innovació perquè escoltar el mercat és el que ens ha fet líders.
Com arriba Garmin a Catalunya?
Electrònica Trepat era una empresa que va començar amb productes nàutics. El primer contacte amb Garmin va ser en una fira de Chicago destinada a la nàutica esportiva. L'any 1989 Electrònica Trepat es converteix en el primer distribuïdor de Garmin a àmbit mundial. Anys després, Garmin decideix adquirir els seus distribuïdors. El 2007, Electrònica Trepat s'integra a Garmin i passa a a anomenar-se Garmin Iberia.
Què aporta Garmin Iberia al conjunt de l'empresa?
Garmin té confiança total en les persones que han portat la marca a l'Estat. Ens encarreguem de la distribució a Espanya, Portugal i Andorra, i donem servei a les botigues que venen els nostres productes. A més, captem tots els requeriments del mercat espanyol i els transmetem cap a la central. La totalitat del disseny es fa a la central de Kansas City, als Estats Units. Tots els productes es fabriquen a Taiwan, excepte els productes d'aviació, que es fan als EUA.
Quines són les divisions de l'empresa que registren més creixement?
Depèn del territori. A escala mundial, l'any passat el que més va créixer van ser les divisions d'outdoor i fitness. Aviació es va mantenir i vam tenir una lleugera caiguda en navegació, perquè no és un mercat de rics, com molts es pensen, i està cada cop més afectat per la crisi.
Quines són les línies més innovadores?
Els darrers equips que estem creant no són només GPS, sinó que també són compatibles amb el sistema de posicionament rus, cosa que fa que la precisió hagi millorat molt. En el futur, quan el sistema europeu Galileu funcioni, els nostres aparells també hi seran compatibles. Ens dediquem a buscar nous mercats per crear aplicacions. Tenim un nou dispositiu que permet localitzar qualsevol element en tot moment. També treballem en dispositius per a la localització d'animals, sobretot gossos de cacera, que pateixen molt si es perden. El golf és també un mercat que està creixent molt, amb dispositius que indiquen on són els obstacles i quin és el pal més adequat.
El futur és oferir productes amb cada cop més prestacions?
La innovació tecnològica consisteix a crear el que l'usuari demana cada dia. Avui el mercat ens exigeix que els usuaris no necessitin llegir el manual, i això ho hem aconseguit. També cal més connectivitat perquè cada cop està tot més relacionat amb internet i l'accés ha de ser més fàcil. Els darrers dispositius que hem tret ja es poden connectar al telèfon. A més, els usuaris volen pantalles tàctils, no els agraden els botonets. També intentem popularitzar els mercats més tècnics, com la nàutica, perquè siguin més accessibles. El nostre avantatge és que treballem en mercats molt diferents i això ens permet agafar aplicacions d'un mercat i posar-les en un altre en què poden ser útils. De fet, els navegadors de bicicleta són semblants als del cotxe.
Aquestes aplicacions fan que esports més minoritaris com el golf o el muntanyisme es popularitzin cada cop més?
Els fa més fàcils i més segurs. En el tema de muntanya som molt sensibles a les notícies de persones perdudes, els dispositius de rescat que s'han de posar en marxa i els costos que tenen. Tot això es pot evitar en gran mesura amb l'ús d'un Garmin, que, a més, permet aprofitar molt més el temps, perquè si vaig a la muntanya i sé que no em perdré, m'atreveixo a fer moltes més coses. Tinc un dispositiu que m'evita haver d'interpretar un mapa perquè ja hi surto localitzat al mig del bosc i m'indica per on vaig bé.
A la llarga, els mapes de paper acabaran quedant obsolets?
No, apreciem molt els fabricants dels mapes i hi col·laborem perquè són la base de la nostra cartografia. Però és cert que amb els dispositius de localització, tot és més senzill.
Portar un dispositiu GPS garanteix que no ens perdrem mai?
Això depèn de l'ús que se'n faci. El que sí que és cert és que Garmin ha aconseguit que el GPS funcioni en condicions molt extremes de posició.
A quins segments de població s'adrecen?
Tenim productes per a qualsevol pressupost i aplicació. Des de la iniciació al fitness, on es pot trobar un dispositiu per 99 euros, fins als de 600 euros per als usuaris que fan triatlons. En nàutica, és el mateix: tenim dispositius per a barques de quatre metres i per als iots més grans. En cotxes, tenim productes des de 79 euros, amb pantalles en colors, que et parlen i t'expliquen com anar d'un lloc a un altre.
Quina és la importància del departament d'R+D?
És un departament que innova en la direcció que l'usuari vol, perquè escolta el mercat a través dels departaments comercials i canalitza les inversions tenint en compte aquesta informació.
Això és el que els diferencia de la competència?
Sí, i també la qualitat, que és una de les nostres grans preocupacions. Tenim un departament que prova en condicions extremes tots els productes abans que surtin al mercat. Això fa que estiguem molt tranquils pel que fa a la fiabilitat del producte. Estem parlant de dispositius com ara pilots automàtics per a vaixells, que no poden fallar. Un altre tret diferencial és que estem sempre definint tendències perquè som una empresa molt innovadora en qualsevol dels mercats. Vam ser els primers a aplicar la tecnologia GPS al fitness i a dissenyar equips de transmissió wireless en outdoor.
Quines són les previsions de creixement?
A àmbit estatal hi haurà creixement. Som optimistes perquè des de principi d'any hem anat complint les previsions.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

“Escoltar el mercat és el que ens ha fet líders”

Publicat a