El nom porta a la cosa o la cosa al nom
Fleca Flaqué, la cadena amb 25 establiments de restauració i forns, expandeix els seus productes d'elaboració pròpia fora de Tarragona
Facturació
7 M€
Treballadors
155
Any de fundació
1973
Als nou anys, i fent honor al seu cognom, Pere Flaqué ja amassava pa. “No he fet res més en tota la vida. Treballant a les nits, però m'agrada l'ofici”, explica l'actual gerent de Fleca Flaqué.
Aquesta combinació de gust i treball és, segurament, una de les raons per les quals aquest empresari ha aconseguit expandir el negoci fins als actuals 25 establiments. Flaqué va aprendre a fer pa i pastisseria al forn familiar d'Igualada, força popular a l'Anoia. Inquiet de mena, als 18 anys es va instal·lar al barri tarragoní de Sant Salvador, on va obrir una botiga pròpia. Dotze anys després, ja va muntar la cadena de forns i cafeteries, situades principalment a la ciutat de Tarragona. A la cadena, molt coneguda a la zona, no sols s'hi despatxen pa i pastes, sinó que també s'hi poden fer àpats. El negoci ha anat creixent com la massa, a poc a poc, però sota la seva mirada atenta. “L'evolució del pa a les cafeteries és lògica”, assegura. Fleca Flaqué ha aplicat una estratègia d'equilibrar costos i rendiments: “Es tracta de donar valor afegit al lloguer dels locals, perquè a determinades hores, la gent no compra pa”, explica Flaqué mentre comprova si el forn de llenya està prou calent. Tot seguit, agafa la massa i la hi introdueix, perquè vol convidar-me a tastar la darrera novetat de l'empresa: pizzes cuites en forn de llenya. Elaborades al moment i amb els ingredients triats pel client. El pa favorit de Pere Flaqué és el de campanya, fet a mà tot i que acabat a màquina. Però l'empresa exhibeix una gamma de 90 productes diferents, entre pizzes, coques, pans, brioixeria, pastissos... Alguns, de temporada o per festes assenyalades, però tots són d'elaboració pròpia a les instal·lacions del polígon Francolí de Tarragona. “En aquest sector, la competència és dura i el marge de benefici, just. La clau és fabricar tu mateix, perquè així retalles un 30% els costos.” I hi afegeix: “A més, la qualitat és diferent. Aquí no treballem amb masses congelades. Per exemple, les coques les fem sense llevats, amb un procés artesà, i es nota.” Pere Flaqué coincideix amb altres empreses del gremi que el pa congelat està dificultant molt la viabilitat dels elaboradors de pa tradicionals. “Nosaltres hem conservat la filosofia de l'elaboració de quan jo era petit. Treballem amb llevats preparats i fermentats durant 24 hores.”
Davant la crisi general, l'empresa tarragonina ha optat per mantenir els preus. Tampoc l'ha beneficiat la caiguda constant des de fa uns anys del consum de pa. “A 30 cèntims, com fa alguna gran superfície, no es poden vendre barres. Han acostumat la gent a menjar un pa estovat i, a més, hi ha una part dels nouvinguts que no mengen aquest tipus de pa...” Tot i que la restauració suposa el 20% de la facturació de l'empresa, el primer lloc l'ocupen cafès i brioixeria, i el segon, els dinars. Fleca Flaqué s'ha adaptat a les necessitats del client urbà, amb establiments de restauració oberts des de les 7 del matí fins a les 10 de la nit, on també es pot comprar pa. “Ens hem adaptat a la crisi sense abaixar la qualitat i diversificant els productes oferint preus competitius.La gent sap que aquí pot menjar un tall de pizza per dinar a partir de 4 euros.”
Fa poques setmanes ha iniciat l'expansió territorial fora de la ciutat de Tarragona, amb l'obertura d'un establiment de restauració a Torredembarra. Al setembre, invertirà 110.000 euros en la cafeteria de l'edifici de serveis del polígon Tecnoparc, de Fira de Reus. Amb terrassa i sala per a dinars privats, tindrà 300 metres quadrats i capacitat per a 227 persones. L'any vinent, sumaran un altre establiment al barri tarragoní de Sant Salvador.