Opinió

EDITORIAL

Valors més humans a l'empresa

Entre el model capitalista i l'economia planificada hi ha un sistema econòmic alternatiu: l'economia del bé comú (EBC), que comença a arrelar a Catalunya. Els seus plantejaments es basen en una economia més democràtica, més social i amb una distribució més justa. Una economia, en definitiva, que posa en el centre l'ésser humà i la seva dignitat. Així comença el reportatge de la secció Focus d'aquesta setmana. Un tema que considerem clau per a la reflexió de milers d'empreses, ja que moltes vegades els indicadors més tradicionals, com ara el creixement del PIB o el benefici (sempre importants) potser no haurien de ser els únics índexs a millorar. Alguns experts expliquen que també haurien de ser fonamental altres característiques com la transparència, si l'empresa compra localment, allò més conegut com a productes de proximitat, o si és respectuosa amb el medi ambient. Explica Felber, l'ideòleg que està impulsant aquest model alternatiu econòmic, que en tots els nivells d'una empresa es mesura sempre segons indicadors monetaris. A nivell macroeconòmic, amb el PIB, i a l'empresa, en funció del benefici financer. Segons el que propugna l'economia del bé comú, el diner té el desavantatge que no té la capacitat de mesurar res que per a les persones sigui important. Felber diu que“El creixement del PIB no ens diu res fiable de si estem en guerra o si estem en pau, si hi ha gana, si hi ha repartiment de la renda o si respectem el medi ambient.” Amb el model de l'economia del bé comú es vol donar més pes a una economia més justa, però sobretot es vol posar en primer pla l'ésser humà. Així, tant l'empresari, com el directiu o professional, com els treballadors, tots junts, han d'actuar amb l'objectiu que la feina sigui agradable. Això no voldrà dir que s'ha de crear una comunitat, però sí tenir present alguns valors que poden beneficiar tots els àmbits d'una empresa. Un dels objectius d'aquest article és informar d'un model econòmic que serveixi com a base de reflexió per a les pimes catalanes. En aquests moment una setantena d'empreses de casa nostra segueixen els principis de l'economia del bé comú, són poques encara, però estan arrelant.

El comerç segueix amb poques vendes

El comerç al detall encadena tres anys consecutius de caigudes de vendes -al maig van baixar un 4,5% en termes interanuals-, i ni els anuncis oficials que la recessió ha tocat fons ni les dades relativament positives sobre la reducció de l'atur es noten en una animació del consum. A més les rebaixes no han acabat de convèncer el consumidor, que continua veien símptomes molt negatius que l'aturen a l'hora de fer una compra. Les rebaixes van arribar, però no han ajudat gaire. El secretari general de la Confederació del Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile, assegurava en començar el període de rebaixes que el sector esperava facturar entre un 6 i un 10 per cent menys que en les de l'estiu anterior. Per tant el sector comerç no passa els millors moments. Els expertes diuen que la reactivació del consum és clau per tornar als números blaus, perquè amb l'arribada de turisme estranger i amb el bon ritme de les exportacions catalanes no n'hi ha prou. La part positiva és que en els darrers mesos s'estan observant alguns indicadors que van a millor. L'atur ha baixat, es crea ocupació, la recessió és a punt d'acabar. Ara cal que les bones dades es consolidin.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.