Empreses

Ordesa no és cosa de nens

La companyia ha posat en marxa un pla de diversificació amb productes per a la dona i la gent gran per fer créixer la facturació

A principis d'any, el grup va començar la producció d'aliments per a persones grans

Facturació

125 M€

Treballadors

325

Any de fundació

1942


Laboratoris Ordesa, l'empresa farmacèutica catalana dedicada a la nutrició infantil del canal farmàcia que té marques com ara Blemil en llet o Blevit en farinetes no vol quedar petita i ha posat en marxa dos plans de creixement. Un ha estat la diversificació del negoci cap a noves línies que van més enllà de l'alimentació infantil i l'altra per la via de la internacionalització.

Fa tres anys la companyia va engegar la comercialització d'una gamma de complements infantils per a l'edat pediàtrica, com ara el probiotic Symbioram, i d'altres com per exemple Rehidraforte, Dhavit i Imonuglukan. La nova línia ha estat ben viva al llarg del 2013 amb la posada a la venda de nous productes. Des de l'empresa avancen que estan tancant els últims acords per ampliar la línia de complements infantils en diferents àrees terapèutiques.

Ara bé, el canvi més substancial en la línia de negoci d'Ordesa, o almenys en el seu públic objectiu, es va iniciar el mes d'octubre passat, quan la companyia va impulsar la comercialització de la línia Donna Plus, amb cinc productes per a la salut i el benestar femení. En menys d'un any de vida ja han ampliat noves referències.

Així mateix, a principis d'any el grup va començar la producció d'aliments per a persones de la tercera edat. En aquest camp ha creat, juntament amb altres inversors, Laboratoires Grand Fontaine, amb seu a Barcelona i que controla el 50% del capital. L'adquisició de la marca es correspon amb un acord estratègic de subministrament a llarg termini amb una inversió al voltant del milió d'euros.

L'empresa va explicar que la seva diversificació de productes cap a noves vetes de mercat era una resposta a la baixada de la natalitat i l'augment del nombre de mares que fan lactància materna exclusiva. De fet, des que va esclatar la crisi, el 2008, el nombre de naixements a l'Estat s'ha reduït de manera significativa. Ha passat dels 520.000 naixements anuals als 440.000 que s'esperen per aquest any. “La mare és present en la immensa majoria dels actes de compra de l'alimentació infantil, és justament la figura femenina la que ha acompanyat des de sempre el creixement d'Ordesa”, hi afegeixen des de l'empresa.

La firma ja havia fet altres intents per ampliar les seves línies de negoci. L'any 2010 ho va intentar amb el format potitos sense aconseguir l'èxit.

L'altra pota de creixement amb la que s'ha vitaminat Ordesa és la sortida a nous mercats. Si l'any 2003 les vendes de la companyia fora de l'Estat espanyol amb prou feines representaven un 10% del total, ara com ara suposen un 55%. L'empresa exporta actualment a una quinzena de països. Els seus principals mercats són l'Aràbia Saudita i alguns estats llatinoamericans, com ara Mèxic o l'Equador, a més d'altres de més propers com per exemple Itàlia, Tunísia i Algèria. A hores d'ara, a França la companyia té una filial i una firma participada a Jordània.

Aquest any la firma ha entrat a la Xina, el Marroc i Vietnam, i pel 2014 planen noves destinacions. Només el gegant asiàtic representa un 25% del sector mundial de les fórmules infantils, amb una valoració de 5.600 milions d'euros el 2012. Ordesa s'ha iniciat en aquest mercat amb la comercialització de la llet d'inici sota la marca Dorlat, i avancen que estan estudiant el llançament d'una línia de farinetes infantils.

Al darrere d'aquesta diversificació, l'objectiu de l'empresa és augmentar la facturació a 200 milions d'euros anuals en un termini de cinc anys, respecte dels 125 milions d'euros actuals.

En aquests moments el grup dóna feina a unes 325 persones, una plantilla que ha mantingut més o menys estable, gràcies en part al seu consolidat model de subministrament mixt. És a dir, que mentre a la planta de Sant Boi fabriquen els cereals infantils, l'oli acalòric i altres complements alimentaris, també produeixen semielaborats per a la indústria alimentària. Quant a les seves llets envasades, tot i que és Ordesa qui dissenya i desenvolupa les seves pròpies fórmules i les perfecciona a la seva planta pilot de Monells, subcontracta la producció a altres firmes. “Les plantes escollides han de passar per un procés d'homologació i tots els controls de qualitat es fan al laboratori propi de Sant Boi”, expliquen fonts de l'empresa, que afegeixen que el seu centre d'anàlisi s'ha convertit en una infraestructura de control també per a tercers.

Aquesta filosofia de treball d'Ordesa Group li dóna flexibilitat i alhora un estalvi dels costos fixos.

El 3% de la facturació es dedica a R+D+I

La companyia, propietat de la família Ventura, està integrada dins del Grup Venar, que té a Sant Boi de Llobregat la seu central. És allà on disposa d'una planta productiva, un laboratori d'anàlisi i una planta pilot de cereals. Fa gairebé dos anys van posar en marxa a Monells una planta pilot de llets infantils.

Des de l'any 2007, el grup Ordesa té un centre d'investigació al Parc Científic de Barcelona, que treballa conjuntament amb diverses universitats espanyoles i europees, i una planta pilot làctia al centre tecnològic IRTA de Girona.

La companyia destina anualment al voltant del 3% del total de la seva facturació a R+D+I.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.