Going Green amplia capital i accelera l'obertura de mercat
La firma, que preveu tenir en marxa aquest mateix setembre el servei de lloguer de motos Motit a Barcelona, amb set àrees de servei, ja té 400 inscrits
Les vendes del seu model Core es destinen principalment al client de flotes
El mercat espanyol no passarà del 20% de les vendes
Després de posar en marxa abans de l'estiu la nova planta de producció de la seva moto elèctrica a la Zona Franca de Barcelona, la firma Going Green enceta el curs amb una nova ampliació de capital d'un milió d'euros. L'operació suposa l'entrada en l'accionariat d'un nou soci financer que passa a controlar el 20% de la companyia. La resta de les accions es reparteixen entre els socis fundadors (que mantenen el 45% del capital), la Fundación José Manuel Entrecanales (que controla un altre 20%) i inversors privats i family office.
Amb la nova ampliació, aquesta firma especialitzada en solucions per a la mobilitat sostenible, que va néixer el 2006 a Madrid com a distribuïdora de vehicles elèctrics, agafa aire per atacar l'obertura de mercats internacionals amb el seu model Core, una moto 100% elèctrica de disseny revolucionari que prescindeix del revestiment de plàstic “per evitar les economies d'escala, el que permet abaratir el procés de producció”, explica el director general de la companyia, Gonzalo Alonso. La moto pot agafar una velocitat màxima de 65 km/h i té una autonomia de fins a 60 quilòmetres amb una bateria extraïble que es carrega en poc més de dues hores, “característiques que la converteixen en un vehicle especialment atractiu per a les flotes”, destaca Alonso.
De fet, l'estratègia de comercialització que acaba de començar la marca se centra molt en aquest segment; això sí, amb la mirada posada bàsicament en els mercats exteriors, on espera concentrar el 80% de les vendes. Going Green ja ha tancat les primeres comandes als EUA, “un país amb menys tradició de motos que el nostre, però on hi ha incentius per a la compra de motos elèctriques i on hi ha una cultura molt evolucionada cap a la mobilitat sostenible”, apunta el director general de la firma. Els campus universitaris, “veritables ciutats amb un pressupost elevat”, són un dels clients potencials més atractius. Al continent americà hi ha altres mercats interessants on la firma vol posicionar-se, com ara Mèxic, Colòmbia, l'Argentina o el Perú.
PAÏSOS DEL NORD.
Amb tot, l'estalvi de consum que suposa una moto 100% elèctrica davant una de combustió “que arriba al 90%” és un argument de pes, apunta Alonso, “per atacar el segment de flotes”. Alonso indica, però, que el mercat de les motos elèctriques podria accelerar-se amb la introducció d'incentius a la compra, com ja tenen els compradors de vehicles de quatre rodes. “No crec que sigui tant una qüestió de discriminació cap a les motos com un desconeixement per part de l'administració de la capacitat que té aquest sector com a vector de creixement industrial”, destaca el director general de la firma.
El ritme d'obertura de nous mercats marcarà la facturació per a aquest 2013 i podria oscil·lar entre els 3 i els 4 milions d'euros, amb una producció prevista de 500 unitats a la planta barcelonina.
En un parell d'anys, la companyia aspira a cobrir la capacitat de producció de la planta, que se situa en 5.000 unitats l'any, i assolir el mig centenar de treballadors. D'entrada, per als propers mesos, ja té prevista l'obertura a les mateixes instal·lacions de la Zona Franca de Barcelona d'un centre d'atenció telefònica “que donarà servei als clients de tot el món”.
També a curt termini, de fet aquest mateix mes de setembre, la companyia té previst posar en marxa Motit, un servei de bicing de motos a la capital catalana que permetrà reservar a través d'internet o telèfon intel·ligent una moto per a un temps o una distància i un trajecte concrets.
A diferència del que passa amb el servei de bicing, Motit no tindrà pàrquings físics on recollir i deixar la moto, sinó una sèrie d'àrees habilitades, que inicialment seran set i que a mitjà termini haurien de cobrir la totalitat de la ciutat. El preu encara s'ha d'acabar d'ajustar, però un trajecte estàndard per Barcelona suposaria un cost d'1,5 euros aproximadament, “un preu molt competitiu”, apunta Alonso.
El servei ja té 400 inscrits i la companyia preveu destinar-hi fins a 50 motos. A més a més, abans de finals d'any, Going Green preveu tenir a punt el seu servei de Motit a les Canàries i les Balears. “El nostre objectiu és créixer a través de franquícies locals que assumeixin la gestió”, destaca el soci de la firma. La companyia ha invertit 1,5 milions d'euros en el desenvolupament de la plataforma tecnològica per a la posada en marxa d'aquest servei.
“Només tenia sentit ser a Barcelona”
Going Green va néixer el 2006 a Madrid, però, quan la companyia es va plantejar iniciar la producció del seu propi model, els socis van tenir clar que havien de fer les maletes. “No hauria tingut sentit fer-ho en qualsevol altre lloc; aquí tenim els proveïdors i la marca Barcelona és un referent mundial en mobilitat sostenible”, apunta Gonzalo Alonso. La companyia acaba de signar acords amb proveïdors locals de bateries amb la qual cosa pràcticament la totalitat de les peces -a excepció del circuit elèctric- vindrà de fabricants catalans.
Aquest context industrial va pesar molt en la decisió. “Si ens haguéssim mogut per les subvencions, hauríem anat a altres comunitats autònomes que ens van fer ofertes molt interessants.” Els va frenar el debat sobre el dret a decidir? “Som un negoci global, només demanem que ens deixin fer la nostra feina”, diu Alonso.