Opinió

Un estiu a dues velocitats en el món del turisme

Vistes les circumstàncies que estem vivint, enguany no serà un any dolent en termes generals per al turisme, ja que es consolida en l'àmbit internacional

La sensació d'avançar a dues velocitats és la principal conclusió que ens queda d'aquest estiu, encara que sigui necessari realitzar algunes distincions. En el costat positiu, el turisme de procedència internacional està vivint un any de rècord. No havíem viscut un mes de juliol tan bo en arribades de visitants des de 1995, i tot fa presagiar que aquest any es fregarà la xifra rècord de 60 milions.

Aquest increment de turistes no es deu a un sol factor específic, sinó a la confluència de diversos d'ells. Un destacat és la baixada, els últims dos anys, dels preus dels establiments hotelers, tant per al consumidor final com per als tour operadors. Els preus més competitius han augmentat les vendes en un període en què els turistes són més sensibles a aquest factor. En aquest sentit, la fórmula de tot inclòs ha irromput per impulsar les vendes en destinacions nacionals que tradicionalment no oferien aquest tipus d'allotjament.

Un altre factor remarcable ha estat l'increment de l'oferta de vols, sobretot low cost. El creixement exponencial que estan tenint moltes d'aquestes companyies, tant en rutes com en freqüències al nostre país, ha facilitat molt l'arribada de turistes no interessats en la fórmula del paquet de vacances i que busquen organitzar ells mateixos les seves pròpies vacances o escapades. La major varietat d'opcions i de freqüències, unida a preus molt competitius, ha fet possible l'arribada de molts viatgers que, d'una altra manera, no haurien vingut a Espanya.

EL NOU MERCAT RUS.

Finalment, cal destacar l'aparició amb força de nous mercats com el rus, que aquest any s'està consolidant en moltes zones de la península, així com la crisi que estan vivint països del nord d'Àfrica i Orient Mitjà que, sens dubte, també han tingut el seu efecte, especialment en les reserves d'última hora a Balears i sobretot a Canàries. En qualsevol cas, i independentment del pes de cadascun d'ells, són molt bones notícies per al sector del turisme i ens permet respirar amb certa tranquil·litat.

En l'altra cara de la moneda, podem dir que no veiem els famosos brots verds quant al turisme nacional, que segueix seriosament danyat. Els espanyols viatgem menys i realitzem viatges de més curta durada. Aquesta és una tendència que s'ha anat accentuant aquests últims anys i que en 2013 no ha estat una excepció. Seguim veient una caiguda de viatges nacionals amb contractació d'hotel i l'única xifra que es manté és la del turisme per visitar amics i familiars, segons l'enquesta de Familitur de Moviments Turístics de l'Institut d'Estudis Turístics (IET).

Si parlem de les empreses del sector, la sort es reparteix en funció de la dependència que tinguin del turisme nacional. Així, les agències de viatges, per exemple, segueixen sofrint moltíssim. Prova d'això són els diversos expedients de regulació oberts en aquests moments en alguns grans grups. Els hotels independents i les cadenes amb dependència de turisme nacional estan passant un mal any, en contrast amb l'excel·lent exercici dels hotels que tradicionalment han tingut un pes important de turistes internacionals.

En definitiva, vistes les circumstàncies que estem vivint a Espanya, no serà un any dolent en termes generals per al turisme, ja que es consolida en l'àmbit internacional i això sempre és una bona notícia. Però la part nacional ens deixa un gust agredolç. No podem estar satisfets quan veiem tantes bones empreses amb excel·lents professionals sofrint per no enfonsar-se. Esperem que 2013 sigui l'any de transició i que a mitjan 2014 comencem a veure per fi símptomes de la tan anhelada recuperació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.