Empreses

Externalia creix oferint xarxes comercials flexibles per a empreses

L'empresa doblarà aquest any la seva facturació.

En quatre anys s'han consolidat a l'Estat i preveuen que el creixement continuarà

En moments de recessió econòmica, les empreses tenen necessitat d'adaptar bé la seva estratègia perquè els seus productes siguin ben visibles als punts de venda. El problema arriba amb les dificultats per contractar nous treballadors per a la xarxa comercial. És en aquest context on Externalia va començar a prendre forma com a empresa dedicada a l'externalització de xarxes comercials. Javier Vila, artífex del projecte i director general, tenia experiència prèvia en el sector perquè havia treballat en companyies com la multinacional Henkel. El 2009, ja en plena crisi, es va decidir a fer realitat la seva idea. “Al principi ens deien que estàvem bojos. Teníem posicions rellevants en empreses i ho vam deixar per començar un nou negoci perquè ho vèiem molt clar.” El temps li ha acabat donant la raó, cada cop són més les empreses que opten per externalitzar la seva xarxa comercial per adaptar-la millor a les necessitats de cada moment sense haver d'assumir de forma directa noves contractacions de personal.

Externalia ofereix als seus clients equips comercials que es dediquen a la visita de punts de venda. Tenen professionals amb experiència en el sector. “Haver estat a l'altre costat de la taula ens dóna un valor afegit”, explica el director general. A això hi sumen el suport informàtic desenvolupat a mida per Vincle, el soci tecnològic d'Externalia, que permet als seus clients fer un seguiment exhaustiu i visualitzar les tasques que els equips comercials desenvolupen als punts de venda. A l'experiència i la tecnologia s'hi afegeix el mètode de treball que, segons Vila, és essencial per aconseguir resultats des del moment del procés de selecció de perfils comercials del personal fins a la formació continuada dels treballadors.

També a les farmàcies.

Externalia va començar oferint els seus serveis a empreses de consum i des de fa dos anys ha encetat una nova línia, Externalia Pharma, dedicada al sector de la farmàcia. La flexibilitat que poden oferir s'ha anat convertint en essencial per a companyies que volen fer arribar els seus productes a qualsevol punt de l'Estat. L'estalvi que representa tenir la xarxa comercial externalitzada depèn, en paraules dels responsables d'Externalia, “de la mida de la xarxa” però permet potenciar zones de difícil accés per al personal propi de l'empresa i fer promocions complicades d'assumir amb una plantilla fixa limitada. “Ara que la situació fa que a les empreses els costi prendre decisions, els facilitem el camí”, manté Maria Carroggio, responsable de la divisió de farmàcia d'Externalia. La despesa pot anar variant cada mes. “Els ajudem a vendre més amb un cost variable, una factura mensual que es pot ajustar a la situació i les necessitats de l'empresa”, afegeix Javier Vila.

El creixement de l'empresa s'ha anat fent de forma gradual al llarg dels quatre anys de trajectòria. “Ara som una empresa consolidada i reconeguda al mercat, prova d'això és que treballem per a clients importants”, manté el director general d'Externalia. Entre els seus clients hi ha multinacionals com Unilever i empreses que fabriquen diferents productes de consum de marques ben conegudes com ara Conservas Isabel, KH7 Lloreda i Oxford Libretas; i laboratoris com Otsuka Pharmaceuticals. El sistema de treball depèn de les necessitats de cada empresa. De vegades s'opta per un equip en exclusiva perquè treballi juntament amb el departament comercial que té configurat l'empresa i en altres ocasions s'aposta per equips comercials compartits per aprofitar millor els recursos. “Ens adaptem a les demandes de cada client i a les seves característiques”, asseguren.

Plantilla en creixement.

L'empresa té una plantilla d'un centenar de treballadors repartits per tot l'Estat i està en ple procés de selecció de nous professionals per incorporar-se a l'empresa per donar resposta als nous clients que van sumant. Cerquen professionals amb perfil comercial i compromís amb el projecte. Asseguren que és important que la rotació sigui mínima perquè els responsables de punt de venda puguin establir una relació de confiança amb els comercials. L'empresa està formada en un 75% per dones, tot i que no hi ha cap filtre. El procés de selecció de candidats s'obre als clients, en cas que vulguin participar-hi. Ho fan sobretot en els casos que busquen complementar el seu propi equip comercial.

Estan satisfets de poder explicar que els primers clients que van aconseguir es mantenen amb ells. L'objectiu ara és seguir creixent i poder assumir nous projectes.

Facturació

4,5 M€

Treballadors

100

Any de fundació

2009

Externalia té previst acabar l'any amb una facturació de 4,5 milions d'euros, una xifra que gairebé dobla els resultats de 2012, que es va tancar amb 2,5 milions. A més, estan en un procés de selecció que els permetrà sumar fins a 110 professionals.

Els ulls de l'empresa als punts de venda

Ja fa anys que les empreses van començar a externalitzar alguns serveis, però a la majoria els costa fer el mateix pas amb la xarxa comercial perquè consideren que és una branca essencial del negoci. Des d'Externalia treballen per transmetre confiança als clients. “Ens presentem com a thinking partners perquè volem acompanyar-los en el desenvolupament de l'estratègia comercial”, argumenta el seu director general. A hores d'ara han començat a fer aquest pas sobretot empreses grans i mitjanes però Javier Vila creu que això només és el principi: “A mesura que avanci el temps ho provaran empreses més petites perquè veuran els avantatges de tenir-nos com els seus ulls als punts de venda.” Està convençut que finalment veuran que es pot controlar l'equip comercial i, d'aquesta manera, el punt de venda i la gestió, encara que tinguin aquesta branca del negoci externalitzada. “Nosaltres som una empresa especialitzada en això, només pensem en punts de venda i aquesta especialització dóna confiança. Com ens ha expressat algun client satisfet, ells mantenen el cor i nosaltres els fem de pulmons, els donem aire per créixer allà on necessitin fer-ho”, argumenta Vila.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Externalia creix oferint xarxes comercials flexibles per a empreses

Publicat a