Gran angular

Els contractes per telèfon no valdran fins que es firmin

La reforma de la llei del consumidor també reforça els drets de l'usuari en comerç electrònic

Es presenten més de 400.000 queixes anuals per contractes a distància

El consumidor que accepti una oferta feta per telèfon no estarà obligat per contracte fins que la firmi o enviï el seu acord per escrit en paper, per fax, correu electrònic o SMS, si les Corts aproven el projecte de modificació de la llei dels consumidors que el Consell de Ministres va aprovar fa dos divendres. D'aquesta manera s'assegura que el consumidor és plenament conscient del que està acceptant perquè rep la informació precontractual obligatòria, cosa que no passa ara, quan el procés de contractació es completa en una única conversa telefònica.

El projecte de llei per a la reforma de la llei de consumidors i usuaris, que incorpora la directiva europea de Drets dels Consumidors, també reforça els drets dels consumidors en operacions de comerç electrònic, ampliant a quinze dies naturals el termini legal per desistir del contracte a un mínim de 14 dies naturals. També s'estableix que el consumidor hagi d'acceptar el preu final abans que conclogui la transacció, per evitar càrrecs encoberts. Si l'empresari no obté el consentiment exprés del consumidor per a un pagament addicional a l'acordat i, en el seu lloc, ho dedueix utilitzant opcions per defecte, l'usuari tindrà dret al reemborsament del pagament.

També es posen noves regles sobre les despeses que es poden derivar dels contractes formalitzats a distància. Per exemple, en el cas que l'empresari decideixi habilitar una línia telefònica per comunicar-se amb els clients en relació amb el contracte, l'ús d'aquesta línia no podrà representar un cost superior al de la tarifa bàsica. A més, els empresaris no podran facturar al consumidor càrrecs per l'ús de determinats mitjans de pagament que superin el cost que els representa a ells.

La ministra de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, Ana Mato, assegura que la norma serà també “positiva” per als empresaris, que “podran incrementar la seva activitat, ja que una garantia més gran dels drets dels consumidors impulsarà l'ús de les noves tecnologies com un mitjà segur per a béns i serveis”. El comerç electrònic mou trimestralment a l'Estat espanyol 2.700 milions d'euros, amb 33,8 milions d'operacions. L'any passat es van presentar més de 400.000 reclamacions relacionades amb serveis de telecomunicacions, aigua i assegurances contractats a distància.

L'augment de la contractació a distància explica, segons la ministra, la urgència d'aprovar un marc normatiu clar per reforçar la seguretat jurídica tant del consumidor com de l'empresari, elevar el nivell de protecció dels usuaris i contribuir a eliminar les disparitats existents en la legislació europea, cosa que “estava creant obstacles en la cohesió del mercat comunitari”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.