Opinió

Airbus i Boeing es repten al cel

Barcelona està molt ben connectada amb Singapur i els ‘hubs' emergents del Golf Pèrsic. Té un excel·lent aeroport i una bona dimensió de mercat turística i empresarial
El món viurà una explosió de la demanda dels viatges de negocis i turístics protagonitzats per les noves classes mitjanes i urbanes d'Àsia-Pacífic, Amèrica Llatina i Àfrica

Airbus va anunciar el 7 d'octubre la venda de 56 avions A350 a Japan Airlines (JAL) per un preu de 7.000 milions d'euros. I espera vendre 25 A350 més a All Nipon Airways (ANA). Les dues principals aerolínies del país amplien i renoven les seves flotes amb vista als Jocs Olímpics de Tòquio 2020. Japó era un monopoli de Boeing. Airbus, que posseïa un escàs 10% del mercat aeronàutic nipó, reforça la seva penetració a Àsia. Fins i tot munta avions a Xina, una estratègia que va afavorir les vendes a les aerolínies xineses i vietnamites.

Airbus i Boeing competeixen per liderar el mercat aeronàutic el 2013. Al 50è Saló Aeronàutic de Bourget, celebrat del 17 al 23 de juny, Airbus va presentar el nou A350 i va guanyar el seu particular duel comercial amb Boeing. La constructora europea va anunciar que havia tancat comandes de 466 avions per un valor de 68.700 milions de dòlars; la nord-americana, 442 avions per un valor de 66.400 milions de dòlars. Airbus aspirava a vendre'n uns 1.000 el 2013. Ja va arribar als 902 avions el 31 d'agost. Boeing, només 786. Altres constructors com ATR, Embrear i Bombardier també van aconseguir al Saló de Bourget una bona cartera de comandes. I cal recordar que els xinesos fabricaran els seus propis avions per operar en el que podria ser el major mercat emissor i receptor mundial.

El món viurà una explosió de la demanda dels viatges de negocis i turístics protagonitzats per les noves classes mitjanes i urbanes d'Àsia-Pacífic, Amèrica Llatina i Àfrica. El 2012 ja representaven el 30% de la població mundial i es doblaran en 20 anys. Els països emergents i en vies de desenvolupament, encara que a un ritme més moderat, seguiran creixent econòmicament. I impulsaran el trànsit aeri internacional. El 2012 es va incrementar el 7,5% a Àsia, un 7,3% a Amèrica Llatina, el 6,4% a Àfrica i el 13% a l'Orient Mitjà. I van destacar cinc aeroports: Istanbul, Dubai, Djakarta, Bangkok i Singapur. Els grans aeroports com Pequín i Xangai mouran milions de passatgers.

Segons un estudi d'Airbus, el trànsit internacional creixerà un 4,7% anual entre 2013 i 2032, provocant una demanda de 29.220 nous avions necessaris per ampliar les flotes i també substituir els avions vells amb alt consum de carburants. La flota actual de 17.740 aparells es doblarà fins arribar progressivament als 36.560, una xifra que obligarà a millorar les infraestructures aeroportuàries i la gestió del trànsit i d'altres reptes mediambientals. Airbus ha liderat, amb el 60% del mercat mundial, les vendes d'avions de curt i mitjà recorregut. Ara, amb l'A350 vol destronar Boeing en el sector dels avions de llarg recorregut, un lideratge de què gaudeix des que fa unes dècades va llançar el Jumbo 747. Però la companyia de Seattle intenta mantenir la seva hegemonia amb el nou 787 Dreamliner.

El trasllat del centre de gravetat econòmic mundial des d'Occident a Àsia-Pacífic accelera la competència entre els aeroports i aerolínies occidentals i els països emergents. Lufthansa està renovant la seva flota i va anunciar la compra de 34 Boeing 777-9X i de 25 Airbus A350 que substituiran els vells Boeing 747 i Airbus A340. Lufthansa va apostar estratègicament per Xina: connecta amb 6 ciutats i 93 vols setmanals i és sòcia amb Air China en el grup Start Alliance. També Air France-KLM ho fa amb 9 ciutats xineses i 93 vols setmanals i aquesta aliada amb China Southern i China Eastern en el grup Skyteam. En canvi, Britsh Airways va reaccionar tard i Iberia està als llimbs. Tots afronten la competència de Turkish Airlines, Emirates, Qatar Airways i Etihah, que amb preus agressius i serveis de qualitat, seduïxen els milions de xinesos, indis i del sud-est asiàtic que viatgen a Europa via Istanbul, Dubai, Qatar i Abu Dhabi.

Barcelona està molt ben connectada amb Singapur i els hubs emergents del Golf Pèrsic. Té un excel·lent aeroport i la dimensió de mercat turística i empresarial exigida per tenir també connexions aèries directes amb Índia, Xina, Japó i Corea del Sud.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.