Gran angular

Xavier Ribera

PRESIDENT DE LA CAMBRA DE COMERÇ DE PALAMÓS

“Volem solucions provisionals al 2014 per fer visats Schengen”

És una bona notícia saber que al 2015 tindrem
el PIF, però seguirem insistint
El port de Palamós és el segon port de Catalunya en creuers
És important fer veure a Aena que som capaços de gestionar l'aeroport
Estem en una situació en què les macromagnituds no empitjoren, i això és bo

El president de la Cambra de Comerç de Palamós, Xavier Ribera, està satisfet per l'increment de vaixells de creuer que ha tingut aquests darrers anys el port de Palamós, “el segon en importància de Catalunya després del de Barcelona”, i assegura també que tot i que Madrid ajorna fins al 2015 el Punt d'Inspecció Fronterer del port de Palamós, seguiran insistint perquè diu: “Tenir un PIF i que Palamós sigui declarat espai Schengen és bo per a nosaltres però també per a ells.”

Fa molt pocs dies Ports de la Generalitat va fer balanç de la temporada de creuers a Palamós, temporada que va definir com la millor de la història d'aquest port.
Entre l'administració local i autonòmica, les cambres gironines i el sector turístic estem fent un esforç per promocionar els ports de Palamós i Roses. Gràcies a les gestions que s'han fet aquests darrers temps, Palamós s'ha situat com el segon port de Catalunya en nombre de creuers. L'any passat es van fer 38 escales a Palamós i 5 a Roses i amb vista a la temporada vinent, Palamós ja iguala el nombre de creuers de l'any 2012 i a Roses s'espera l'arribada de 19 vaixells.

Què hi troben a Palamós els turistes que fan un creuer?
Un port amb totes les infraestructures necessàries per acollir aquest tipus de vaixells. Palamós és l'alternativa als ports principals com ara el de Barcelona. Té un nucli urbà molt proper al port i la terminal petita, que és la de Llevant, que està tocant a la platja. Per tant, els que es queden a la població poden fer tota una sèrie d'activitats a més de prendre el sol i banyar-se a la platja.
El ministre d'Interior ha anunciat aquesta setmana que confia que abans del 2015 Palamós sigui declarada espai Schengen i obtingui el Punt d'Inspecció Fronterer.
Son reivindicacions de fa molts anys i, per tant, és una bona notícia que hagin donat una data i que treballin en el tema. Nosaltres seguirem insistint i col·laborant perquè la data no s'allargui més enllà del 2015. Mentrestant sol·licitarem al ministeri solucions provisionals perquè l'estiu vinent puguem resoldre els visats Schengen. De fet, això ja ho havíem tingut fa tres o quatre anys quan tramitàvem els visats a través de l'aeroport de Girona. No era del tot correcte perquè l'aeroport és frontera Schengen aeroportuària i no marítima, però funcionava.
Però les gestions no les poden fer a través del port de Barcelona?
Sí, però les gestions tarden massa hores. Els vaixells que s'aturen a Palamós s'hi estan una mitjana de sis hores perquè som un port escala. Les gestions amb l'aeroport de Girona són més àgils que amb el port de Barcelona.
El president de la Cambra de Comerç de Girona va fer fa uns dies una oferta oficial a Aena per comprar l'aeroport de Girona. Ho veu viable?
Encara no en conec tots els detalls, però és important fer veure a Aena que des del territori som capaços de gestionar l'aeroport de forma més eficient del que s'ha fet fins ara. Perquè l'aeroport de Girona és viable.
Està satisfet de com s'ha resolt el tema de l'N-II amb la prohibició als camions de circular-hi?
La situació era límit i s'havia de buscar alguna solució. El problema és que Foment té un historial de deixadesa de les funcions i responsabilitats important a les comarques gironines i s'ha hagut de buscar una solució d'emergència perjudicant així un col·lectiu com és el del transport, que ja està molt castigat. Ara hi ha alguna altra població que demana el mateix que Bàscara i jo crec que té la mateixa legitimitat de fer-ho. Suposo que la solució és que qui és responsable de fer les obres que no s'han fet fins ara, les acabi fent.
Es parla que ja hem tocat fons i que no tardarem a sortir de la crisi.
Sembla que estem en una situació en què les macromagnituds no empitjoren. Però és difícil de saber quan arribarà la remuntada definitiva. A les comarques gironines fins ara hem tingut molta sort del turisme i les exportacions, perquè el consum intern està molt baix. Però tant el turisme com les exportacions depenen de variables exteriors i posar una data, ara per ara, és molt difícil.
Vostè ho ha dit, un dels principals motors de la demarcació de Girona és l'exportació, que creix cada vegada més.
L'exportació és una necessitat i a la demarcació sembla que comencem a ser competitius. Tenim un problema i és que l'euro és molt fort, però en canvi una bona notícia en aquest aspecte ha estat la baixada del tipus d'interès per part del Banc Central Europeu, que de moment ha provocat una depreciació sobre l'euro i que esperem que es mantingui. Per facilitar la recuperació dels països del sud d'Europa el que s'hauria de fer precisament, ja que la demanda interna està estancada, és fomentar les exportacions i tenir un euro una mica més depreciat.

I finalment, la llei de cambres en quin procés està en aquest moment?
En tràmit al Congrés i les expectatives són que a finals d'aquest any pugui estar aprovada i després hauríem d'anar a aprovar la llei catalana.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.