Batuts catalans a la conquesta d'Europa
Cacaolat treballa per obrir nous mercats internacionals coincidint amb el 80è aniversari de la coneguda marca de beguda de xocolata
Facturació
40 M€
Treballadors
200
Any de fundació
1933
Amb una ampolla de grans dimensions a l'espatlla, en Pepi corre decidit cap a Europa. La mascota de Cacaolat, que s'ha volgut recuperar coincidint amb el 80è aniversari de la marca, és present ara en països com Xipre, Malta, Suècia i també Andorra. L'objectiu de Cacaolat és que els històrics batuts de xocolata de l'etiqueta groga arribin més enllà i així ho plantegen al pla estratègic 2012-2015 de la companyia, redactat després que la marca passés a mans de Cobega i Damm, que van unir-se per crear el Grup Cacaolat. La nova companyia està participada en un 50% per cadascuna de les dues empreses i és una entitat autònoma i independent dels seus accionistes pel que fa a gestió, producció i comercialització.
La sortida a la recerca de nous mercats internacionals es farà paral·lelament a l'expansió per l'Estat espanyol, on ja són presents a Galícia, Balears, País Valencià, Aragó i Andalusia. Al mateix temps, Cacaolat s'està rellançant també a Catalunya, on ja té una quota de mercat del 55,4%, la millor que ha aconseguit en els darrers deu anys.
La recent inauguració de la nova planta de Cacaolat a Santa Coloma de Gramenet ha de servir per al “desenvolupament i internacionalització de la marca”, en paraules del director general del Grup Cacaolat, Francesc Lluch. Aquest impuls va acompanyat d'una inversió en tecnologia que permet modernitzar els processos de treball i permetrà el creixement de la producció a curt termini i poder assumir nous projectes a més llarg termini. El grup ha invertit 45 milions d'euros en la posada en marxa del nou centre de Santa Coloma, que va començar a funcionar el juliol passat i que a hores d'ara ja té totes les línies de producció operatives. A més dels diferents formats de Cacaolat, la planta també s'ocupa de la producció i logística de Letona, la marca de llet destinada a l'hostaleria líder a Catalunya amb un 15,6% de la quota de mercat. Als processos de producció moderns i innovadors que s'han implementat, se sumen nous mètodes d'organització i comercialització dels productes.
Actualment la planta gestiona més de 150.000 litres de llet al dia i està concebuda per permetre ampliacions en totes les àrees. La previsió és que arribi a rebre fins a 200.000 litres de llet diaris l'any que ve. La planta, que havia estat fàbrica de cervesa del grup Damm, ocupa una superfície de més de 27.000 metres quadrats ubicats en una parcel·la de 51.000 metres quadrats al costat del parc de Can Zam, a tocar del riu Besòs.
nous productes.
El rellançament de la marca després de vuitanta anys d'història aposta pel manteniment d'un dels símbols, en Pepi, el nen de l'ampolla de Cacaolat i la cartera, per destacar que, tot i el temps transcorregut, la beguda és en essència la mateixa gràcies a la fórmula secreta, encara vigent.
Una idea gestada a Hongria
La història de la creació de Cacaolat s'enceta l'any 1931 quan Marc Viader Mas, un dels socis de Letona, viatja fins a Hongria amb el seu fill Joan per assistir a una fira internacional. Els Viader van ser convidats al casament de la filla d'un dels comissaris de la fira i va ser allà on els van servir una beguda refrescant a base de llet i cacau. Va ser aleshores quan l'empresari va tenir la idea de fabricar una beguda semblant aprofitant l'excedent lacti de Letona. Després de diferents proves, va obtenir la fórmula exacta amb les proporcions de cacau i llet que s'han mantingut fins a l'actualitat. El llançament del producte es va fer l'any 1933 i d'aquesta manera Cacaolat es va convertir en el primer batut de cacau fabricat industrialment a tot el món.