Airborne Girona accelera el creixement
L'empresa establerta al Parc Científic i Tecnològic de la UdG es dedica a la creació de peces fetes amb compòsits per als avions
Es fan cada cop més peces estructurals amb fibra de carboni per als avions
La majoria dels avions que es fabriquen actualment són fets amb plàstic i, més concretament, amb resines que duen fibres al seu interior, com pot ser la fibra de carboni. Són els anomenats compòsits, materials compostos formats normalment per dos components: el plàstic -la resina- i un altre element que el reforça, la fibra. Aquestes peces de compòsits són les que fabrica Airborne, una empresa holandesa que disposa al Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona (UdG) de l'única unitat de producció que té fora d'Holanda. El taller de Girona pertany a Airborne Aerospace, una de les divisions a què es dedica l'empresa holandesa i que se centra en materials compòsits per a aeronàutica, de manera que existeix una estreta col·laboració en diversos projectes entre Catalunya i Holanda.
“Ens dediquem principalment a la fibra de carboni, perquè és un tipus de fibra que ens dóna molt altes prestacions mecàniques pel pes que té. Cada vegada es fabriquen més peces estructurals fetes amb fibra de carboni per als avions. Aquest és el nostre món”, explica Elio Pajares, responsable d'Airborne a Girona. Fabriquen, per exemple, les bigues que subjecten les portes d'entrada per a avions d'Airbus o altres components que van a les ales de les aeronaus. La lleugeresa dels materials és clau per a la fabricació de l'estructura dels avions, ja que com més pes hi hagi, més consum es produeix.
‘Resin transfer moulding'.
El principal client d'Airborne és Airbus, un dels grans fabricants d'avions d'Europa, per a qui treballen tant directament com indirectament, a través dels proveïdors, i que té la seu central a Tolosa. Per a ells fabriquen les bigues i altres components i se sap, per exemple, que tots els avions A-350 portaran tot el fuselatge de compòsits. Precisament Airbus és un dels motius que expliquen la ubicació a Girona d'aquesta unitat d'Airborne. “La cosa bona d'estar a Girona és estar a prop del client i d'una universitat”, assegura el cofundadors d'Airborne a Holanda i director general de l'empresa, Marco Brinkman. De fet, aquest model d'instal·lar-se a prop d'una universitat és també el que es va dur a terme a Holanda, aclareix Brinkman: “Si no tenim a prop una universitat no podem créixer, perquè necessitem gent amb coneixements.” Tant Brinkman com Pajares fan algunes classes a l'any a la Universitat de Girona, i això els permet contactar amb els millors alumnes.
Al taller d'Airborne, de 400 metres quadrats, hi treballen actualment 12 persones -a Holanda en són un centenar-, entre operaris i enginyers. Són enginyers superiors o tècnics amb màsters en compòsits, que és la “clau del coneixement” a l'oficina, diu Brinkman. “La diferència amb altres empreses de compòsits del voltant que treballen aquest tema és que el nivell d'exigència en aeronàutica és molt alt”, comenta el director general de l'empresa.
L'emplaçament al costat de la universitat també els permet utilitzar alguna maquinària per fer assajos, com per exemple per veure la qualitat d'algunes estructures. “Al final és una mica l'intercanvi de coneixement i equipaments amb la universitat”, reconeix Brinkman.
Airborne Composites a Girona cada any creix més i tenen més feina, cosa que els fa plantejar-se que en un futur hauran de moure's de les instal·lacions del Parc Científic i Tecnològic de la UdG, on és l'empresa amb més superfície llogada. Actualment, explica Brinkman, exporten el 95% del negoci, ja que els principals clients del sector de l'aeronàutica són de fora. En aquest mateix sentit, Marco Brinkman insisteix que els és més fàcil tenir contactes amb empreses de fora de l'Estat espanyol.
Facturació
1,3 M€
Treballadors
12
Any de fundació
2008