Talent jove per fer barri
Si qualsevol barceloní ha de definir el barri Gòtic, pocs dubtes tindrà a dir que és una barreja d'història i turistes. Tampoc s'hi pensarà gaire per parlar d'un Born en ebullició i creatiu. Ni d'una Vila de Gràcia rejovenida, plena d'ambient al carrer. Però, quina identitat posaria al barri de l'Eixample Dret? Probablement aquí tindria més problemes.
D'això, se n'ha adonat tant l'Ajuntament de Barcelona com els impulsors de l'espai de coworking Makers of Barcelona (MOB), situat precisament en un antic espai industrial d'aquesta zona de la capital catalana. Convençuts del potencial d'aquest barri, s'han proposat conjuntament repensar-lo i convertir-lo en una part de la ciutat amb una identitat pròpia i més definida.
I per fer-ho, s'han posat en mans de jove talent que hi ha a Barcelona, però que actualment està desaprofitat. Així, el MOB i el consistori barceloní han llançat un projecte amb el qual han proposat a 30 joves de la ciutat amb una carrera universitària i a l'atur l'oportunitat de crear una marca per a l'Eixample com a barri creatiu, i revitalitzar el districte.
La primera experiència ha començat aquesta setmana. Un total de 15 persones d'entre 25 i 30 anys han iniciat un curs de dues setmanes de duració a partir del qual hauran de desenvolupar sis projectes concrets que intenten donar resposta a aquest objectiu. Al gener es repetirà un curs amb el mateix format amb 15 persones més.
Però els joves no estan sols en aquesta aventura. Els acompanyen quatre experts i vuit mentors que els donaran eines metodològiques, analítiques i històriques per portar a terme la tasca que se'ls ha demanat.
ELS PERFILS.
Els mentors tenen un perfil més professional -dissenyadors, arquitectes, urbanistes, emprenedors i consultors tecnològics-, i guien els joves en aspectes com ara el lideratge, el desenvolupament de conceptes, la presentació de projectes o el desenvolupament de programaris.
Entre ells hi ha Mariona Aloy, que també és directora del projecte. Aloy cita com a inspiració i model d'aquesta iniciativa algunes experiències similars que s'han desenvolupat a diferents universitats nord-americanes així com en empreses com ara Google, en què s'han fet servir metodologies de diverses disciplines. La “cosa innovadora” del cas, diu, és que aquestes eines s'apliquen al desenvolupament d'un projecte de ciutat.
Segons Aloy, l'experiència és positiva per als joves per diverses raons. En primer lloc, comenta, poden entrar en contacte amb professionals de “primer nivell” i de diferents disciplines. Afegeix que tenen l'oportunitat d'acostar-se a gent que ha avançat en la seva trajectòria a partir de l'autoocupació. Un fet que els pot servir per enfocar la seva carrera amb una nova perspectiva, sobretot tenint en compte que són joves en situació d'atur.
A més, està prevista una segona etapa del projecte, que consistirà en la creació d'una borsa de treball on es puguin inscriure joves formats que hagin participat en la iniciativa.
Barcelona també en treu profit. Almenys això creu la directora del projecte. Aloy remarca que a l'Eixample Dret s'han instal·lat diversos negocis “peculiars”, relacionats amb la creativitat. Però, de moment, ningú no ha estat capaç de transformar aquesta presència en una identitat de barri creatiu. I les aportacions dels joves talents són, potser, un primer pas.