Entrar en la cultura ‘slow'
El consumidor que vol amarar de compromís sostenibilista el seu dia a dia té molta informació al seu abast, però és una massa informe en què manca ordre. Des de la xarxa, la guia Slowbcn omple un buit en oferir un ampli ventall de possibilitats en l'oferta de productes sostenibles als barris de Barcelona, en quatre grans segments: producte ecològic i just; disseny i producte local; segona mà i vintage, i do it yourself, handmade i reciclatge.
La guia és la darrera expressió de la intensa activitat blogaire de la seva creadora, la periodista Imma Tortajada, que al seu blog Dèries d'avui sovint s'interrogava sobre “com guanyem els diners i en què els gastem.” Aquesta reflexió es relligava amb el seu interès pel consum sostenible: “Buscant informació sobre on comprar productes ecològics, se'm va acudir que fóra útil fer una guia per temes i barris.” A banda d'incorporar un sistema de geolocalització, la plataforma ofereix una agenda d'esdeveniments relacionats amb la cultura del comerç slow, així com articles periodístics que pouen en el vessant filosòfic del moviment slow. La seva funció cabdal, amb tot, és oferir una eina de publicitat a botigues que, tot i ser molt actives en el boca-orella, tenen problemes per donar-se a conèixer.
En un any d'activitat, a Slowbcn.com s'hi han allotjat més de 80 referències de tota proposta imaginable: articles de neteja ecològics certificats; tes orgànics; mongetes ben triades; dònuts artesanals; el segona mà en totes les seves manifestacions (roba, llibres, articles del nadó, mobles, etc.); cerveses artesanes, manualitats, etc. Slowbcn no és limita a una gestió acurada d'informació valuosa, sinó que hi afegeix relat, la crònica de la petita història que incorpora cada botiga, molt sovint la materialització dels somnis més personals dels seus caps visibles. També és una oferta de proximitat, perquè no debades el consumidor a qui s'adreça és un flâneur incorregible: “M'he centrat en Barcelona perquè m'agrada anar als llocs caminant, parlar amb els seus propietaris; en definitiva, tenir-ho a l'abast.”
HI HA MERCAT.
Imma Tortajada pensa que el potencial econòmic de Slowbcn.com cal orientar-lo cap al turisme, i el seu projecte és situar la plataforma als webs que s'adrecen al turista que visita Barcelona. De fet, la guia s'ha consolidat, amb 3.718 visitants constants al web i 1.157 seguidors a Twitter, com un híbrid entre contenidor de referències i mitjà de comunicació especialitzat, tot i que, com diu Tortajada, “ha de pesar més la identitat de guia, ja que té més sortida comercial”. En aquest reforçament de la guia, estan en cartera projectes com ara el disseny d'una aplicació mòbil i l'elaboració d'un anuari en paper.