Gran angular

Donar més atractiu als plans de pensions

En la pròxima reforma dels plans de pensions, se'n podria flexibilitzar la il·liquiditat o rebaixar les comissions. Els experts demanen millorar el tractament fiscal del rescat

Implicar l'empresa en la previsió social és la clau per fer un salt de magnitud

Amb continus averanys que ens parlen de l'esgotament del sistema públic de pensions, els plans de previsió social complementària guanyen més protagonisme, en un any en què han de ser sotmesos a una reforma del seu marc jurídic, que podria reduir les comissions, flexibilitzar l'ús del seu rescat o aprofundir en els seus avantatges fiscals, en el moment del rescat definitiu del pla.

Una primera qüestió és si cal fer més flexible la il·liquiditat dels plans de pensions, que ara només es poden rescatar prematurament en tres supòsits: que el titular estigui a l'atur, que tingui una malaltia de llarga durada o que hagi estat desnonat per impagament de la hipoteca. El director general d'Inverco, Ángel Martínez Aldama, declara: “Diverses enquestes, com la nostra o les de BBVA o ING, ens diuen que un obstacle rellevant a l'hora de subscriure un pla de pensions és la seva il·liquiditat, sobretot per a l'estalviador jove.” Així doncs, al seu parer, “cal plantejar-se en la futura reforma, per incentivar els joves a complementar la seva pensió, que els plans tinguin una finestra al rescat, per si les coses van mal dades”. Certament, ha estat en aquests anys de crisi, en què l'estalviador pot veure com minven els seus ingressos recurrents per rebaixes salarials o menys activitat, si es tracta d'un autònom, quan la discussió sobre si cal flexibilitzar encara més el rescat s'ha aguditzat. Per a Clara Armengol, directora del negoci de pensions del Grup Zurich, “al capdavall, la il·liquiditat és la màxima qualitat del pla de pensions, que, recordem-ho, té per objectiu constituir un estalvi altament productiu per a la jubilació”. Armengol accepta que fixar la liquiditat a 10 anys “potser sí podria ser atractiu per atreure subscriptors”. De fet, a la vista del resultat que estan oferint les Entitats de Previsió Social Voluntària (EPSV) del País Basc -que admeten la liquiditat a 10 anys- amb ràtios de rescat baixes, no sembla que obrir aquesta finestra es pugui traduir en caigudes sobtades del patrimoni d'aquesta eina d'estalvi.

La Direcció d'Assegurances del govern estatal també rumia si cal rebaixar les comissions que es cobren per subscriure un pla. Se'n parla molt, de les comissions, que en el nostre mercat se situen en una mitjana de l'1,34%, notòriament per damunt de la mitjana europea, del 0,4%. Segons l'opinió de Clara Armengol, “si les nostres comissions són superiors és perquè aquí els volums de patrimoni són molt més baixos, no es poden aprofitar economies d'escala”. Afegeix que en una conjuntura de mercats financers com l'actual, en què els plans assoleixen bones rendibilitats, de fins al 10%, reduir la comissió no és transcendental. De fet, l'estadística ens revela que el 2013 el patrimoni dels plans de pensions individuals va arribar als 55.700 milions d'euros, per damunt dels 54.200 milions d'abans de la crisi, i això ha estat així justament per la bona evolució de la rendibilitat. Per contra, el nombre de titulars ha passat dels 8,53 milions (2008) als 7,83 milions (2013), en part perquè molts estalviadors arribaven a la jubilació, en part perquè un sector ha perdut la feina i ha hagut de recuperar els diners.

Per al director d'Inverco, “almenys, en el cas dels plans de pensions, el seu cost, que no podem considerar excessiu, té una transparència que no tenen altres instruments financers”.

Amb tot, la qüestió que preocupa més entre els estalviadors és com alleugerir la tributació diferida del pla de pensions. Actualment, les aportacions es desgraven de la base imposable de l'IRPF, però, tanmateix, en el moment del rescat cal tributar la rendibilitat obtinguda com a rendiments de treball, al tipus marginal que correspongui. La mateixa Pilar González de Frutos, presidenta de la patronal Unespa, entén: “No podem parlar de benefici fiscal, sinó de tributació diferida, en un model que no dóna gaires al·licients a les rendes mitjanes i baixes.”

Clara Armengol explica: “En el moment del rescat del pla, quan et jubiles, justament quan tens menys ingressos, el teu saldo s'integra a la base imposable, i sobre tot això tributes. No és just que els rendiments vagin a la base imposable, és penalitzar l'estalvi a llarg termini.” En aquest sentit, recorda l'anterior legislació, vigent fins al 2008, en què en el moment del rescat es fiscalitzava només sobre el 60% del saldo del pla, amb el benentès que el 40% restant eren els rendiments aconseguits.

Diversos fòrums d'experts coincideixen que perquè a l'Estat espanyol creixi el patrimoni de plans de pensions convé implicar-hi cada vegada més l'empresa. De Frutos posa com a exemple Alemanya, amb el seu mètode del matching contribution, pel qual l'empresa i l'Estat aboquen al pla de pensions privat la mateixa quantitat que aporta el treballador. Ángel Martínez Aldama fa esment del model britànic, en què l'Estat obliga l'empresa a proveir d'un pla de pensions el seu treballador, que té l'opció de rebutjar-lo. Clara Armengol, per la seva banda, optaria més aviat per explorar les possibilitats que es poden presentar per la via de l'impost de societats, tot oferint alhora una deducció i una bonificació, que de fet ja havia existit en legislacions anteriors.

Hom també ha parlat de transformar l'estalvi immobiliari en un producte de previsió social complementària per la via de donar benefici fiscal a les plusvàlues generades per la venda de l'immoble. En aquest cas, com preveuen diversos experts, no és clar que Hisenda aprovés aquesta mesura.

Un 2014 per pensar en la jubilació

Un 2014 per pensar en el llarg termini. Una dada important és que el 2014 els estalviadors catalans focalitzen la seva atenció en els plans de pensions, ja que fins a un 35% -4 de cada 10 estalviadors- declaren que preveuen contractar un pla de pensions o augmentar els seus estalvis en aquest instrument de previsió social complementària, segons informa el III Baròmetre de l'Estalvi de l'Observatori Inverco. Aquest segment se situa per damunt del dels que volen invertir en dipòsits (32%) o els que volen fer-ho en fons d'inversió (25%). A hores d'ara, els plans de pensions ja tenen una presència del 56% en la cartera de l'inversor català, darrere els dipòsits (72%).

En aquests temps d'incertesa, a l'hora d'estalviar, els catalans ho fan per protegir-se dels imprevistos, en una proporció de 6 de cada 10 (57%), segons informa el Baròmetre. Segons l'enquesta, 4 de cada 10, un 37%, ho farien per complementar la pensió. Significativament, baixen, del 23% del 2011 al 12% del darrer estudi, els estalviadors que cercaven a través de l'estalvi avantatges fiscals. Així mateix, l'estalviador català es considera, en un aclaridor 62%, conservador, més del doble que a l'inici de la crisi, el 2009, quan eren un 23%. L'estalviador moderat, que el 2009 suposava un 58% dels enquestats, ara només arriba al 34% de la mostra, mentre que s'enfonsa l'estalviador dinàmic, que si fa cinc anys ocupava un 19% de la base de l'enquesta, ara cau fins al 4%. Temps tèrbols que conviden l'estalviador a mirar ben lluny: creix el nombre d'estalviadors que inverteixen pensant en terminis superiors a tres anys, un 23%, quan el 2011 estaven en el 18%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.