Opinió

Un país resilient i de qualitat

Es tracta de constituir i liderar un grup de treball permanent, capaç de compartir informació, generar coneixement i prevenir i gestionar les crisis els 365 dies de l'any

Afortunadament, Catalunya és un país tranquil. Vivim en un racó del Mediterrani, de clima benigne, sense cap dels fenòmens naturals (terratrèmols, tornados, tsunamis…) que tan severament castiguen, de forma recurrent, altres zones del planeta. No obstant això, sí que estem sotmesos a d'altres riscos i inclemències meteorològiques, no necessàriament menors, com són els incendis, les inundacions i, fins i tot, més ocasionalment, les grans nevades. ¿Què succeeix davant d'una emergència així? ¿Quina resposta som capaços de generar,en l'ambit col·lectiu, com a societat? ¿Com es coordinen els diferents agents, ja siguin públics (protecció civil, bombers, policia, trànsit, etcètera) o bé privats (subministraments bàsics a la població: electricitat, aigua i gas, gestió d'infraestructures o serveis de transport)? ¿Quin rol hi juguen les autoritats locals, les més properes i directament afectades per l'emergència? ¿I els mitjans de comunicació? ¿I els voluntaris? ¿I el conjunt de la ciutadania? I, referent al comandament, ¿quin és el tipus de lideratge més adient per fer front a una crisi de grans dimensions?

La preocupació per aquestes qüestions és el que impulsà l'Institut Cerdà, fa quatre anys, a posar en marxa un procés de reflexió i estudi (incloent diversos viatges als EUA i múltiples contactes amb organismes internacionals), que culminaria amb el naixement del Servei de Suport a la Gestió de Crisis. Una iniciativa pionera a escala europea i mundial, que té per objectiu prevenir i minimitzar els impactes de les crisis, siguin naturals, tecnològiques o socials. Actualment el nucli del servei el formen: Abertis, Enagás, Endesa, Gas Natural, Mercadona i el clúster d'empreses i entitats del transport a Catalunya. Són empreses de sectors diferents, però amb algunes característiques en comú: es tracta de companyies ben arrelades al territori, amb una elevada incidència ciutadana i, per damunt de tot, amb un sòlid compromís amb la qualitat del servei, la responsabilitat social, la voluntat de millora constant i l'esforç per avançar en termes de transparència, credibilitat i confiança.

Millorar el flux d'informació.

Els reptes del servei són múltiples: millorar la coordinació entre els diferents agents, aprofitar millor les capacitats tècniques i humanes, millorar els fluxos d'informació en la presa de decisions, activar la col·laboració ciutadana, etcètera. Però la idea de fons és senzilla: es tracta de constituir i liderar un grup de treball permanent, capaç de compartir informació, generar coneixement i aprendre a prevenir i gestionar les crisis durant els 365 dies de l'any, acompanyant i reforçant el que ja fa cadascuna de les empreses individualment.

Durant els més de tres anys de funcionament del servei, s'han desenvolupat quatre línies principals de treball: en l'àmbit operatiu, el d'informació i comunicació, el d'arrelament al territori i, en darrer terme, en l'àmbit d'investigació i divulgació de coneixement. En aquest sentit, s'ha elaborat un conjunt de casos d'estudi, des de l'accident nuclear de Fukushima (Japó, 2011), fins als huracans Irene i Sandy (EUA, 2012), passant pel terratrèmol de Lorca (Espanya, 2011) o el gran incendi de l'Alt Empordà (Catalunya, 2012). Un dels assoliments més celebrats fins ara, gràcies a la col·laboració publicoprivada, ha estat la possibilitat de fer ús de la xarxa de telecomunicacions Rescat, propietat del Departament d'Interior, també per part de les empreses de subministraments bàsics, en circumstàncies excepcionals, quan les xarxes de telecomunicacions queden fora de servei. Un instrument molt eficaç a l'hora de restablir els subministraments bàsics en el menor temps possible.

Això és, resumidament, el que vam exposar i debatre amb el diputats i diputades del Parlament de Catalunya, el passat 3 de febrer, en la sessió de treball conjunta entre el Parlament i l'Institut Cerdà. Estem davant d'una iniciativa clarament orientada a l'interès general i amb l'objectiu explícit de contribuir a millorar la governança. Fins al dia d'avui no tenim constància que el servei hagi estat inclòs a la llista d'estructures d'estat de les quals darrerament tant es parla, però, sens dubte, es tracta d'una iniciativa extraordinàriament valuosa si el que volem és construir un país més resilient, un país de qualitat. Un país, en definitiva, del qual els seus ciutadans se'n puguin sentir orgullosos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.