Gran angular

El comerç tradicional no ha perdut pes amb la crisi

HEGEMONIA. Els establiments de proximitat representen el 71% de la superfície de venda a Catalunya

L'alimentació és l'activitat que ha perdut més empreses des de l'any 2008

La crisi no ha modificat substancialment l'estructura del comerç català, segons l'informe del comerç català del 2013 de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), que conclou que “podem continuar afirmant que un 90% del comerç català està format per comerç tradicional”.

Entre el 2008 i el 2012 les activitats detallistes a Catalunya van baixar un 25,24%, fins a 121.494 empreses, i la més afectada va ser la de comerç tradicional dedicat a l'alimentació, amb una disminució d'un 32%, però això no va representar un increment de la representativitat dels supermercats ni dels hipermercats, sinó que va augmentar la del comerç tradicional d'activitats no alimentàries, sobretot pel que fa a productes de la llar. Així, l'estructura comercial catalana s'ha mantingut “pràcticament inalterable en els últims vuit anys”: el major nombre d'activitats es localitza en el comerç tradicional no alimentari, amb un 59,34% del total del comerç català, format que conté, entre altres, el vestit, el calçat, els articles de la llar, els electrodomèstics, l'estètica i les joies. En segon lloc trobem les activitats dedicades a l'alimentació, amb un 33,87% del total, mentre que els grans magatzems o els hipermercats només representen un 6,78%, amb un petit increment del 0,59% en nou anys. Destaca que els anys 2011 i 2012 el format que més activitats detallistes va perdre va ser el d'hipermercats, amb un -7,41%, seguit del de comerç tradicional dedicat a la venda de productes de la llar (-5,46%), la venda ambulant (-5,35%), els supermercats (-5,35%) i els grans magatzems (-5,26%).

En termes de superfície, tots els grans formats comercials han augmentat els seus metres quadrats, però el comerç tradicional continua sent majoritari, ocupant un 71,24% de la superfície total.

La CCC assegura que les dades de l'informe tornen a constatar que “l'ordenació i la regulació del nostre model comercial el fan més sostenible, més competitiu, i, a més, genera més ocupació, en contra del que de vegades es diu”. Després que el 2012 i el primer trimestre del 2013 es van registrar les pitjors dades d'ocupació del sector en sis anys, l'any 2013 va acabar amb un augment interanual d'un 4,32%, amb un total de 299.600 ocupats, mentre que al comerç en general i al conjunt de l'economia van créixer un 2,88 i un 1,91%, respectivament. En favor d'aquesta tesi hi ha altres dades, com que entre el 2008 i el 2013 a Catalunya hi ha hagut un descens del 5,57% en el nombre de locals comercials, mentre que la mitjana espanyola va ser del 8,22% i a Madrid (amb llibertat total d'obertura) va ser del 8,63%.

La CCC i Pimec Comerç s'han declarat satisfetes per l'aprovació de la nova llei d'horaris comercials de Catalunya perquè blinda el model de comerç català.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.