Opinió

Xi Jinping, onze dies al vell continent

Les traves xineses van frenar les exportacions de vi europeu a Xina. Ara es reobren oportunitats per a les empreses vinícoles catalanes per seguir abordant el mercat xinès

Xi Jinping va iniciar el 22 de març un viatge d'onze dies a Europa visitant Holanda, França, Alemanya i Brussel·les. La seva primera gira al vell continent des que va arribar a la presidència xinesa el 13 de març de 2013. L'objectiu era principalment econòmic i es va acompanyar d'una delegació comercial de més de 200 persones. Però la crisi d'Ucraïna va reforçar l'agenda política a tractar amb els seus homòlegs europeus. Pequín manté una posició ambigua respecte a l'annexió de Crimea per Rússia i es va abstenir en el Consell de Seguretat de les Nacions Unides.

La visita a Holanda va ser la primera d'un president xinès des que es van establir relacions en 1972. Es van signar acords comercials pe corregir el dèficit comercial holandès amb Xina, el seu tercer soci comercial després d'Alemanya i Bèlgica. En 2012, les exportacions holandeses van sumar 7.600 milions d'euros enfront d'unes importacions de 32.000 milions, una xifra distorsionada per l'efecte Rotterdam, el principal port europeu d'entrada de mercaderies xineses dirigides a altres països de la Unió Europea.

Fa 50 anys, França va ser el primer país europeu a establir relacions diplomàtiques amb la República Popular Xinesa. Però els francesos lamenten no haver tret rèdit econòmic de l'aposta geoestratègica del general De Gaulle en reconèixer Mao en 1964. Alemanya no ho va fer fins al 1972 però va eclipsar comercialment França, gràcies a les seves potents exportacions manufactureres. Les relacions comercials francoxineses segueixen desequilibrades. El dèficit comercial francès amb Xina i Hong-Kong va arribar als 26.000 milions euros el 2013 i representa el 40% del dèficit exterior total (61.200 milions d'euros). I les inversions xineses solament representen l'1% del total de les que rep França. Però s'incrementaran gràcies a l'interès xinès per accedir a les marques i tecnologies avançades franceses. Ambdós països van signar uns 50 acords comercials per un valor de 18.000 milions d'euros que abasten sectors com l'aeronàutic, nuclear civil, automòbil, agroalimentari, salut, desenvolupament urbà, energies renovables i turisme. Destaca Airbus, que va reforçar la seva presència xinesa amb una comanda de 70 avions més per un valor de 7.200 milions d'euros. També produirà 1.000 helicòpters EC175 conjuntament amb Aviation Industry Corporation of Xinesa (AVIC). I la xinesa Dongfeng Motor va prendre una participació del 14% a PSA Peugeot Citroën amb una inversió de capital de 800 milions d'euros que permetran reflotar l'empresa francesa.

Des de França, Xi Jinping va anar a Alemanya per repassar amb Angela Merkel el bon moment de les relacions bilaterals. Berlín és el gran soci europeu de Pequín, amb un comerç bilateral quatre vegades superior al francoxinès. El volum d'intercanvis de mercaderies entre Alemanya i Xina és superior al que mantenen Gran Bretanya, França i Itàlia juntes. Les multinacionals alemanyes són omnipresents a Xina, entre elles Volkswagen, que hi va obrir una altra factoria el 2013. També les inversions xineses en sòl alemany creixen més que a França. Els alemanys han guanyat als seus socis europeus la cursa per entrar i consolidar-se en el mercat xinès. Ara Berlín, amb la seu del Banc Central Europeu i del Bundesbank en territori alemany, també vol competir amb Londres i París per ser una plaça financera estratègica que impulsi la internacionalització del yuan en les transaccions internacionals.

Finalment, Xi Jinping va ser a Brussel·les per realitzar la primera visita oficial d'un president xinès a les seus de les institucions de la UE. Xina és el segon soci comercial de la UE, després dels EUA i per davant de Rússia. La UE-28 és el primer soci comercial de Xina en dos temes prioritaris: la correcció dels desequilibris comercials UE-Xina i la negociació d'un acord sobreinversions.

Uns dies abans, el 21 de març, Xina va cancel·lar les investigacions anti-dúmping a les importacions de vins europeus, imposades per Pequín al juny de 2013. Les traves xineses van frenar les exportacions de vi europeu a Xina. Ara es reobren oportunitats per a les empreses vinícoles catalanes per seguir abordant el vast mercat xinès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.