Opinió

editorial

Llibres de tapes molt dures

El sector editorial català, justament en moments de crisi, és quan millor ha evidenciat la solidesa dels seus fonaments, les bases dels quals no les trobaríem només en la creació dels grans grups editorials als anys cinquanta i seixanta, sinó que gairebé ens podríem remuntar als temps de la invenció de la impremta. Tot i la pèrdua de vendes, per la crisi que tenalla la voluntat de consum dels ciutadans i els estralls que causa la pirateria digital, que com passa amb la música i el cinema també ha ferit el llibre, el nostre sector editorial presenta un ecosistema en què, si bé hi ha estratègies de replegament, com el refugi d'editorials mitjanes sota el paraigua de grans corporacions, hi ha oportunitat perquè de manera recurrent apareguin nous segells, amb l'ambició de consolidar-se. A més, tal com passa en altres àmbits de l'activitat econòmica, l'obertura als mercats exteriors, aprofitant els lligams que la nostra indústria editorial ha fixat amb Llatinoamèrica des de fa moltes dècades, ha esdevingut crucial perquè el resultat d'explotació no se'n ressentís més del compte. Així doncs, esdevé crucial que les institucions conreïn, des de diversos angles i de manera constant, la capitalitat editorial, global, de Barcelona, una marca que allotja tots els esglaons del sector: llibreries, impremtes, logistes, traductors, il·lustradors, fotògrafs, etcètera. En el negoci del llibre, d'altra banda, convindria redefinir d'alguna manera el circuit, sobretot en el vessant de la distribució, perquè l'editor, la pedra angular, pugui esgarrapar una mica més de marge. També fóra important que el llibre sàpiga trobar el seu model de promoció a la xarxa, que no ha de ser observada amb malfiança, com a enemic, sinó més aviat com un camp adobat per aconseguir insospitats efectes virals que poden fer créixer l'impacte del llibre sobre el públic lector potencial.

La Xina encara és una oportunitat

La Xina està evolucionant. Amb pausa, el gegant asiàtic està passant de ser la fàbrica barata del món a la gran botiga per arribar al consumidor. Només cal veure algunes previsions. Aquest país es convertirà en els propers anys en el major mercat mundial de consum, amb un valor de 12 bilions d'euros a l'any. Darrere d'aquestes perspectives hi ha la política que potencia l'executiu xinès basada en l'impuls del consum intern i la reducció de la dependència de les exportacions estrangeres. Sigui com sigui, no deixa de ser una gran oportunitat de negoci per a les empreses catalanes. Hi ha diversos sectors en què el teixit empresarial de casa nostra pot tenir possibilitats de penetrar en el gegant asiàtic. L'agroalimentació i la tecnologia tenen moltes possibilitats. I també empreses de serveis a altres firmes trobaran el seu forat bé assessorant les multinacionals del Principat que s'instal·len a la Xina, bé en el mateix teixit productiu xinès. D'altra banda, no es pot oblidar el sector del turisme. El darrer any van sortir 97 milions de xinesos del seu país. El problema és l'escassetat de vols. Tampoc cal oblidar la captació d'inversió provinent de la Xina.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.