Un control financer per a pimes no financeres
La nova normativa EMIR de control de les transaccions de derivats afecta negativament l'operativa de petites i mitjanes empreses que contracten cobertures en el mercat de divises
Els experts confien que finalment hi hagi una reformulació de la normativa
Sovint, quan s'esdevé un desastre, com el daltabaix que va sacsejar les finances globals el 2008, la tendència és regular amb un excés de zel, com el que ha exhibit l'Autoritat Europea de Mercats Financers (ESMA, per la seva sigla en anglès) amb la promulgació de l'European Market Infrastructure Regulation (EMIR), una normativa vigent des del mes de febrer passat, concebuda per supervisar les transaccions de derivats, que a més de posar el focus sobre les institucions financeres, les que realment poden sentir-se temptades d'especular amb productes complexos, també el posa sobre empreses de vocació exportadora, que en la mesura que operen en el mercat de divises, realitzen contractes de cobertura, que mereixen la consideració de derivats.
Així doncs, empreses d'una grandària mitjana que localitzen part de les seves vendes fora d'Espanya ara han d'esmerçar recursos a la feixuga tasca d'informar regularment de les operacions que han realitzat amb derivats als Trade Repositories, institucions interbancàries que han dissenyat els bancs de dades que han d'emmagatzemar la ingent informació que transitarà dia a dia. Així mateix, la norma preveu que determinats derivats hauran de liquidar-se a través d'una Entitat de Contrapartida Central (ECC), que compensi diàriament les pèrdues i guanys de les contraparts en aquestes operacions, talment com fan els mercats regulats. La fórmula evita el risc de crèdit, ja que un tercer liquida les posicions diàriament.
Malentesos.
Un malson.
Els danys col·laterals que pot provocar aquest zel regulador podria obligar els reguladors de cada estat a no voler exercir de policia dolent de l'ESMA, com vaticina Michael Sholem, expert en regulació financera europea: “No crec que els reguladors de cada estat, com ara l'Autoritat de Conducta Financera del Regne Unit, arribin a imposar sancions, si més no de forma immediata, a empreses que no han aconseguit complir amb els requeriments tècnics que obliga aquesta regulació.” El president de l'Associació de Tresorers Corporatius de Luxemburg, François Masquelier, és prou contundent quan afirma que “el 90% de les empreses no estan preparades per a la implementació de l'EMIR, perquè hi ha un elevat grau de confusió sobre què demana realment aquesta regulació”.
Com ha pogut observar Philippe Gelis, des del mes de febrer ençà, “l'aplicació de l'EMIR està funcionant a mig gas, perquè els reportings no s'estan fent prou bé, ja que molts d'aquests informes no són coherents amb altres, i la informació que estan donant els proveïdors d'informació, els Trade Repositories, a l'ESMA es fa en diversos formats, amb uns que divergeixen dels altres”. Com afegeix, “és un trencaclosques absolut, i amb la quantitat monstruosa d'informació que es genera, hi ha molts dubtes que el regulador la pugui processar. És molt discutible pensar que emmagatzemar més dades és sinònim de seguretat”.
Al sector financer, hom confia que el regulador finalment sigui conscient de l'error en què ha incorregut, com espera Gelis: “Amb el temps, l'ESMA acabarà adaptant l'EMIR a la realitat, i no farà obligatòria aquesta regulació per a les empreses no financeres, si més no a les pimes, ja que potser sí té sentit que la norma sigui de compliment per a les grans corporacions que actuen al mercat global.” En aquest sentit, François Masquelier ja gosa avançar que es pot donar un cas semblant al de la iniciativa de crear una zona única de pagaments en euros (SEPA, per la seva sigla en anglès), que es va haver d'ajornar en la seva aplicació, un cop es va fer evident que hi havia moltes disfuncions que no s'havien contemplat en un primer moment.
Regles pensades per a la temptació dels bancs
És clar que l'EMIR té la seva raó de ser en l'exigència de transparència a bancs i altres institucions financeres que operen en l'immens oceà de les transaccions OTC. És per això que, com diu Gelis, “calia impedir als bancs jugar amb els diners dels altres alegrement, fer trading per compte propi”. És per això que considera tota norma, com les que s'han implementat recentment als Estats Units, “divideixi clarament entre la banca d'inversió, que pot tenir entre els seus interessos especular amb derivats, i la que es dedica al retail”. El director general de Kantox creu, a més, que amb caràcter de test, l'EMIR hauria d'haver engegat la seva vigència ocupant-se únicament dels bancs i altres institucions de l'àmbit financer.