Opinió

La Xina mou el sector mundial de l'automòbil

El primer trimestre, PSA ja va vendre més cotxes a la Xina (169.167 vehicles) que a França (167.197) i espera arribar a uns 700.000 el 2014 amb una quota del 4% del mercat xinès

El sector automobilístic europeu va tornar a arrencar en 2014. Les vendes de cotxes van créixer un 8,4% en el primer trimestre. A la Gran Bretanya es van accelerar fins al 17,7%, uns 465.000 vehicles. A Alemanya el 6% i a Itàlia el 5,8%. També es van disparar al sud d'Europa. Després de sis anys baixant, a Espanya van augmentar un 11,8% amb 202.128 cotxes matriculats. Els constructors europeus i nord-americans es mostren esperançats però prudents.

Però el futur del sector està en els països emergents, i la Xina n'és el major mercat mundial. El seu enorme potencial de creixement va permetre a les grans marques nord-americanes i europees sortejar la llarga crisi que va colpejar tot el sector a l'Occident des del 2008. El grup francès PSA Peugeot Citroën va trobar a la Xina la seva taula de salvament per superar la seva difícil situació financera. Va arribar a un acord amb la xinesa Dongfeng, que aportarà uns 800 milions d'euros prenent el 14% del capital. PSA espera renéixer gràcies al mercat xinès. El resultat ha estat sorprenent. En el primer trimestre d'aquest any, PSA ja va vendre més cotxes a la Xina (169.167 vehicles) que a França (167.197) i espera arribar a uns 700.000 el 2014 amb una quota del 4% del mercat xinès. Dongfeng ja va arribar a acords de cooperació empresarial amb Nissan, Honda i Kia, marques que van obrir factories a la província de Hubei, el gran hub del sector a la Xina. També Renault col·laborarà amb Dongfeng i espera treure el seu primer vehicle fabricat a la Xina el 2016. Renault, que va adquirir el 36,8% de Nissan en 1999, ha accelerat la seva aliança amb la japonesa per sumar sinergies en la fabricació, enginyeria i logística.

El grup Wolkswagen, que disposa avui de 16 marques, entre elles SEAT, va vendre 9,73 milions de vehicles el 2013, un 4,9% més que en 2013. Va ser el número u a Europa i també a la Xina, país on va obtenir el 50% dels seus guanys. Però tem que la marca sigui massa dependent del mercat xinès. Per corregir-lo, necessita invertir fort per guanyar major quota als EUA i als grans mercats emergents com l'Índia i Brasil. Somia esdevenir el 2018 el primer grup mundial, desbancant Toyota, que va produir 10,12 milions de vehicles el 2013. Obrirà noves factories als països emergents. Avui, el 44% dels 575.000 empleats de Wolkswagen estan a Alemanya. Toyota ha deslocalitzat més la producció i amb 350.000 empleats fabrica més cotxes que l'alemanya.

El Saló Internacional de l'Automòbil de Pequín va obrir el 21 d'abril amb la presència de totes les grans marques mundials, entre elles General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai i Renault-Nissan, que competien amb SAIC i Dongfeng, primer i segon fabricants xinesos. Va confirmar l'optimisme ja detectat al març en el 84è Saló Internacional de l'Automòbil de Ginebra. El menor creixement de l'economia xinesa no està afectant les vendes, que van sumar els 22 milions d'unitats el 2013 i podien créixer un altre 8% el 2014. Gràcies a les classes mitjanes emergents, professionals i joves emprenedors que compren el seu primer cotxe. A l'Occident, per raons econòmiques i nous comportaments socials, els joves ja no se senten tan amatents a tenir un cotxe. Demoren la seva adquisició o el compren de segona mà. Prefereixen gastar en productes tecnològics i electrònics. Els fabricants reaccionen incorporant-los als futurs models per atreure les joves generacions.A Alemanya solament el 27% dels que van comprar vehicles nous el 2013 van ser menors de 45 anys.

En el primer trimestre de 2014, les marques xineses van copar el 39% de les vendes de cotxes. Perden quota respecte a 2013, quan va ser el 43%. Les estrangeres, encara que més cares, són preferides pels consumidors perquè és una forma de demostrar el seu millorat estatus social. Les alemanys i sud-coreanes van guanyar quota a costa de les japoneses, les vendes de les quals van baixar a causa de les tibants relacions polítiques entre Pequín i Tòquio pel conflicte territorial sobre les illes Diaoyu/Senkaku.

Preocupen els constructors les restriccions a la circulació decretades per les autoritats xineses per frenar l'alta pol·lució de l'aire a les grans ciutats. Pequín, Tiajin, Canton, Guiyang i Hangzhou han restringit el trànsit rodat limitant el nombre de matriculacions de cotxes. Però aquestes mesures no semblen dissuadir la demanda, que ara també tendeix a créixer a les ciutats mitjanes o petites del país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.