Gran angular

Telefónica acapara el 82% del mercat de TV de pagament

Amb el control de Canal + triplica la base de clients que deriva al servei integral de telefonia i internet i televisió per cable

Vodafone i Orange denuncien que es restringirà la competència
Ofereix passar de l'ADSL a la fibra pel mateix preu i afegint-hi la televisió

Un quart de segle després d'haver introduït la televisió de pagament a l'Estat espanyol, Prisa desapareixerà d'aquest mercat si les autoritats de la competència autoritzen l'oferta de Telefónica que ha acceptat: 725 milions d'euros pel 56% del capital de Canal +.

Amb aquesta operació, Telefónica passaria a controlar el 78% de Canal +, ja que ara ja té un 22% i el 22% restant és del grup Mediaset, propietari de Telecinco i Cuatro. I es convertiria en el principal operador de televisió de pagament d'Espanya, ja que als 670.000 abonats que tenia a finals de 2013 a través de Movistar TV hi afegiria els 1,6 milions de clients que tenia Canal +, que mantenen una despesa mitjana mensual de 43 euros.

L'avantatge de comprar Canal + no ve pas de la incorporació de nous continguts -en futbol només afegirà el partit de la lliga BBVA que dóna cada setmana en exclusiva, ja que Canal+ Liga i Canal + Champions ja formen part de l'oferta de Movistar TV.-, sinó de la possibilitat de guanyar abonats per a la televisió per cable. Telefónica aprofita les dificultats financeres de Prisa per més que triplicar la base d'abonats on aplicar l'estratègia de derivar la clientela cap a la xarxa de fibra òptica. Una tecnologia que va deixar en segon terme quan va apostar per vendre internet a través del cable telefònic amb el desenvolupament de la tecnologia ADSL i a la qual ha decidit tornar de ple. L'objectiu és que aquest any es pugui cobrir la meitat de la població espanyola, passant de quatre milions de llars amb possibilitat de connexió a deu milions. En aquest canvi d'estratègia, Telefónica ofereix als clients de Movistar Fusión canviar l'ADSL per la fibra òptica, sense canviar de preu i afegint-hi l'accés a 80 canals de televisió.

A través de Movistar Fusión TV, la telefónica espanyola ajunta en una sola oferta comercial tots els seus serveis:-telefonia mòbil i fixa, internet i televisió. Dins el seu pla d'expansió en el mercat de la televisió de pagament ha comprat continguts audiovisuals com la fórmula 1 i el Mundial de Futbol de 2018, que afegits als drets de Canal + converteixen l'esport en obert en espècie en vies d'extinció.

La mateixa estratègia integral de negoci ha estat dissenyada pels seus principals competidors. Vodafone, per exemple, va anunciar al març la compra de la companyia de cable Ono, que té 7,2 milions de clients, dels quals 790.000 estan abonats a la televisió, per 7.200 milions d'euros.

La compra de Canal + planteja problemes des del punt de vista de la defensa de la competència, ja que representaria afegir a la posició dominant de Telefónica en el mercat de la banda ampla l'operador més important de televisió de pagament.El president de la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia ( CNMC), José María Marín Quemada, ha afirmat que l'operació “té implicacions importants” per a la competència a Espanya, però que per la seva dimensió ha de ser analitzada pe la Comissió Europea.

Vodafone veu “elements preocupants” en la presa de control de Canal + per part de Telefónica i demana a les autoritats reguladores el “màxim rigor i un escrutini detallat” de les conseqüències que tindria en els mercats afectats, i que en el cas que finalment es donés el vistiplau a l'operació s'hauria d'incloure obligacions que salvaguardessin la competitivitat de tots els mercats afectats.

En la mateixa línia es pronuncia Orange,-que des de 2006 ven televisió per ADSL i explica aquesta operació de concentració. “Cap incumbent no té el 80 % del mercat de pagament que tindria Telefónica, ni exclusivitat als continguts premium. L'operació de concentració seria negativa per a la competència i no hauria de ser aprovada, i si s'aprova, hauria de ser amb condicions perquè no es fes mal a la competència”, explica el director de regulació d'Orange Espanya, Julio Gómez. Entre Telefónica i Canal + sumen el 82% de la facturació i el 61% dels abonats de la televisió de pagament.

Denúncies. Orange ha presentat dues denúncies davant la CNMC per demanar la paralització urgent de les noves ofertes Movistar Fusión de Telefónica, que migra de forma gratuïta els clients d'ADSL a la fibra i ofereix continguts televisius a tots els usuaris, i assegura que hi ha un abandonament en el manteniment de la xarxa de coure per part de Telefónica. També per les ofertes Movistar Fusión, Vodafone havia presentat al febrer una denúncia contra Telefónica per “restringir, impedir o falsejar” la competència i per abusar de la seva posició dominant en el mercat de la banda ampla fixa intentant estendre la seva posició de monopoli en coure també a la fibra.

Mediapro, propietària de Gol Televisión, que emet futbol de pagament per TDT, també ha mogut fitxa comprant Total Channel, una plataforma creada l'any passat que estava en suspensió de pagaments i que permet accedit a continguts televisius mitjançant qualsevol aparell amb accés a internet: smart TV, PC, tablet, smartphone, Playstation... Els clients de Gol T tindran accés als continguts de Total Channel, que incorpora Gol T com a un dels seus canals. La plataforma de Mediapro competirà, entre altres, amb Yombi, de Canal +.

Rivalitat

El final d'una ruïnosa guerra pel futbol

La televisió de pagament va arribar a Espanya l'any 1990 amb Sogecable (Canal + França i Prisa), que va obtenir una de les tres llicències per a operadors privats que es van atorgar. El 1997, Sogecable va estrenar la plataforma per satèl·lit Canal Satélite Digital, que va passar a competir en aquesta tecnologia amb Vía Digital, liderada per Telefónica. Amb les despeses per aconseguir drets de pel·lícules i futbol, aviat es va veure que no hi havia mercat per a dues plataformes, i el 2002 es van ajuntar, amb una ampliació de capital del 23% de l'empresa de Prisa per pagar als accionistes de l'absorbida Vía Digital.

El 2005, Telefónica va implantar la televisió de pagament Imagenio a través del cable telefònic amb la tecnologia ADSL, i el 2010 l'absorció de Cuatro per part de Telecinco (Mediaset) va dur a l'última reordenació accionarial de la televisió de Prisa, que passava a conservar el 56% de Canal + mentre Mediaset i Telefónica en tenen un 22% cadascuna.

La falta de demanda per cobrir la despesa en futbol torna a ser a l'origen de l'última batalla entre Prisa i Telefónica. En el quart trimestre del 2013, la televisió de pagament a Espanya tenia 455.000 abonats menys que un any abans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.