Gran angular

El gintònic és el més ‘cool'

milions de litres de ginebra es van vendre el 2013 a Espanya. Pel gintònic, les vendes pugen, a l'inrevés que la resta de destil·lats

Temps era temps -quan als bars es podia fumar i havent dinat es demanava carajillo i fària-, el gintònic era cosa d'esnobs. En combinats, la ginebra només era usual si es barrejava amb Coca-Cola (el raf, en estreta competència amb el cubata de rom, i el de whisky). Gordon's, Giró i Larios han estat durant molts anys les úniques marques que coneixien la majoria dels mortals, i es barrejaven en gots de tub, amb un simple tros de llimona d'acompanyament.

El whisky va desplaçar el brandi, i veu amenaçat el seu lideratge per la ginebra, en vista de l'evolució del consum dels darrers anys. L'informe Nielsen 360 assenyala que el consum de begudes en bars i restaurants va baixar el 2013 més d'un 4%, després d'haver-ho fet un punt el 2012, amb una caiguda més gran en begudes alcohòliques d'alta graduació, d'un 8,8%. El boom del gintònic és el responsable que tant la ginebra com la tònica siguin de les poques begudes -juntament amb els vins amb denominació d'origen- amb ràtios positives en hostaleria el 2013, amb creixements en volum del 2,1% i 2,2%, respectivament.

El secretari general de la Federació Espanyola d'Hostaleria i Restauració (FEHR), Emilio Gallego, reconeix que aquesta moda ha obligat el sector a replantejar aspectes com ara la qualificació del personal o l'assortiment de marques que ofereix. “Abans, la majoria de bars no tenien més de dues marques de cada beguda alcohòlica. Aquesta moda els ha obligat a fer picking, a tenir menys quantitat però més ventall de marques, per agradar a tot tipus de client”, afirma.

Ara, per fer un gintònic s'ha de tenir coneixements de botànica, perquè els seus bevedors tenen el morro molt fi i cadascun té una combinació preferida per sentir-se cool. Si el vol amb un toc picant, per exemple, el cambrer ha de saber que per combinar amb chile cal utilitzar una ginebra herbàcia, com Larios o Bombay. I que si volen un gintònic cítric poden posar Tanqueray 24 o Beefeater, però no Hendrick's, que és floral, ni Bulldog, una ginebra especiada. Diuen els experts que per reforçar el gust dels botànics que porta cada ginebra, al combinat s'hi poden posar ingredients de la mateixa família, però sense abusar per no acabar convertint l'envàs (de baló, per descomptat, perquè el nas hi entri i pugui apreciar totes les aromes) no es converteixi en un hort.

Però amb la tria de la ginebra no n'hi ha prou; cal buscar la tònica que s'hi adiu millor. Abans, amb Schweppes i Finley, els bars anaven servits. Ara no, han de tenir Q Tonic per reforçar amargors, Fentimans per als amants del toc herbaci o Fever Tree per barrejar amb ginebres cítriques.

La febre del gintònic puja més a les cases particulars que a l'hostaleria, ja que les vendes totals de ginebra creixen més que en bars i restaurants. Segons les dades de l'Informe 2013 de la Federació Espanyola de Begudes Espirituoses, l'any passat es van comercialitzar a Espanya 202 milions de litres de begudes espirituoses i la ginebra ja és la tercera més consumida, amb un creixement interanual del 7,6% i una quota de mercat del 16%: 32 milions de litres, només al darrere del whisky, amb una quota del 27%, i del rom, amb un 17%. Un creixement que contrasta amb el descens del 8% en la venda de begudes espirituoses.

Per poc més de 20 euros us faran un curset en el qual aprendreu a tastar ginebres i tòniques i a fer gintònics, però per als que vulguin ser cool sense gaires pretensions ja val la fórmula de Rives:

1 . Posem molt gel a la copa.

2. Aromatitzem amb twist de llimona i de taronja, pressionant suaument l'escorça amb les pinces, per obtenir tots els aromes essencials.

3. Hi afegim 5 centilitres de ginebra.

4. Hi afegim suaument la tònica, emprant la cullereta mescladora.

5. Decorem amb unes boletes de ginebra lleugerament pressionades.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.