Eines

JUAN LUIS MIRAVET

AUTOR DEL LLIBRE ‘¿POR QUÉ FRACASÉ CON MI FRANQUICIA?

“Els amics em diuen si no em fa res explicar que vaig fracassar”

L'excés d'entusiasme va fer que no estudiés la franquícia i m'hi vaig llançar

Vostè ve del món editorial; què el va portar a obrir una franquícia de gelats de iogurt?

Dos motius: primer, que sempre m'han atret les botigues i, segon, que el món editorial està passant un moment complicat i vaig pensar que havia de diversificar.
Quant li va durar l'aventura?

Catorze mesos, però el local només va estar en funcionament nou mesos.
Li va costar tancar?

No, perquè els números eren molt dolents, però sovint més difícil que obrir és saber tancar. En el meu cas, el dia que vaig abaixar la persiana va ser el primer que vaig dormir després de molts mesos.
Quin va ser l'error més greu que va cometre?

Al llibre n'enumero setze, però penso que els més importants van ser tres: el primer va ser l'excés d'entusiasme. L'agost del 2011 vaig veure a la Corunya una botiga d'aquesta franquícia: un concepte fresc de gelateria, baix en calories i apte per a tots els públics. Reconec que em va entusiasmar. Vibrar amb les coses que fas és essencial, però cal matisar-ho i posar-hi el cap. Pirelli tenia un lema als anys vuitanta que deia: “La potència sense control no serveix de res.”
En què més va fallar?

Un segon error és que hauria d'haver recopilat molta informació sobre l'empresa, parlant amb franquiciats i contrastant les dades que m'havia facilitat el franquiciador. Jo no ho vaig fer perquè estava convençut que seria un èxit. I el tercer error: el local. Era en un lloc molt bo, pel qual passava molta gent, però a les vuit del vespre el carrer quedava buit. Ara penso que havia d'haver dedicat més temps a veure aquestes coses. El diable és en els detalls.
Ara sembla que tot l'entorn ens impulsa a ser emprenedors; és positiu?

La crida a emprendre és positiva, però si no s'explica bé pot ser enganyós per a un cert perfil de persona. Hem de partir del fet que ser emprenedor es porta en l'ADN. Per això no podem prendre com a referències triomfadors, és molt important també explicar els fracassos. La meva família i els amics em pregunten si no em fa res explicar que he fracassat. Aquí està molt estigmatitzat.
La franquícia és una forma menys arriscada de ser emprenedor?

L'estadística diu que prop d'un 80% dels negocis tanquen abans dels quatre anys, i amb les franquícies és en un 25%. Això demostra que té grans avantatges. Però jo faig algunes excepcions. En els darrers temps han proliferat marques que volen créixer molt ràpidament a través de franquícies i de pas ingressar molt amb els cànons d'entrada que posen als franquiciats, i no tenen ni el know-how ni l'estructura que cal. És bàsic estudiar les franquícies, sobretot si són noves.
Què pensa de les franquícies de cigarretes electròniques?

Penso que molts dels que han obert aquestes franquícies són persones que necessitaven inventar-se una feina. A l'entusiasme i la necessitat, s'hi ha de posar cap, si no el drama pot ser més greu catorze mesos després.
Tornarà a intentar-ho?

Estic convençut que sí perquè el tema m'apassiona i ara tinc molt més coneixement. No tinc tan clar que sigui una franquícia.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.